Skip to content

Co to są Core Web Vitals i jak wpływają na SEO?

Co to są Core Web Vitals i jak wpływają na SEO?

Tworzenie firmowych stron internetowych maksymalnie przyjaznych dla algorytmów Google jest dzisiaj absolutną podstawą działań w ramach pozycjonowania tego typu witryn. Reklamując się w najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie nie można jednak zapominać o samych użytkownikach sieci. Ich pozytywne odczucia podczas surfowania po Twoim portalu bezpośrednio przekładają się na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Wiadomo także, że doświadczenia użytkowników mają swoje przełożenie w wynikach prezentowanych przez wyszukiwarkę Google. To niezwykle ważny aspekt. Zwłaszcza, że od sierpnia 2021 Core Web Vitals, czyli wskaźniki internetowe, będą jednym z wielu czynników rankingowych. Czym dokładnie jest nowa aktualizacja Google i jaki będzie jej wpływ na działania SEO? Zapraszamy do lektury. Odpowiemy Ci na te kluczowe pytania!

Czym jest update Google Page Experience, którego istotną częścią są Core Web Vitals?

Zapowiedziana w połowie minionego roku aktualizacja Google Page Experience zdołała wywołać już spore zamieszanie w branży marketingu internetowego. W rzeczywistości jednak dodanie kilku nowych czynników rankingowych w postaci Core Web Vitals nie powinno już nikogo zaskakiwać. Głównym celem działań amerykańskiego hegemona jest zwyczajne upewnienie się, że strony mogą zagwarantować użytkownikowi jedynie pozytywne odczucia w trakcie surfowania i przeglądania oferty. To żadna rewolucja! Zwłaszcza, że profesjonalne pozycjonowanie stron internetowych od dawna zwraca uwagę na zachowywanie maksymalnie wysokiego współczynnika User Experience. Dla przedsiębiorców i specjalistów rzetelnie podchodzących do tematu reklamy w wyszukiwarce, update Google Page Experience nie będzie straszny. Problemy rozpoczynają się, kiedy dotychczas nie przywiązywano szczególnej uwagi do zadowolenia użytkowników sieci, ograniczając się tylko do karmienia linkami algorytm wyszukiwarki. Należysz to takiej grupy? Musisz wiedzieć, że nowe czynniki rankingowe CWV mogą mocno zachwiać hierarchią w dotychczasowym zestawieniu na wybrane przez Ciebie słowa kluczowe. Profesjonalna optymalizacja strony – sprawdź, jakie aspekty będą najważniejsze dla Core Web Vitals, wprowadź niezbędne zmiany w strukturze firmowego portalu i nie martw się o przyszłość.

Nie daj się zaskoczyć nowej aktualizacji! Zakres działania wskaźników Core Web Vitals.

Czynniki rankingowe Core Web Vitals są odpowiedzialne za określenie kondycji Twojego portalu. Ocenie będzie podlegała również sama użyteczność strony internetowej. Nieoficjalnie wiadomo już, że w bliżej nieokreślonej przyszłości kluczowe wskaźniki internetowe będą rozszerzane o kolejne aspekty. Na dzień dzisiejszy należy jednak wiedzieć, że CWV dotyczą przede wszystkim finalnego czasu ładowania się strony, interaktywności portalu czy choćby stabilności wizualnej prowadzonej przez Ciebie witryny. Nowy algorytm Google będzie weryfikował poziom zadowolenia internauty przebywającego na Twojej stronie internetowej. Jeżeli ocena będzie pozytywna, Googlebot może dać jasny sygnał do podniesienia pozycji zajmowanej w zestawieniu wyszukiwarki na poszczególne frazy kluczowe. Jeśli wrażenia użytkowników – potencjalnych Klientów okażą się być negatywne, witryna może zaliczyć wyraźny lub tylko kosmetyczny spadek rankingowy. W marketingu jednak wszelkiego rodzaju regresy są pożywką dla firm konkurencyjnych. To właśnie dlatego warto dbać o wysoki poziom satysfakcji. Nie tylko algorytmu Google, ale właśnie samych internautów!

Nowe czynniki rankingowe Google w pigułce. Rozkładamy Core Web Vitals na części pierwsze

Jednym z najważniejszych wskaźników internetowych od lat pozostaje szybkość załadowania się strony internetowej. To parametr doskonale znany każdemu specjaliście od SEO lub każdej osobie odpowiedzialnej za prowadzenie działań marketingowych w obrębie strony internetowej Klienta. W tym przypadku Core Web Vitals sprawdzi czas potrzebny do załadowania największego elementu, który znajduje się na wybranym portalu. Może być to plik tekstowy, grafika bądź materiał wideo. Jeżeli wskaźnik zaprojektowany przez Google ukaże wartość mieszczącą się w widełkach czasu do maksymalnie 2,5 sekundy, wynik ten oceniany będzie jako pozytywny. Przeciętny rezultat jest już umieszczony w granicach od 2,5 do czterech sekund, a za niedopuszczalny czas załadowania się strony internetowej nowy algorytm uważa wszystkie wyniki powyżej 4 sekund. Alarmująco niski współczynnik LCP (Largest Contentful Paint) może spowodować błyskawiczne opuszczenie strony przez potencjalnego Klienta. Co wpływa na wydłużenie czasu oczekiwania na pełne uruchomienie największych elementów Twojego serwisu? Głównie wolny serwer, blokowanie renderowania skryptów JavaScript oraz CSS, długi czas wczytywania zasobów na stronie lub spowolniony czas reakcji portalu na konkretne żądania. Warto także zauważyć, na współczynnik LCP nie wpływają elementy ładujące się poza obszarem widocznym na ekranie zaraz po uruchomieniu strony WWW.

Źródło: https://web.dev/vitals/

Najbardziej tajemniczym parametrem Core Web Vitals może okazywać się interaktywność strony internetowej. FID – bo tak nazywany jest przez specjalistów ten czynnik rankingowy – określa czas niezbędny do zrealizowania konkretnego żądania wysłanego przez użytkownika sieci. Mowa tutaj chociażby o kliknięciu w jedną z umieszczonych na witrynie zakładek i czasie odpowiedzi portalu na takie działanie. W tym przypadku współczynnik mierzony jest w milisekundach. Aby otrzymać ocenę dobrą od algorytmu Google, należy osiągnąć wynik krótszy niż 100 ms. Przedział do 100 ms do 300 ms uznawany jest za akceptowalny, jednak wymaga poprawy oraz interwencji specjalistów, a wszystkie reakcje powyżej 300 ms otrzymują negatywną ocenę od Googlebota.

Źródło: https://web.dev/vitals/

Ostatnim z trzech weryfikowanych od sierpnia 2021 wskaźnikiem internetowym jest CLS, czyli stabilność wizualna strony. Tutaj mamy do czynienia z oceną występowania przesunięć elementów strony internetowej podczas jej ładowania. Według algorytmów Google, regularne pojawianie się tego typu nieprawidłowości może spowodować, że użytkownik sieci wbrew własnej woli kliknie w baner lub reklamę, odtworzy niechciany materiał wideo lub znajdzie się na podstronie, do której nie chciał początkowo trafić. Takie zachowania Twojego portalu odbierane są jako negatywne i mogą powodować szybsze opuszczenie prowadzonych przez Ciebie wirtualnych progów. Cumulative Layout Shift (CLS) przyjmuje wartości z przedziału od zera do jednego. Twoja strona uzyskała wynik poniżej 0,1? Masz powody do radości. Kiedy można zacząć się martwić? Jeżeli weryfikacja Googlebota przyniesie wartość z zakresu 0,1 do 0,25 lub powyżej 0,25 w skali Google’a.

Źródło: https://web.dev/vitals/

Core Web Vitals a SEO. Jaki wpływ na pozycje w Google będzie miała aktualizacja CWV?

Wprowadzenie do życia update’u Google Page Experience, a co za tym idzie również i wskaźników internetowych, to niezwykle ważna, ale jednocześnie mało inwazyjna zmiana. Ci, którzy oczekują prawdziwej rewolucji oraz powtórki krwawej soboty z 2013 roku, mogą być nieco zdziwieni. Na szczególną uwagę w tym przypadku zasługuje fakt, że sama szybkość ładowania się strony od kilku lat uważana jest za jeden z przynajmniej dwustu czynników rankingowych. Aktualizacja Google Page Experience i CWV stanowi więc jasny ukłon w stronę użytkowników, ale brak przestrzegania zasad dotyczących wygodnego surfowania po sieci będzie zupełnie nieopłacalny. Zwłaszcza, jeśli bierzemy pod uwagę biznesowe podejście do tematu prowadzenia strony internetowej. Przecież współcześni Klienci poszukują rozwiązań nie tylko profesjonalnych, ale również i wygodnych.

John Mueller wyjaśnia w jaki sposób uwzględniać kluczowe wskaźniki internetowe i jak korzystać z Search Console, aby poprawić parametry witryny.


Dodatkowe wskaźniki internetowe pozwalają zwiększyć moc Core Web Vitals

Podczas gdy podstawowe wskaźniki internetowe Core Web Vitals są ważne dla zapewnienia tylko doskonałego doświadczenia użytkownika, istnieją również inne kluczowe czynniki, których dobrym przykładem są wskaźniki TTFB (Time to First Byte), FCP (First Contentful Paint), TBT (łączny czas blokowania) czy TTI (czas do interakcji). Często służą one jako wskaźniki zastępcze bądź po prostu uzupełniające dla podstawowych wskaźników internetowych, żeby pomóc zebrać jeszcze dokładniejszą część doświadczeń internauty, Twojego potencjalnego Klienta biznesowego.

Źródło: https://developers.google.com/search/blog/images/page-experience-signal.jpeg
Źródło: https://developers.google.com/search/blog/images/page-experience-signal.jpeg

Sprawdzone narzędzia do mierzenia kluczowych wskaźników internetowych

Według Google, podstawowe wskaźniki internetowe CWV mają ogromne znaczenie dla wszystkich doświadczeń internetowych. W związku z tym firma stara się wyświetlać kluczowe dane niemal we wszystkich swoich najpopularniejszych narzędziach. Można podzielić je na terenowe i na programy laboratoryjne. Różnica pomiędzy takim oprogramowaniem polega na tym, że narzędzie terenowe są odpowiedzialne za zbieranie danych rzeczywistych użytkowników, a te laboratoryjne testowane są w oparciu o identyczne warunki z nadzieją, że wyniki okażą się zbliżone do siebie lub powtarzalne.

Wśród narzędzi terenowych idealnie sprawdza się Chrome User Experience Report. Program zbiera anonimowe dane pomiarowe od prawdziwego użytkownika sieci, gdzie uzyskana wiedza pozwala właścicielom witryn błyskawiczną oceną ich skuteczności i to bez konieczności ręcznej analizy tego typu danych na swoich stronach internetowych. Poznaj listę popularnych narzędzi terenowych:

  • Chrome User Experience Report
  • Google Search Console
  • Google PageSpeed Insights
  • web.dev
  • Rozszerzenie Web Vitals
  • Web-vitals biblioteka JavaScript

Poniżej prezentujemy zestawienie polecanych przez specjalistów narzędzi laboratoryjnych:

  • Chrome DevTools
  • Lightouse
  • Google PageSpeed Insights
  • web.dev

Profesjonalnie wykonywane pomiary laboratoryjne są niezwykle istotną częścią doświadczeń użytkownika sieci, ale nie zastępują narzędzi terenowych, gdyż tylko pomiar w terenie może bardzo dokładnie uchwycić pełen obraz statystyk i doświadczeń realnych użytkowników Twojej strony.

Podsumowanie

Web Vitals i Core Web Vitals reprezentują najlepsze dostępne obecnie statystyki, które programiści mają do pomiaru jakości korzystania z sieci, ale nie są doskonałe i należy się spodziewać w przyszłości ulepszeń. Na pewno warto ulepszyć Core Web Vitals, aby użytkownicy mieli lepsze wrażenia oraz aby nasza strona była lepiej odbierania przez Google.

Wpis gościnny przygotowany przez firmę AFTERWEB

KATEGORIE
Social Media

Chcesz dzięki naszym działaniom zdobyć klientów i zwiększyć sprzedaż?