Black Friday w 5 krokach, czyli jak odnieść sukces podczas okazji zakupowych
Miesiąc – dokładnie tyle dzieli nas od rozpoczęcia największej akcji zakupowej nie tylko w Polsce, ale także (a raczej przede wszystkim!) poza jej granicami. Nie tylko sklepy stacjonarne stają na rzęsach, aby przyciągnąć klienta interesującą ofertą. W świecie online także trwa prawdziwa walka między e-sklepami. Licytują się między sobą wielkością rabatu, szerokością asortymentu objętego promocją czy też dodatkowym upominkiem przygotowanym specjalnie z okazji Black Friday.
Gorączka związana z przygotowaniem na tę okazję zakupową rozpoczyna się zazwyczaj dużo wcześniej. Miesiąc to odpowiedni wymiar czasu, aby bez stresu przygotować strategię i sklep na wzmożony ruch i falę zamówień spływającą w ciągu zaledwie kilku minut. Pytanie – jak się wyróżnić, aby zmaksymalizować szansę na wygenerowanie w Czarny Piątek rekordowych wyników sprzedaży i aby nie skończyło się to fiaskiem już na początku akcji zakupowej? Poniżej, w 5 krokach podaliśmy dla Was przepis na sukces podczas trwania okresu nasilonych rabatów. Przekonaj się sam o jego skuteczności!
Tytułem wstępu warto jeszcze zaznaczyć, że Black Friday nie trwa jedynie jeden dzień, jak mogłaby to sugerować nazwa. Aktualnie, akcja zakupowa obejmuje cały weekend, a w poniedziałek wita nas jego młodszy, choć często bardziej hojny brat – Cyber Monday. Często to właśnie tego dnia mamy możliwość zakupu ubrań, sprzętu, a nawet mebli i dodatków do domu po najniższej w całym roku cenie. 4 dni to wystarczający czas, aby wznieść sprzedaż sklepu internetowego na wyższy poziom i wygenerować taką ilość sprzedaży, która przesądzi o rekordzie odnotowanego zysku w zestawieniu całego miesiąca.
Sprawdź, czy Twoja strona działa z odpowiednią prędkością
To pierwsza, a zarazem kluczowa kwestia. Dopóki nie zbadasz i nie będziesz miał pewności, że Twoja witryna działa z odpowiednią szybkością, nie planuj kolejnych działań. Prędkość ładowania strony, która mieści się w ciągu 3 sekund pod kątem akcji zakupowych to absolutna podstawa. Nie bagatelizuj tego, ponieważ – jak już wyżej wspomnieliśmy – Black Friday może zakończyć się dla Ciebie fiaskiem, kiedy potencjalny klient znużony oczekiwaniem na załadowanie się witryny opuści Twoją stronę www. Badania przeprowadzone przez Akamai dowiodły, że 40% użytkowników opuszcza sklep internetowy, jeśli czas ładowania strony przekracza wyżej określoną ilość sekund.
Co zrobić, aby zbadać z jaką prędkością działa Twoja strona internetowa? Rekomendujemy dedykowane narzędzie Google’a – PageSpeed Insights. Jedyne co musisz zrobić to umieścić URL w przeznaczone do tego miejsce i czekać na wynik. Twoja strona w badaniach nie wypadła zbyt dobrze? Pomyśl o optymalizacji witryny pod tym kątem. W tym celu najlepiej zgłoś się do specjalisty.
Stwórz dedykowany landing page
2 minuty i 27 sekund – średnio właśnie tyle wynosi czas przeglądania stron. Jak wykorzystasz tą informację i czym przyciągniesz użytkowników na Twojej witrynie? Decyzja, które z produktów wyeksponujesz na stronie www, należy oczywiście do Ciebie. Pamiętaj jednak, aby w przygotowanym pod kątem Black Friday landing page’u nie znalazło się zbyt wiele propozycji. Według badań przygotowanych przez Architekta Decyzji, mnogość wariantów może przyczynić się do wystąpienia zjawiska paraliżu decyzyjnego, który może w konsekwencji doprowadzić do rezygnacji z zakupu. Postaw więc na produkty, które cieszyły się do tej pory największym zainteresowaniem wśród nabywców oraz/lub na te, które będą objęte największym rabatem.
Nigdy wcześniej nie tworzyłeś landing page’a? Bez obaw! Istnieją liczne narzędzia, z pomocą których przygotujesz profesjonalną stronę docelową. Z naszej strony możemy polecić Unbounce i Instapage. Możesz również przygotować ją z wykorzystaniem WordPress. Podczas kreacji zwróć uwagę na zastosowanie określeń „Bestseller” bądź „Ostatnie sztuki”, a także licznika, który odlicza pozostały czas do końca trwania akcji zakupowej – elementy te mogą przyczynić się do popchnięcia nabywcy ku finalizacji zakupu. Dodatkowo, istotne jest użycie widocznych przycisków CTA (Call To Action) oraz cen. Mało tego, kluczowa jest również estetyka i spójność z pozostałymi elementami tworzącymi Twój sklep internetowy. Czujesz, że zadanie to nie jest dla Ciebie? Pozostaw je ekspertom i nie martw się o efekt końcowy!
Wynagrodź osoby zapisujące się do newslettera
Dodatkowy rabat w wysokości 10% dla osób, które zapiszą się do newslettera? Czemu nie! Black Friday to świetna okazja, aby wzbogacić swoją listę mailingową o nowe adresy. Zniżka, jeśli będzie też odpowiednio wyeksponowana na stronie z pewnością zachęci do zakupu jeszcze szersze grono łowców okazji. Ty z kolei pozyskane adresy e-mail będziesz mógł wykorzystać w ciągu całego roku śląc im powiadomienia o promocjach czy nowych produktach na stronie www. W tym celu możesz wykorzystać potencjał reklam w formie pop-up. Ale to nie wszystko! Adresy mailowe posłużyć mogą Tobie także podczas kampanii w systemie Facebook Ads (oczywiście, o ile będą pokrywać się z tymi, na które zostało stworzone konto, ale to temat na inny artykuł). Jak widzisz, ta propozycja przyniesie obopólną korzyść. A przecież o to właśnie chodzi, prawda?
W reklamach na Facebooku siła
Wyżej omówione pomysły na nic zdadzą się, jeśli nie powiadomimy naszej grupy docelowej o zbliżającej się akcji zakupowej. Należy jednak pamiętać, że nie jest to czas na szukanie potencjalnych klientów, chyba, że dysponujesz odpowiednim budżetem. Zwróć uwagę, że to gorący czas, który każdy biznes online chce wykorzystać w pełni. Będziesz miał zatem sporą konkurencję w systemie reklamowym Facebooka, a co za tym idzie – więcej zapłacisz za każde kliknięcie/przejście na stronę docelową. Postaw zatem na niestandardowe grupy odbiorców, dzięki czemu dotrzesz do realnie zainteresowanych Twoją marką osób. Precyzując, zachęcamy do skorzystania z możliwości dotarcia do grona osób, które weszły w jakąkolwiek już interakcję z Twoją stroną internetową. Remarketing, który będzie skoncentrowany na osobach, które były już na stronie Twojego sklepu online ma zdecydowanie większe szanse na skonwertowanie, niż miałoby to miejsce w przypadku targetowania na osoby w całej Polsce, przykładowo, zainteresowane odzieżą i obuwiem.
Odważ się być kreatywnym! Tworząc kampanię reklamową rozważ zastosowanie wideo bądź baneru z animacją jednego lub kilku elementów. Przygotowanie reklamy, ustawienie budżetu i puszczenie jej w eter nie zapewni Tobie sukcesu akcji rabatowej. Niejednokrotnie bywa, że kampania nie przynosi oczekiwanego rezultatu nie dlatego, że produkt sam w sobie nie cieszy się dużym zainteresowaniem czy wysokość rabatu jest niewystarczająca, a dlatego, że komunikat nie został dostrzeżony przez grupę docelową. Wyróżnij się! Użyj kontrastujących kolorów, opowiedz historię za pomocą karuzeli, rozbaw potencjalnych klientów – jak widzisz, wystarczy chwila, aby w głowie zrodziło się kilka pomysłów, które pomogą Ci zaistnieć!
Miej na uwadze, że czas akceptacji reklamy może ulec wydłużeniu i potrwać znacznie dłużej niż kilka godzin. Nie zostawiaj więc tego na ostatnią chwilę. Niech Twoja kreacja będzie gotowa i zatwierdzona już kilka dni wcześniej. Oszczędzisz sobie dzięki temu nerwów w już i tak stresującym dla Ciebie okresie.
Uzupełnij działania o Google Ads
Nie tylko w czasie trwania Black Friday, ale i przez cały rok ogromną skutecznością wykazuje się system reklamowy sieci wyszukiwania – Google Ads. Nie powinno zatem zabraknąć działań z tego zakresu podczas trwania najważniejszej akcji zakupowej. Reklamy te pomogą dotrzeć Tobie do osób, które poszukują produktu znajdującego się także w asortymencie Twojego e-sklepu. Wykorzystaj to! Dobierz odpowiednie słowa kluczowe, które pasują do oferowanych przez Ciebie produktów. Po ustaleniu tego, co zostanie objęte rabatem – umieść tę informację w tworzonej reklamie z dodatkowo uwzględnionym licznikiem czasu. Warto rozważyć reklamę produktową, która doskonale sprawdza się w e-commerce. Wystarczy, że listę produktów wchodzących w ofertę Twojego sklepu online zaimplementujesz do Google Merchant Center i… gotowe! Najlepiej sprawdzi się jednak synergia działań reklamy produktowej z reklamą tekstową. Wzmocnienie działań o dwa wyżej wymienione rodzaje kampanii zagwarantuje Tobie i Twojemu sklepu sukces!
Przykład: Reklama produktowa
Przykład: Reklama tekstowa
Sukces Black Friday w rękach Twoich lub… specjalistów!
Czujesz, że świat marketingu internetowego nie jest dla Ciebie? Nie dysponujesz odpowiednią ilością wolnego czasu, aby zaplanować i przygotować strategię na Black Friday? Prowadzenie kampanii podczas okazji zakupowych wymaga umiejętnego ustalenia strategii, ustawienia odpowiednich parametrów i doświadczenia uzyskanego podczas wcześniejszych akcji.
Jeśli chciałbyś powierzyć prowadzenie działań w okresach wzmożonych rabatów (choć nie tylko) dla Twojej marki specjalistom, skontaktuj się z naszą agencją. Agencja Marketingu Internetowego MTWeb działa już od ponad 13 lat! Dobrze wiemy, co zrobić, aby kampania uzyskała wysoki wskaźnik ROI!
Zobacz podobne artykuły
KATEGORIE
Social Media
Chcesz dzięki naszym działaniom zdobyć klientów i zwiększyć sprzedaż?