Możliwości reklamowe Facebooka

thumbnail

Facebook, który dla niektórych pełni jedynie funkcję portalu społecznościowego (rozmowy ze znajomymi, publikowanie informacji na swój temat) dla innych jest niezwykle ważnym narzędziem biznesowym. Korzystają z niego zarówno lokalni przedsiębiorcy, jak np. cukiernie czy restauracje jak również wielkie, znane korporacje i marki (Coca-Cola, Disney czy Red Bull). Nikt już nie ma wątpliwości, że szeroko rozumiane media społecznościowe to bardzo ważny element strategii marketingowej, dlatego firmy przykładają wielką wagę do tego, by komunikacja w social mediach była spójna z ich wizją i misją.

Facebook wraz z biegiem lat coraz bardziej rozszerza paletę możliwości dla biznesu. Największe zmiany można zaobserwować w narzędziach dla reklamodawców – Menedżerze Reklam i Power Editorze. Jakie przydatne funkcje można tam znaleźć i jak z nich korzystać?

 

Local Awareness

o rozwiązanie dla tych reklamodawców, którym zależy na promocji swoich usług wśród społeczności lokalnej i tych, którzy nie świadczą usług online (drukarnie, kluby sportowe, niewielkie salony fryzjerskie). Dla tych przedsiębiorców reklamy emitowane poza ich dzielnicą (a czasami nawet osiedlem) to często pieniądze wyrzucone w błoto. Z myślą o nich udostępniono nowy cel reklamowy – rozpoznawalność lokalną. Dzięki temu mogą dotrzeć ze swoim komunikatem tylko do osób bywających w okolicy lokalu. Reklamę można tworzyć w oparciu o kilka rodzajów szablonów z różnymi wezwaniami do działania: zadzwoń teraz (kliknięcie powoduje nawiązanie połączenia telefonicznego), polub stronę, więcej informacji, jak dojechać (po kliknięciu otwiera się mapa dojazdu) czy wyślij wiadomość.

 

Monitorowanie konwersji

Śledzenie konwersji to jeden ze sposobów na mierzenie skuteczności reklam i zwrotu z inwestycji na kampanię. Piksel Facebooka (do niedawna funkcjonujący jako piksel konwersji) to krótki fragment kodu, który wklejamy na stronie internetowej, na którą kierujemy reklamy. Facebook ułatwia nam konfigurowanie konwersji udostępniając standardowe propozycje (dokonanie zakupu, wypełnienie formularza kontaktowego czy dodanie produktu do koszyka), nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by własnoręcznie skonfigurować cel. Dzięki temu dysponujemy dokładnymi danymi na temat skuteczności kampanii, zestawów reklam i poszczególnych kreacji reklamowych. Bezpośrednio w Facebookowym panelu widzimy,

 

Remarketing na Facebooku

Wspomniany już piksel Facebooka służy również do tworzenia niestandardowych grup odbiorców. To nic innego jak remarketing – reklamy możemy wyświetlać trzem grupom użytkowników: tym, którzy odwiedzili kiedyś naszą witrynę, użytkownikom naszej aplikacji mobilnej lub klientom firmy. O ile wyodrębnienie dwóch pierwszych grup zwykle nie stanowi większego problemu, to już opcja listy klientów może wydawać się skomplikowana (zwłaszcza dla nowych reklamodawców). Na szczęście cały proces tylko wydaje się być trudny – wystarczy przesłać na konto plik CSV lub TXT z danymi użytkowników (np. adresami e-mail czy numerami telefonów) lub wkleić skopiowaną listę bezpośrednio w oknie wyboru. Wszyscy korzystający z narzędzia MailChimp mają do dyspozycji jeszcze jedną opcję, mianowicie import bazy mailingowej bezpośrednio stamtąd. Aby móc ustawić grupę niestandardowych odbiorców jako grupę docelową w kampanii reklamowej minimalna liczba zapisanych użytkowników nie może być mniejsza niż 20. Aktualną wielkość listy możemy zobaczyć w karcie „Odbiorcy” w kolumnie „Rozmiar”.

 

Reklama na Instagramie

Zanim wszyscy, którzy nie posiadają konta na Instagramie ominą ten akapit uspokoję was, że wcale nie trzeba mieć tam konta, by emitować reklamy. Warto jednak rozważyć tę opcję z następujących powodów:

- użytkownicy, podobnie jak w przypadku reklamy emitowanej na Facebooku będą mogli komentować jej treść. Reklamodawca zostanie jednak pozbawiony tej możliwości;

- może dojść do sytuacji, że Facebookowa nazwa firmowego konta będzie dłuższa niż pozwala Instagram. Nazwa użytkownika zostanie wtedy ucięta w odpowiednim miejscu a zamiast brakujących znaków pojawi się wielokropek.

Zasady reklamowe Facebooka i Instagramu różnią się od siebie, dlatego konieczne jest przyswojenie sobie obu dokumentów, by mieć pewność, że reklamy nie będą sprzeczne z regulaminami obu serwisów.

 

Reklamy karuzelowe

Od kilku miesięcy reklamodawcy na facebooku mają możliwość emitowania reklam karuzelowych. To nic innego jak pokaz różnorodnych kreacji (dopuszczane jest maksymalnie 5 różnych obrazów lub filmów). Każdy ze „slajdów” może mieć inny nagłówek oraz link docelowy, dlatego za pomocą jednej reklamy możemy promować np. kilka najważniejszych kategorii w sklepie internetowym. O ile w przypadku „tradycyjnych” reklam ocena skuteczności poszczególnej kreacji nie nastręcza na ogół problemów, o tyle w przypadku formatu karuzelowego dotarcie do tych statystyk jest odrobinę trudniejsze. Aby uzyskać te dane z rozwijanego menu Kolumny w Menedżerze reklam wybieramy Aktywność dotycząca reklamy karuzelowej. Dysponując takimi danymi możemy ocenić jej skuteczność w porównaniu do innych formatów.