Skip to content

Jak stworzyć ciekawy profil na Facebooku? 13 pomysłów na angażujące posty!

Jak stworzyć ciekawy profil na Facebooku? 13 pomysłów na angażujące posty!

Obecność w mediach społecznościowych jest fundamentalną kwestią prowadzenia własnego biznesu. Bez względu na to, czy Twoja marka opiera się na sprzedaży internetowej, czy też skupia się na kanałach offline, nie powinieneś mieć wątpliwości co do celowości tych działań. Kwestią sporną nie powinno być także to, czy punktem wyjścia winno być stworzenie strategii, a następnie systematyczne (i regularne!) jej wypełnianie. Bez jasno sprecyzowanego planu, skuteczność działań może zostać znacząco ograniczona.

Poprzez efektywność, rozpatrywaną w kontekście social media, rozumie się w głównej mierze bogatą aktywność pod publikowanymi treściami. To właśnie za sprawą licznych polubień, udostępnień czy komentarzy, możemy poszerzyć zasięg dotarcia, a co za tym idzie – zwiększyć świadomość marki, a nawet zyskać potencjalnych klientów. Stopień zaangażowania pod postami nie powinien być więc przez Ciebie bagatelizowany. Zastanawiasz się pewnie, w jaki sposób zaktywizować swoich odbiorców? Bez obaw, ten artykuł powstał, aby dać Ci kompleksową wiedzę!

W niniejszym wpisie przekażemy Ci know-how, w jaki sposób wyznaczyć kierunek działań dla Twojego biznesu w ramach prowadzenia profilu na Facebooku. Ponadto otrzymasz od nas – doświadczonej agencji – aż 13 sprawdzonych propozycji postów, których zastosowanie pomoże Ci zwiększyć zaangażowanie na profilu firmowym. Angażuj swoimi postami i zacznij sprzedawać dzięki fanpage’owi!

Najpierw strategia, potem angażujące posty

Punktem wyjścia działań w ramach prowadzenia profilu na Facebooku powinno być opracowanie strategii. Za sprawą planu, wytyczającego kierunek postępowania, możliwe jest zachowanie spójności przekazu, uzyskanie zaangażowania użytkowników i osiąganie celów biznesowych. Dlatego też warto poświęcić czas, aby plan ten był jak najrzetelniej przygotowany – jego forma powinna pozostać niezmienna przez co najmniej kilka miesięcy. Oto co powinna zawierać strategia Twojego profilu firmowego.

Po pierwsze: Ustal, kto jest Twoim odbiorcą

Choć Facebook jest najpopularniejszą platformą społecznościową, liczącą miliony użytkowników, nie możesz oczekiwać, że Twój profil (a więc i działalność marki) będzie znajdować się w kręgu zainteresowania każdego z nich. W związku z tym należy zdefiniować grupę odbiorczą dla Twojej firmy. Określając target, znacznie łatwiej będzie Ci tworzyć i kierować przekaz, a także zyskiwać zaangażowanie na profilu. Dlaczego? Sposób komunikacji uwarunkowany będzie tym, kim są Twoi obserwatorzy – inaczej będziesz zwracać się do osób w średnim wieku, z kolei odmienną formę będziesz stosować wobec młodszej widowni. Znaczenie mają także inne czynniki.

Aby zidentyfikować grupę odbiorczą Twojego profilu na Facebooku, scharakteryzuj przeciętną osobę, nabywającą Twoje produkty lub usługi. Stwórz w tym celu tzw. personę, aby dowiedzieć się o niej jak najwięcej i móc wykorzystać te informacje w codziennej komunikacji. W ramach persony określa się m.in. następujące kwestie:

  • imię;
  • wiek;
  • zawód;
  • miejsce zamieszkania (miasto czy wieś; dom jednorodzinny czy mieszkanie);
  • wartości, jakie wyznaje w życiu;
  • życiowe cele do osiągnięcia (np. wycieczka w odległe miejsce, a może stworzenie szczęśliwej rodziny);
  • problemy, z jakimi się mierzy (np. niesatysfakcjonująca praca);
  • do czego wykorzystuje internet (preferuje czytanie czy oglądanie; jak często sięga po smartphone’a);
  • stosunek do zakupów (gdzie je robi; dokonuje ich spontanicznie czy może z odpowiednim wyprzedzeniem);
  • sposób spędzania wolnego czasu (np. w domu przy ulubionym serialu czy ze znajomymi na mieście).

Udało Ci się opracować personę lub kilka person, w zależności od specyfiki Twojej branży? Świetnie! Teraz, publikując dowolny post na Facebooku, twórz go z myślą właśnie o niej/nich. Dzięki temu przyciągniesz szerokie grono lojalnych i aktywnych odbiorców. To działanie, choć wymaga większego nakładu czasu i zaangażowania, z całym przekonaniem Ci się opłaci!

Po drugie: Określ sposób komunikacji

Wiesz już dla kogo będziesz tworzyć angażujące posty na Facebooku. Czas zastanowić się, w jaki sposób i w jakiej formie będziesz to robić. Chcesz, aby postrzegano Cię jako eksperta? Dziel się wiedzą i prezentuj swoje kompetencje, np. w formie infografik bądź krótkich animacji. Bliski jest Ci humor? Rozważ budowanie komunikacji opartej na błyskotliwych żartach – związanych, rzecz jasna, z Twoją działalnością.

Zapisz w strategii, jaką technikę wybierasz dla profilu firmowego Twojej marki, a także jakie narzędzia będziesz wykorzystywać. Tworzenie postów zgodnie z wybranym sposobem pomoże Ci zachować spójność przekazu, z kolei różnorodne formy – urozmaicą profil, czyniąc go atrakcyjniejszym dla odbiorców.

Ponadto niezwykle ważne jest ustalenie elementów identyfikacji wizualnej. Jaką czcionką będziesz posługiwać się na profilu firmowym na Facebooku? Jaka paleta barw pasuje do Twojej marki? To pozwoli Ci zachować porządek i harmonię wykonywanych działań.

Po trzecie: Stwórz harmonogram publikacji

Aby działania podejmowane w ramach profilu na Facebooku mogły odnieść oczekiwaną skuteczność, ważne są nie tylko spójność i personalizacja, ale przede wszystkim regularność. Zapewne chciałbyś dowiedzieć się, jaka tygodniowa liczba postów będzie pożądana i da Ci gwarancję sukcesu. Musimy Cię rozczarować: nie ma w tym przypadku złotej reguły. Częstotliwość będzie zależała od branży, danej firmy, jak i samego odbiorcy.

Na początek ustal, jaką liczbę postów jesteś w stanie przygotowywać tygodniowo. Pamiętaj przy tym, że znacznie istotniejsza od ilości publikowanych treści będzie ich jakość. Następnie ustal (wstępnie) dni i godziny publikacji przygotowanych wpisów. Istotnie, czas ten może ulec zmianie – warto na początku testować różne pory, aby znaleźć najlepszą dla swojej firmy opcję.

Uwzględnij w miesięcznym harmonogramie pomysły na posty, które chcesz zrealizować w określonym terminie. Najlepiej, gdy określisz w nim także wizję na to, w jaki sposób będzie on wyglądał. Za sprawą tak szczegółowego planu, unikniesz sytuacji, w której nadejdzie dzień publikacji, a Ty nie będziesz miał pomysłu na wpis. Jednocześnie, posty będą przemyślane, spójne i wpisywały się w ustaloną strategię. Jak widzisz, zdecydowanie warto!

Po czwarte: Zapoznaj się z konkurencją

Planując działania w obrębie social media, z całym przekonaniem nie możesz ignorować obecności w tej sferze swoich konkurentów. Zamiast próbować zapomnieć o ich funkcjonowaniu, przyglądaj się im systematycznie – nie tylko, by im dorównać, ale być o krok przed nimi! Niech konkurencja Cię inspiruje i motywuje do osiągania coraz lepszych rezultatów!

Analiza konkurencji może także posłużyć do tego, aby ustalić mocne i słabe strony Twojej marki. Świadomość zarówno zalet, jak i wad, pomoże Ci w budowaniu komunikacji na profilu firmowym.

Warto również wziąć pod uwagę ewentualne koszta, związane z podejmowaniem działań płatnych, takich jak kampanie Facebook Ads. Wzmocnienie prowadzenia profilu reklamą w obszarze tej platformy marketingowej, pozwoli na zwiększenie zasięgu dotarcia w stosunkowo krótkim czasie. Warto rozważyć tę możliwość szczególnie w przypadku, gdy zależy nam na zwiększeniu sprzedaży lub świadomości marki w krótkiej perspektywie.

13 pomysłów na angażujące posty na Facebooku

Aby ułatwić Ci planowanie wpisów na profilu firmowym, przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie 13 pomysłów na angażujące posty na Facebooku. Możliwości jest znacznie więcej, niemniej jednak w niniejszym artykule postanowiliśmy skupić się tylko na tych, które były przez nas wielokrotnie stosowane i w naszej opinii wykazują się szczególną skutecznością. Zanim jednak przejdziemy do clou tej części wpisu, chcemy wziąć na tapet kilka teoretycznych kwestii.

Twoją uwagę chcielibyśmy skierować przede wszystkim na oczekiwania odbiorców, którym z pewnością chcesz sprostać. Planując działania w obszarze social media nie trać z pola widzenia ustalonego celu (np. wzrost sprzedaży, promocja marki), jednocześnie mając na względzie, że najbardziej interesującymi wpisami z perspektywy odbiorcy są te, gdzie marka występuje w tle. Musisz więc zachować balans między treściami nastawionymi na sprzedaż a tymi, mającymi obfitować w aktywność.

Ponadto nie pozwól, aby polubienia, udostępnienia i komentarze stały się dla Ciebie celem samym w sobie. Taka forma aktywności nie gwarantuje sprzedaży. Zaangażowanie Twojej społeczności ma pomóc Ci w zwiększeniu zasięgu i dotarciu do nowych, potencjalnych klientów. Niemniej jednak pamiętaj, że powinieneś ją zrzeszać przede wszystkim wokół wyznawanych wartości marki i jej tożsamości.

Angażujące posty na Facebooku można sklasyfikować na te tworzone poprzez treść, format oraz połączenie tych dwóch grup. W poniższym zestawieniu znajdziesz pomysły na wpisy, z każdego z wyżej wymienionych zespołów. Oto 13 typów postów, które koniecznie musisz wypróbować!

Staraj się być na bieżąco

Użytkownicy najpopularniejszej platformy społecznościowej cenią sobie w profilach przede wszystkim kreatywność i umiejętność bycia zawsze „na czas”. W jaki sposób możesz wykorzystać ten fakt? Masz dwie opcje.

RTM is a king

RTM (Real Time Marketing) to strategia, która polega na nawiązaniu w swoich działaniach marketingowych do bieżącego wydarzenia. Internauci wprost uwielbiają tego typu angażujące posty, które są przez nich często hojnie „lajkowane”, w rezultacie czego jest o nich głośno przez dłuższy czas.

Właśnie wydano piosenkę, która w kilka godzin obiegła cały kraj, a Ty masz pomysł, jak ją wykorzystać w zestawieniu ze swoją działalnością? Zawrzało w sieci na temat nowego trendu i od razu w Twojej głowie pojawiła się koncepcja, na połączenie go z Twoją marką? Świetnie! Właśnie o to chodzi! Niemal każdego dnia pojawia się coś, co można wykorzystać na profilu firmowym i podbić swoją błyskotliwością sferę social mediów!

Nie sposób nie wspomnieć tutaj o IKEA, która w tej kategorii nie ma sobie równych. Popularna szwedzka sieć sklepów meblowych w swoich kampaniach reklamowych nawiązywała m.in. do opuszczenia przez Harrego i Meghan dworu królewskiego.

Źródło: Profil IKEA na Facebooku

Źródło: Profil IKEA na Facebooku

Real Time Marketing to bardzo wymagająca forma angażującego posta na Facebooku. Wymaga od marketerów śledzenia aktualności i niezwłocznej reakcji. Nie ma tutaj mowy o zaplanowaniu przekazu z wyprzedzeniem – aby wpis przyniósł oczekiwany rezultat, musi trafić jak najszybciej do sieci.

…lub wykorzystaj kalendarz świąt nietypowych

Kalendarz świąt nietypowych powinien stać się Twoim największym sprzymierzeńcem. Dlaczego? Każdego dnia celebrujemy dzień kogoś lub czegoś, co z powodzeniem można wykorzystać w swojej strategii prowadzenia profilu na Facebooku. Być może nie ma on potencjału, aby być premiowany w takim samym wymiarze, jak RTM, ale jego niewątpliwą zaletą jest to, że można zaplanować go z wyprzedzeniem. Mając odpowiednią ilość czasu na pewno znajdziemy pomysł na kreatywne nawiązanie marki do obchodzonego „święta”. Może być to także pretekst do tego, aby zaoferować swoim odbiorcom kod zniżkowy. Koniecznie wypróbuj!

Angażujące posty to przede wszystkim zabawa!

Możesz nie być tego świadom, ale ogromna część społeczności na Facebooku z dużym zapałem i chęcią weryfikuje swoją wiedzę, spryt lub spostrzegawczość w zabawach organizowanych na Facebooku. Być może nie leży to w Twojej naturze i sam niechętnie podchodzisz do takiej formy komunikacji, jednak nie jest to wystarczający powód, aby tym samym wykluczyć ten pomysł ze swojej strategii. Potencjał na aktywność w tym przypadku jest bardzo duży! Oto kilka propozycji:

  • rebusy;
  • zagadki;
  • quizy;
  • wykreślanki;
  • łamigłówki.

Źródło: Profil KFC na Facebooku

Źródło: Profil KFC na Facebooku

Pamiętaj przy tym, aby ten format angażującego posta na fb uwzględniał Twoją markę. Przykładowo, wybierając rebus – hasłem niech będzie przedmiot lub kategoria z Twojego asortymentu bądź świadczona usługa. Z kolei, jeśli szczególnie bliskie są Ci zagadki, rozważ pytanie z zakresu Twojej branży. Możliwości jest wiele, ogranicza Cię tylko wyobraźnia!

Pokaż swoją działalność „od kuchni”

Nic tak nie angażuje społeczności, jak uchylenie rąbka tajemnicy dotyczącej trwającej obecnie produkcji czy przedstawienie ludzi, kryjących się za działaniami marki. Pomyśl, co mógłbyś zaprezentować swoim odbiorcom i – co istotne – realnie mogłoby ich zainteresować. Dla każdej branży będzie to coś innego, jednak efekt zawsze jest ten sam: liczne polubienia i pozytywny feedback w sekcji komentarzy. Już wiesz, co wykorzystasz na swoim profilu firmowym?

Najpopularniejszy pomysł na angażujące posty na fb? Pozwól użytkownikom wyrazić opinie!

Kolejnym niezwykle skutecznym pomysłem na angażujący post na Facebooku jest oddanie głosu odbiorcom. W tym obszarze dostrzegamy i rekomendujemy trzy rozwiązania. Koniecznie przetestuj je wszystkie!

Poprzez reakcje

Prowadzisz sklep internetowy? Pomyśl, aby zestawić ze sobą dwa produkty i poprosić użytkowników Facebooka o opinie wyrażoną odpowiednią reakcją, który z nich wybraliby dla siebie lub wpisuje się w ich gust bardziej. To także świetna forma, aby poznać ich preferencje względem produktu, który dopiero ma wejść do oferty. Pomysłów w tej kategorii nie brakuje!

Źródło: Profil E. Wedel na Facebooku

Źródło: Profil E. Wedel na Facebooku

Ankietę

Tę formę posta można wykorzystać w podobny sposób, jak w przypadku powyższego przykładu. Jednak w odróżnieniu od głosowania reakcjami, gdzie wykorzystujemy w poście przygotowaną grafikę, tutaj sięgamy po narzędzie Facebooka – ankietę. Twój odbiorca na zadane pytanie, będzie musiał odpowiedzieć poprzez kliknięcie odpowiedniego kafelka.

Źródło: Profil Cinema City na Facebooku

Źródło: Profil Cinema City na Facebooku

…albo zadając pytanie

Prośba o opinię, wyrażoną w formie reakcji lub zaznaczenia odpowiedniej opcji w ankiecie nie wymaga od Twoich odbiorców dużego nakładu czasu, w wyniku czego z pewnością chętnie będą dzielić się z Tobą swoim zdaniem. Inną możliwością, nieco bardziej wymagającą dla użytkowników, ale mającą większy potencjał do poszerzenia zasięgu jest zadanie pytania. Stwórz przykuwającą uwagę grafikę i zapytaj ich o coś, związanego z Twoją branżą lub firmą. Pamiętaj jednak, aby wybrać taki temat, który będzie wystarczająco interesujący, aby móc zaktywizować społeczność, a także zachęcić do szerszej dyskusji w sekcji komentarzy.

Zaprezentuj swój produkt w akcji

Jak połączyć chęć aktywizacji odbiorców z możliwością zwiększenia sprzedaży? Z tym pomysłem na angażujący post to możliwe! W swoim asortymencie posiadasz produkty spożywcze? Doskonale! Zaprezentuj swoim odbiorcom przepis z uwzględnieniem jednego z nich. A może prowadzisz sklep odzieżowy? Rozważ wówczas przygotowanie kilku wariantów stylizacji, dedykowanych różnym okazjom, gdzie główną rolę będzie grał jeden z elementów Twojej oferty. Taki wpis będzie obfitować zarówno w polubienia, jak i komentarze, tego możesz być pewien!

Zatrzymaj swoich odbiorców cyklami

To zdecydowanie nasz ulubiony sposób na zwiększenie aktywności pod wpisami na profilach firmowych. Dlaczego? Łączy eksperckość z zaangażowaniem społeczności. W tym wariancie wzbudzamy zainteresowanie danym zagadnieniem lub tematem, które rozbijamy na tzw. cykle, a więc serie postów publikowanych z odpowiednim odstępem czasu. Jeśli przedmiot wpisu będzie ciekawy z perspektywy Twojej grupy odbiorczej, możesz być pewien, że wynagrodzą Ci ten trud w postaci “lajków” i udostępnień!

Angażujący post z korzyścią dla odbiorcy? Zorganizuj konkurs!

Konkursy są niewątpliwie jednym z najbardziej angażujących postów na Facebooku. Nic dziwnego, wszak użytkownicy zostali zachęceni atrakcyjną nagrodą, która może przybierać różnoraką formę. Tego typu zabawy stosuje się, aby profil firmowy zdobył większy zasięg i poszerzył grono obserwatorów. Na pierwszy rzut oka może to wydawać się idealne rozwiązanie, w końcu „wygranym” są obie strony, chcemy Cię jednak przestrzec.

Zgodnie z regulaminem Facebooka, aby tego typu działania były legalne, należy spełnić szereg wymogów. Wiele firm nie stosuje się do nich organizując konkurs, co może grozić bardzo poważnymi konsekwencjami. Dlatego też planując takie przedsięwzięcie na swoim profilu firmowym, szczególną ostrożnością i uwagą otocz wytyczne, które podała do wiadomości ta platforma społecznościowa.

Źródło: Profil Novotel na Facebooku

Źródło: Profil Novotel na Facebooku

Baw się formatami oprawy graficznej

Angażować odbiorców można nie tylko poprzez treść, ale także poprzez format oraz połączenie tych dwóch możliwości. W tym punkcie chcielibyśmy poruszyć kwestię wpisów wykorzystujących różnorodne sposoby prezentowania oprawy graficznej. Jak za pośrednictwem grafiki zaktywizować swoją publiczność?

Long post

Ten rodzaj formatu polega na tworzeniu grafik o niestandardowych wymiarach, wskutek czego całość oprawy graficznej jest widoczna dopiero po jej kliknięciu. W jaki sposób można wykorzystać taki wariant wpisu? Przykładowo, prezentując ciekawostki związane z Twoją działalnością lub branżą – pytanie umieść w górnej części grafiki, natomiast odpowiedź u dołu (będzie widoczna dopiero po wejściu w nią). Angażuj formatami, Twoi odbiorcy to docenią!

Źródło: Profil InPost na Facebooku

Źródło: Profil InPost na Facebooku

Karuzela

Kolejnym formatem, wartym uwzględnia w strategii swojej marki jest karuzela. Ten rodzaj angażującego posta na facebooku umożliwia nam, przykładowo, zaprezentowanie oferty lub określonego produktu w sposób szczegółowy. Za sprawą kafelków następujących po sobie możemy opowiedzieć historię, dodatkowo opieczętowując każdy z nich dedykowanym linkiem. Bardzo ciekawy i lubiany przez użytkowników format!

Źródło: Profil Lidl Polska na Facebooku

Źródło: Profil Lidl Polska na Facebooku

Animacja

Oprócz niestandardowych formatów grafik i karuzeli, mamy także do dyspozycji możliwość publikacji krótkich animacji lub wideo. Taki rodzaj wpisów jest nie tylko bardzo lubiany wśród użytkowników, ale także znacząco premiowany przez samą platformę. Stosując animację zwiększamy szansę na zostanie dostrzeżonym przez grupę odbiorczą podczas scrollowania aktualności na Facebooku.

Animacja wydaje się Tobie trudnym do przygotowania formatem? Nic bardziej mylnego! Dzięki wykorzystaniu bezpłatnego narzędzia Canva, taki rodzaj posta stworzysz za sprawą kilku kliknięć. To prostsze niż myślisz!

A gdyby tak powierzyć tworzenie angażujących postów na Facebooku doświadczonej agencji?

Lektura powyższego artykułu dała Ci podstawową wiedzę, na podstawie której możesz samodzielnie opracować strategię dla Twojego profilu firmowego, a następnie systematycznie (i skutecznie!) ją realizować. Ponadto dowiedziałeś się, jakiego typu angażujące posty warto wykorzystać w swoim planie działania. Mamy nadzieję, że poczyniłeś skrupulatne notatki i jesteś pełen zapału do działania!

Mimo szczerych chęci, działania z zakresu prowadzenia social media marki nie są Twoją mocną stroną? Bez obaw! Istnieje bowiem możliwość skorzystania z pomocy agencji marketingowej w tym zakresie!

Agencję MTWeb tworzą specjaliści z głową pełną pomysłów, możesz mieć zatem pewność, że Twój profil będzie różnorodny, atrakcyjny wizualnie i angażujący! W naszym zespole można także znaleźć ekspertów zajmujących się kampaniami Facebook Ads i Google Ads, a także pozycjonowaniem stron internetowych. Wniosek? Za sprawą nawiązania z nami współpracy możesz stworzyć niezwykle efektywną synergię działań!

Twój biznes zacznie sprzedawać 100% więcej! Wystarczy, że napiszesz do nas, a my zajmiemy się całą resztą.

Kinga Banaśkiewicz

Social Media & Content Marketing Manager

KATEGORIE
Social Media

Chcesz dzięki naszym działaniom zdobyć klientów i zwiększyć sprzedaż?