Jak zoptymalizować sklep internetowy pod urządzenia mobilne?

thumbnail

Oto dwie niepokojące liczby u podstaw każdej optymalizacji mobilnej: 53% w porównaniu z 13%. Pierwsza z nich zwraca uwagę na niesamowicie rosnący udział sklepów internetowych w wyszukiwaniach przez komputery stacjonarne. Drugą i znacznie mniejszą liczbą jest udział telefonów komórkowych w zakupach online.

Niestety, to nie koniec niepokojących liczb. Współczynniki konwersji w przypadku komputerów stacjonarnych wynoszą zaledwie 2,78%, zaś telefonów komórkowych wskaźnik drastycznie spada do około 0,8% - to mniej niż jedna trzecia wyniku komputerów stacjonarnych! (źródło: Monetate) Sprzedaż mobilna po prostu nie pasuje do zakupów mobilnych – jeszcze nie pasuje.

 konwersja.jpg


eMarketer szacuje, że konwersje mobilne wyniosą w bieżącym roku na świecie 77 miliardów dolarów. Sumy nie zdradzają jednak, w jaki sposób sklepy internetowe mogą odnieść sukces dzięki temu wzrostowi. Co przeszkadza konsumentom? Co powstrzymuje ich przed skorzystaniem z karty kredytowej i sfinalizowaniem transakcji z telefonu lub tabletu? O tym poniżej.

 

Dlaczego konsumenci nie decydują się na zakup poprzez urządzenia mobilne?

Konsumenci wielokrotnie zwracali uwagę na sześć poważnych niedociągnięć w zakresie zakupów mobilnych. Zajęcie się nimi z pomocą odpowiednich umiejętności, innowacyjnego myślenia i responsywnego projektowania stron internetowych (RWD) jest z pewnością kluczem do skutecznej optymalizacji mobilnej.


1. Konsumenci boją się udostępniać dane osobowe w sklepie internetowym

Z badań przeprowadzonych przez Comscore wynika, że jedna trzecia internautów odczuwa obawy związane z bezpieczeństwem danych i informacjami o płatnościach. Uprzedzenia sprawiają, że w większości przypadków konsumenci nie finalizują zakupów poprzez urządzenia mobilne. W dobie powszechnej kradzieży danych, takich zmartwień nie da się uniknąć. Aby zwalczyć uczucie niepewności nabywców, właściciele sklepów internetowych muszą podkreślać, że transakcje wykonywane za pośrednictwem ich witryn są bezpieczne. E-przedsiębiorcy są zobowiązani także do podkreślania środków, które podejmują w celu ochrony wszystkich transakcji biznesowych.


2. Nieczytelne zdjęcia produktów w sklepie internetowym

Największe zalety telefonu komórkowego, czyli miniaturowy rozmiar oraz łatwość przenoszenia stanowią w tym przypadku jego wadę. Prawie połowa klientów wskazuje, że nie dokonali zakupu za pomocą urządzenia mobilnego, ponieważ dostępne szczegóły są niewystarczające bądź niewidoczne, aby w pełni ocenić produkt. Łącząc tę kwestię, skarżą się, że informacji o produkcie nie można w łatwy sposób wyświetlić.

Z tego względu sklepy internetowe, aby zapewnić optymalizację mobilną, powinny zadbać o responsywność swojej witryny. Co to oznacza? RWD automatycznie dostosowuje obrazy i tekst do proporcji małego ekranu, aby zapewnić ich czytelność.

 strona_responsywna.jpg


3. Zbyt powolny czas ładowania sklepu internetowego

Ponad 40% konsumentów jest niezadowolonych z faktu, że strony internetowe na urządzeniach mobilnych ładują się zbyt wolno. Wpływa to na wydłużenie czasu niezbędnego do sfinalizowania zakupów online, co skutecznie zniechęca użytkowników i jest to jednocześnie najczęstszy powód porzucania koszyków zakupowych - informuje Mobiquity. Zasadniczo szybkość (lub jej brak) zabija konwersje mobilne.

Według KissMetrics, 47% kupujących oczekuje, że strona internetowa załaduje się w ciągu dwóch sekund. Jeśli Twój sklep internetowy ładuje się w ciągu czterech, ryzykujesz, że Twoi klienci nie wykażą się dostateczną cierpliwością i opuszczą sklep internetowy, bez dokonania zakupów.

Szokująco, 31% stron potrzebuje od 8 do 48 sekund, aby się załadować – mówi nam Trilibis. Z kolei programiści Google dążą do zmniejszenia czasu poniżej jednej sekundy. Imponujące, prawda?

Co powinni zrobić E-przedsiębiorcy? Należy sprawdzić czas ładowania mobilnej wersji sklepu internetowego za pomocą danych Mobilizera. Pomoże to uzyskać cenną informację, czy witryna ładuje się w mniej niż cztery sekundy. Obrazy często stanowią główny powód zbyt dużej wagi strony, a co za tym idzie - wolnego czasu ładowania.

 

4. Utrudniona nawigacja oraz ograniczona widoczność sklepu internetowego

Pierwszą kwestią, którą powinieneś wziąć pod uwagę jest fakt, że konsumenci są często sfrustrowani brakiem możliwości przejścia do następnego ekranu. Celem RDW jest dostosowanie wyświetlania strony internetowej do urządzeń mobilnych, dlatego aby Twój sklep internetowy był prawidłowo zoptymalizowany należy zadbać również o ten element.

Co więcej, niesłychanie duży współczynnik stron internetowych w słaby sposób działa na urządzeniach mobilnych. Z tego względu, nie pozwól, aby media społecznościowe przyjęły Twój sklep internetowy jako najnowszy przykład tego kolosalnego błędu.

Drugą równie ważną kwestią, którą powinieneś wziąć pod lupę jest widoczność Twojej strony internetowej na urządzeniach przenośnych, która stanowi często kluczową część problemu. Mianowicie, czy jesteś w stanie w prosty i czytelny sposób sprawdzić swoją witrynę na wszystkich, głównych urządzeniach mobilnych? To kolejny aspekt, który można zbadać za pomocą Mobilizera. To niezwykle proste narzędzie pozwala ocenić skuteczność sklepów internetowych na rzeczywistych urządzeniach mobilnych w ciągu zaledwie kilkudziesięciu sekund! Dodatkowo, za pomocą wygodnej metody - w przeglądarce na komputerze.

 

Podsumowanie

Większość kupujących (bo aż 67%) chętniej kupuje za pośrednictwem witryny, która jest kompatybilna z urządzeniami mobilnymi. Z tego względu to najwyższy czas, aby E-przedsiębiorcy sprawdzili swój sklep internetowy pod kątem tych 4 poważnych błędów, które zniechęcają konsumentów do finalizowania zakupów. Pozyskane informacje wynikające z tego badania pomogą wdrożyć poprawny program optymalizacji mobilnej i odnosić zdecydowanie lepsze wyniki sprzedażowe! A przecież o to chodzi, by w 100% wykorzystywać potencjał swojego biznesu, prawda?