AdWords bardziej elastyczny? Nowe formaty w sieci reklamowej

thumbnail

Do tej pory użytkownicy systemu reklamowego Google, prowadzący kampanie w sieci reklamowej, dysponowali narzędziami, które i tak już w dużym stopniu spełniały ich oczekiwania. Jednak Google nie byłby sobą, gdyby nagle przestał zaskakiwać reklamodawców coraz to nowymi funkcjami.

Tym razem zmiany dotyczą sieci GDN – od niedawna mamy możliwość testowania nowego formatu, jakim są reklamy elastyczne w sieci reklamowej, które zaczęły stopniowo zastępować zwykłe reklamy tekstowe. Warto bliżej przyjrzeć się tym reklamom, bo wygląda na to, że zostaną z nami na dłużej. Według oficjalnej informacji, reklamy elastyczne ostatecznie wyprą poprzednie rozwiązanie z dniem 26 października. Nowy sposób tworzenia reklam pozwoli na automatyczne generowanie zarówno reklam tekstowych, jak i banerów.

Skąd ta zmiana? Otóż, w Google AdWords mamy do dyspozycji wiele rozmiarów boxów reklamowych w witrynach wydawców – niektóre z nich, jak rectangle czy skyscrapery należą do jednych z najpopularniejszych formatów reklam, jednak oprócz nich jest wiele rozmiarów, których raczej się nie wykorzystuje w standardowych działaniach marketingowych. Aby zapewnić sobie wyświetlanie we wszystkich dostępnych miejscach na stronie, każdą reklamę trzeba by było tworzyć osobno.

Jakie różnice zauważymy na pierwszy rzut oka? Przede wszystkim spotkamy się z dużą automatyzacją – Google zapewnia, że reklamy elastyczne same dopasowują się do witryny, zarówno jeśli chodzi o wymiary, format, jak i szatę graficzną. System analizuje miejsca docelowe i na podstawie ich układu i wyglądu sam tworzy najbardziej optymalną wersję reklamy. Wygląda więc na to, że reklamodawcy unikną w końcu żmudnego tworzenia różnego rodzaju formatów i tekstów. Szczególną ulgę odczują zapewne agencje oraz marketerzy, którzy prowadzą wiele kampanii w sieci reklamowej.

Aby system mógł nas wyręczyć, najpierw musimy zaimplementować mu takie elementy, jak:

  • treść dwóch nagłówków (długiego oraz krótkiego)
  • tekst reklamy
  • nazwa firmy
  • URL
  • główna grafika
  • logo (opcjonalnie)

Przy doborze powyższych elementów, tak jak zawsze, musimy pamiętać o stosowaniu się do wytycznych AdWords, takich jak ilość znaków w nagłówkach, wymiary grafik oraz ich proporcje, czy rozmiar pliku. Należy zwrócić uwagę na to, aby nie stosować wartości granicznych w przypadku zdjęć użytych w reklamie – niektóre boxy reklamowe mogą powodować, że reklama wyświetli się trochę „przycięta”, co ostatecznie może wpłynąć niekorzystnie na odbiór. Kolejna kwestia dotyczy spójności wszystkich elementów składowych reklamy. Mimo że w kreatorze uzupełniliśmy wszystkie pola, to nie zawsze muszą się one wspólnie wyświetlać. Zaplanujmy więc reklamę tak, aby w razie gdyby jeden z nagłówków został odrzucony, reklama nadal będzie stanowiła spójną całość i dobrze sprzeda produkt.

Oprócz możliwości zaoszczędzenia dużej ilości czasu, nowe reklamy elastyczne to łatwy sposób na zwiększenie zasięgów. Naturalnie, że jeśli system utworzy reklamę o niestandardowych parametrach, to daje on możliwość pojawienia się w jeszcze większej ilości miejsc, na których wcześniej nie mielibyśmy szansy zaistnieć. Z drugiej strony, za minus oczywiście można uznać to, że jak w przypadku automatyzacji, tracimy pełną kontrolę nad tym, co wyświetlamy użytkownikom. Tak więc nie w każdym rodzaju kampanii nowe reklamy zadziałają w 100%.

Na pewno warto przetestować nowe rozwiązania zaproponowane przez Google i na własnej skórze przekonać się, czy w realnej rzeczywistości sukces kampanii przełoży się na wymierne i mierzalne efekty, czy może lepiej zaufać swoim własnym umiejętnościom.