Jak pozycjonować i optymalizować sklep internetowy zgodnie z koncepcją long tail?

thumbnail

Posiadasz sklep internetowy i pragniesz, aby Twoja e-działalność klasyfikowała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwarki? Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz to osiągnąć? Czynników, które mają wpływ na ranking Google jest wiele. Jednym ze skutecznych narzędzi, po który warto sięgnąć w tym celu to pozycjonowanie według koncepcji „long tail”. W poniższym artykule dowiesz się co oznacza ta metoda, w jaki sposób powstała i dla kogo rekomenduje się jej stosowanie. Pozyskasz także cenną wiedzę na temat korzyści płynących z zastosowania „long tail”. Zapraszamy do lektury.

Pozycjonowanie long tail – co to jest?

Pozycjonowanie long tail, w dosłownym tłumaczeniu oznacza „długi ogon”. Pod wyżej wymienioną koncepcją kryje się optymalizacja serwisu pod słowa i frazy wielowyrazowe, które nie cieszą się zbyt dużą popularnością, ale w przypadku ich dużej ilości generują bardzo wartościowy ruch. Dodatkowo, podczas używania niszowych fraz wyznaje się zasadę – im więcej, tym lepiej. Precyzując, zgodnie z zasadą „long tail” sklepy internetowe powinny sięgać po dużą ilość rzadko wykorzystywanych fraz. Dzięki temu, Twoje e-przedsiębiorstwo ma szanse wzbić się wysoko w rankingu wyszukiwań.

Analitycy zaobserwowali, że internauci coraz częściej budują dokładniejsze i bardziej rozbudowane zapytania w Google, oczekując tym samym precyzyjnych wyników. Za pomocą tej powiększonej struktury wyszukiwania powstaje tzw. długi ogon - frazy kilkuwyrazowe składające się z większej ilości pojedynczych (więcej niż trzech) wyrazów.

Jeszcze "wczoraj" wpisywaliśmy w Google "kurtki online", aktualnie coraz częściej padają zapytania typu "męskie kurtki puchowe z kapturem na zimę". Popularne stają się także wyszukiwania konkretnego modelu kurtki (np. kurtka parka), który szuka nabywca. Z tego względu powinieneś rozważyć zastosowanie tego typu struktury fraz kluczowych dla Twojej e-firmy – to pomoże Tobie odnosić większy zysk!

Powróćmy do korzeni long tail…

Jak wynika ze statystyk, w 1994 roku aż 81% wyszukiwanych zapytań ograniczało się do jednego słowa, 15 lat później liczba ta spadła do 20% (przy czym obecnie jest ona jeszcze niższa)[źródło: Google Trends]. Równocześnie, kilkanaście lat temu nikt nie budował zapytania z wykorzystaniem pięciu (bądź więcej) słów kluczowych, z kolei dziś sięga po tą metodę około 20% użytkowników. Aktualnie, wpisywane frazy składają się średnio z trzech-czterech słów (przy czym długość zapytań nieustannie rośnie) co oznacza, że są to typowe long taile. Skąd bierze się wzrastająca popularność "długiego ogona"?

Po pierwsze, niepodważalny jest fakt, że internauci w większości przypadków wiedzą, czego szukają - chcą rozwiązać konkretny problem lub znaleźć konkretny produkt. Przeciętny użytkownik jest świadomy, że użycie sprecyzowanej frazy, pomoże zaoszczędzić czas na znalezienie oczekiwanego wyniku. Drugą kwestią jest racja, iż nie istnieją żadne ustalone reguły wyszukiwania. Z tego względu użytkownicy mogą puścić wodze swojej wyobraźni, mając pewność, że żadne ograniczenia nie staną im na drodze w poszukiwaniu odpowiedzi. Dodatkowo, możemy zaobserwować, że internauci coraz częściej sięgają po rozbudowane zdania, zaczynające się od "Co to jest.." lub "Jak zrobić...".

Powód, dla którego powstała koncepcja long tail jest więc oczywisty. Długi ogon składa się z większej ilości szczegółów, dzięki czemu jest w stanie pokierować internautę dokładnie tam, gdzie chce on trafić. Dłuższe frazy umożliwiają eliminację bezwartościowych wyników i pozwalają na większą precyzję wyszukiwania danych.

agenda-analysis-business-990818.jpg

Dla kogo pozycjonowanie „long tail” jest przydatne?

Strona internetowa, która składa się z kilku podstron, nie wymaga opisu wykorzystującego długie, sprecyzowane frazy. Pozycjonowanie „long tail” rekomendujemy serwisom wypełnionym treścią, które zawierają dużą ilość podstron. Z tego względu, sklepy internetowe, katalogi firm, blogi, portale powinny wziąć pod uwagę wdrożenie tej koncepcji.

Zalety pozycjonowania na "długi ogon"

Pozycjonowanie long tail daje nam wiele korzyści. Do najważniejszych możemy zaliczyć:

  • szybki awans Twojego sklepu internetowego w rankingu wyszukiwań;
  • poprawa jakości ruchu – oznacza to, że użycie szczegółowych fraz umożliwia dotarcie do konkretnej grupy odbiorców;
  • brak ciągłych spadków i wzrostów w rankingu, ponieważ pozycja sklepu internetowego na długi czas pozostanie stabilna;
  • internauci będą przebywać na stronie znacznie dłużej

Warto mieć na uwadze, że pozycjonowanie „long tail” oprócz wielu zalet, posiada także wady. To, czy ta metoda okaże się skuteczna w Twoim sklepie internetowym zależy od wielu czynników - w oczekiwaniu na wyniki wskazane będzie uzbrojenie się w ogromną dawkę cierpliwości i nieustannego poszukiwania właściwych fraz. Na tą chwilę, nie ma sprawdzonego sposobu, który byłby w stanie przewidzieć jaką dokładnie frazą posłuży się internauta korzystając z wyszukiwarki.

Frazy "long tail" - jak je znaleźć?

Chcesz pozycjonować stronę internetową zgodnie z metodą "long tail"? Najlepszą drogą, do uzyskania odpowiednich fraz, jest wcielenie się w potencjalnego użytkownika. Wskazane jest, aby myśleć jak internauta – nieszablonowo i w sposób złożony. Z tego względu warto przeprowadzić ankietę albo zapytać o wskazówki znajomych czy rodzinę. Przyjrzyj się także frazom prowadzącym do konkurencji – to pomoże Tobie spojrzeć na tą kwestię z zupełnie innej perspektywy. Miej jednak na uwadze fakt, że nie należy kopiować pomysłów konkurentów. Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie skupienie uwagi na tworzeniu unikalnych, spersonalizowanych pod Twoją stronę internetową fraz, które umożliwią Twoim usługom wyróżnić się spośród rzeszy innych.

Aby "długi ogon" był idealnie dopasowany do Twojej e-działalności konieczne jest dokonanie szczegółowej analizy konkretnej branży. Jedną z koncepcji, którą należy wziąć pod uwagę, jest optymalizacja contentu już pod kątem fraz, uwzględniając odpowiednie nagłówki i meta tagi. Podczas ustalania potencjalnych sformułowań sięgnij po takie narzędzia jak "Planer słów kluczowych" w Google Adwords czy Übersuggest.

Podsumowanie

Jeśli do tej pory nie korzystałeś z metody pozycjonowania jaką jest „długi ogon”, to mamy nadzieję, że po zapoznaniu się z powyższym artykułem zdecydujesz się wdrożyć tą koncepcję w swojej e-działalności. Dzięki „long tail” Twój sklep internetowy uzyska szybki awans w rankingu wyszukiwań, którego pozycja będzie stabilna. Dotrzesz do osób, które są potencjalnie zainteresowane produktem lub usługą, którą oferujesz. Metoda idealna? Niestety nie, jednak mimo drobnych wad koncepcja ta okazała się niezwykle pomocna dla wielu e-przedsiębiorców. Czas dołączyć do tej grupy, prawda?