Trendy AdWords 2017

thumbnail

Nowy rok, to nowe wyzwania, jakie stawia przed nami marketing. Istotą udanego prowadzenia działań promocyjnych jest zrozumienie i wykorzystanie pewnych mechanizmów, które zresztą często ulegają zmianom. Rok 2017 nie będzie wcale inny pod tym względem, dlatego początek miesiąca to dobry moment, aby z bliska przyjrzeć się trendom w Google AdWords.

Zacznijmy od zmian wizerunkowych – nie jest to temat nowy, bowiem już od dawna w sieci krążyły plotki na temat nowego interfejsu AdWords. Część kont miała nawet okazję już testować nowe rozwiązanie, jednak dla większości odświeżony wygląd panelu będzie sporym zaskoczeniem. Warto zaznaczyć, że ostatnia zmiana interfejsu miała miejsce już ładnych parę lat temu. W tym czasie Google udostępniło szereg nowych formatów reklam, metod kierowania itp. więc chyba naturalnym dalszym działaniem jest przemodelowanie kont AdWords pod kątem przejrzystości i funkcjonalności. Obecnie cała struktura jest dość płaska i rozległa, a wdrożenie nowego interfejsu ma za zadanie uprościć również infrastrukturę do zarządzania kampaniami.

Wielu użytkowników co prawda widzi w nowym panelu kilka podobieństw np. z tym, który możemy obserwować w Google Trends, jednak są to tylko podobieństwa stricte wizualne. Nowy interfejs ma zostać udoskonalony pod względem prezentowania danych i funkcjonalności. Przemodelowaniu poddany został również układ kilku elementów, jak np. zakładki z kampaniami i grupami reklam. Niektóre zostaną „wyciągnięte” z zakładek i umieszczone na równi z tymi nadrzędnymi – ta zmiana ma sprawić, że cały proces optymalizacji kampanii będzie przyspieszony i maksymalnie uproszczony. Kiedy więc możemy spodziewać się ostatecznej wersji? Według oficjalnych informacji Google, nowy interfejs AdWords ma pojawić się już na wszystkich kontach do końca 2017 roku.

W związku z wieloma zmianami, które zostały ogłoszone jeszcze w ubiegłym roku, warto zaznaczyć w kalendarzu kilka ważnych dat. Przede wszystkim już od stycznia Google zablokuje wyświetlanie reklam w technologii flash – w czerwcu uniemożliwił ich przesyłanie, natomiast teraz w ogóle nie będą one obsługiwane. Ich miejsce zastąpił już na dobre HTML5.

Zmiany również nie ominą reklam tekstowych. O tym, że w życie weszły ich rozszerzone wersje wiemy już od kilku miesięcy. Sukcesywnie na kontach powstawały nowe teksty reklamowe, które zresztą cieszą się wyższymi wskaźnikami CTR m.in. dzięki możliwości umieszczenia w nich 50% więcej informacji na temat oferty. W przeciwieństwie do displaya, zarówno starsze jak i nowsze formaty reklam będą wyświetlane bez zakłóceń. Jedynym ograniczeniem, obowiązującym od 31 stycznia, będzie brak możliwości edycji lub tworzenia reklam standardowych. Każda nowa reklama będzie więc automatycznie rozszerzona.

Połowa lutego to z kolei termin końcowy, który szczególnie powinni zapamiętać reklamodawcy oferujący swoje produkty w kampaniach produktowych. Maksymalnie 14 lutego mają obowiązek uaktualnić platformy shoppingowe o numery GTIN, czyli o unikatowe identyfikatory dla produktów EAN.

Z interesujących trendów na bieżący rok, na szczególną uwagę zasługuje pewien fakt - Google chce bardziej pochylić się nad kontrolowaniem całej ścieżki zakupowej, w tym na konwersjach w sklepach stacjonarnych (in-store conversions). Co raczej nie dziwi, a jest naturalną ścieżką rozwoju – przypomnijmy sobie chociażby zmiany w mierzeniu konwersji na różnych urządzeniach. Co prawda, dla niektórych może to być dość innowacyjny kierunek, jednak istnieją pewne przesłanki, które pozwalają twierdzić, że podobny scenariusz jest jak najbardziej prawdopodobny i jak najbardziej możliwy.

Rok 2017 dopiero wystartował, więc nikt poza samym Google tak naprawdę nie wie, co czeka w przyszłości wszystkich prowadzących kampanie AdWords. Dobrze stale trzymać rękę na pulsie i monitorować doniesienia z Google, bo im szybciej zareagujemy na daną zmianę, tym lepiej poradzimy sobie zarówno z samymi kampaniami, jak i konkurencją.