Pozycjonowanie lokalne

thumbnail

Obecnie w internecie szukamy praktycznie wszystkiego – od usług po produkty. Wiele osób w wyszukiwaniu pomaga sobie frazą, która jest związana z konkretną lokalizacją. Z takiego sposobu korzystamy nie tylko na obszarze, w którym mieszkamy, ale na przykład na wakacjach. To właśnie w tym czasie przytrafiają Ci się wszystkie losowe sytuacje: zepsuł się samochód albo nagle rozbolał Cię ząb. Będąc na wakacjach nad morzem, nie zadzwonisz do swojego mechanika czy dentysty z Krakowa. Wtedy bierzesz swój smartfon i wyszukujesz specjalisty z okolicy, w której obecnie się znajdujesz. I to jest właśnie celem pozycjonowania lokalnego.

Różnica pomiędzy zwykłym pozycjonowaniem a pozycjonowaniem lokalnym

Jak już pewnie się domyślasz, pozycjonowanie lokalne jest procesem, który polega na pozycjonowaniu fraz kluczowych, które będą zawierać w sobie lokalizację miejsca, w obrębie którego wykonywana jest dana usługa. Czy jest jakaś różnica pomiędzy pozycjonowaniem lokalnym a zwykłym? Jest i to całkiem spora. Tradycyjne pozycjonowanie wykorzystuje się przede wszystkim w sklepach internetowych, portalach i innych serwisachgdzie lokalizacja nie ma większego znaczenia, ponieważ wysyłka czy sprzedaż obejmuje cały kraj. Natomiast lokalne SEO skupia się na regionalnych klientach, którzy oferują swoją usługę w konkretnym mieście. Jako przykład może nam posłużyć Agencja Reklamowa, która między innymi w swoich usługach posiada pozycjonowanie. Oczywiście, może użyć samego tego zwrotu i być wysoko w wynikach wyszukiwania. Wśród klientów znajdą się jednak tacy, którzy chcą mieć bezpośredni kontakt ze swoim wykonawcą. W tym wypadku warto użyć frazy takiej jak na przykład pozycjonowanie Kraków. Pozwoli nam to na dotarcie do konkretnego klienta, który będzie szukał specjalisty ze stolicy małopolski.

Kiedy (nie) warto pozycjonować lokalnie?

Lokalne pozycjonowanie sprawdzi się w małych, ale także i dużych firmach. Szczególnie ten zabieg poleca się osobom, które działają lokalnie, a ich usługa jest wykonywana tylko w określonym mieście. Można tutaj zauważyć pewną tendencję, że to właśnie małe firmy najczęściej korzystają z pozycjonowania lokalnego, ale nie tylko. Z tego zabiegu skorzystają także duże firmy, których siedziba jest w konkretnej lokalizacji. Szczególnie jest to widoczne w firmach, które oferują odbiór osobisty w danej miejscowości. W tym celu używają fraz z konkretnym województwem, gminą czy miejscowością. W momencie, gdy decydujemy się na pozycjonowanie lokalne, mamy możliwość na dotarcie do bardziej dopasowanych dla nas klientów. Rezultatem będzie wzrost sprzedanych produktów czy zrealizowanych usług, a to wszystko dzięki odpowiednio opracowanej strategii, która pomoże nam wypromować firmę w konkretnym miejscu. Należy jednak pamiętać, że pozycjonowanie lokalne nie sprawdzi się w każdym biznesie. Nie zawsze przemyślanym działaniem będzie skupianie się na frazach lokalnych jeśli prowadzimy sklep internetowy i wysyłamy produkty na terenie całego kraju. Zanim więc zaczniesz pozycjonować się lokalnie zastanów się, czy sprzedaż Twoich produktów jest ograniczony do konkretnej miejscowości, czy jednak nie ma to większego znaczenia.

Co warto robić w ramach pozycjonowania lokalnego?

Jak już wiemy, pozycjonowanie lokalne może być przepisem na sukces dla naszej firmy jeśli swoje działania kierujemy na mieszkańców konkretnego miasta czy województwa. Dzięki temu dana witryna nie musi konkurować z innymi stronami z całej Polski, a tylko z konkretnego miasta. Jednak aby strona pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania, musi być odpowiednio zoptymalizowana. Ten proces wygląda bardzo podobnie dla pozycjonowania lokalnego jak i klasycznego z tą różnicą, że przy pozycjonowaniu lokalnym musimy zwrócić uwagę na wskazanie wyszukiwarce miejscowości, na której nam zależy. Przede wszystkim należy zadbać o poprawną strukturę strony, unikalne treści czy poprawną nawigację wewnętrzną (tzw. wewnętrzne linkowanie). Istnieje jednak kilka elementów, które są charakterystyczne dla pozycjonowania lokalnego. Przede wszystkim zadbaj o to aby na stronie internetowej Twojej firmy pojawił się jej adres, a także numer telefonu czy mapę Google. Całość możesz umieścić w zakładce „Kontakt” dzięki czemu poprawisz swoją wiarygodność wśród klientów. Podczas optymalizacji nie zapomnij o danych strukturalnych, dzięki którym wyszukiwarka będzie w stanie lepiej rozpoznać zawartość witryny. Za ich pomocą należy opisać informacje kontaktowe w obrębie strony internetowej. Dane strukturalne, które są zawierane w atrybutach „itemprop”, nie są widoczne dla użytkownika, ale za to roboty Google pobierają z nich informacje. Kolejna istotna rzecz to optymalizacja treści i metatagów. Jeśli działamy lokalnie, w takim mieście jak na przykład Kraków, to nazwa miasta powinna pojawiać się w treści podstron, tytułach a także meta opisach.

Pozycjonowanie lokalne w niektórych przypadkach na pewno okaże się strzałem w dziesiątkę. Szczególnie jest to opcja dobra dla małych firmy, które nie mają dużego budżetu reklamowego, a chcą zwiększyć swoją sprzedaż. Frazy lokalne to także mniejsza konkurencja, dzięki czemu możemy docierać do klientów z konkretnego regionu. Należy jednak pamiętać, że pozycjonowanie lokalne to tylko jedno z działań marketingowych, które możemy wykorzystać do promocji naszej firmy.