Dlaczego warto wykonywać audyt SEO strony internetowej?

thumbnail

Gdy prowadzisz firmę, Twoim zadaniem jest mierzenie i analizowanie kluczowych wskaźników wydajności (KPI). Jest to szczególnie ważne, jeśli poważnie myślisz o wyprzedzeniu konkurentów. Podobnie jest w przypadku SEO. Aby móc odnotowywać nieustanny wzrost sprzedaży, musisz cyklicznie analizować działania SEO, które pomogą Ci określić obszary, które wymagają poprawy. W takim właśnie celu wykonuje się audyt SEO, o którym szerzej poniżej. 

 

Audyt SEO – co to jest?

W zakresie marketingu cyfrowego, kontrola SEO jest ważnym aspektem strony internetowej. Aby móc w pełni zrozumieć istotę wykonywania audytu, scharakteryzujmy najpierw jego znaczenie.

Audyt SEO to kompleksowa analiza witryny służąca do oceny wydajności działań wykonywanych na stronie i poza jej obszarem, identyfikowania problemów związanych z architekturą witryny, analizowania linków zwrotnych i zaangażowania mediów społecznościowych, skanowania gęstości słów kluczowych i sprawdzania zduplikowanych treści. W najprostszym ujęciu audyt SEO jest ważny dla określenia mocnych i słabych stron oraz potencjału Twojej strony internetowej dla długofalowego sukcesu.


info_3kroki.jpg

Kiedy warto wykonać audyt SEO?

Aby móc cieszyć się długofalowymi efektami, audyt strony należy wykonywać cyklicznie. Optymalizacja pod jego kątem powinna być z kolei nieprzerwanym procesem. Niemniej jednak, ten idealny scenariusz nie zawsze znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Absolutną koniecznością jest jego wykonanie w przypadku gdy:

• chcesz rozpocząć działania SEO;
• w witrynie przeprowadzane są duże zmiany, przykładowo została zmieniona domena;
• pozycje twojej strony na poszczególne frazy kluczowe notują duże spadki;
• dotychczasowe działania z obszaru pozycjonowania nie przynoszą pożądanych efektów.


Dlaczego Audyt SEO jest ważny dla Twojego biznesu?

  • Po pierwsze – będziesz na bieżąco z aktualizacjami algorytmów wyszukiwarek

Algorytmy wyszukiwarek nieustannie się zmieniają. Strategie SEO, z których korzystałeś w zeszłym roku, a nawet kilka miesięcy temu, mogą nie wystarczyć, aby utrzymać Twoją stronę na korzystnej, dla Twojego biznesu, pozycji w wynikach wyszukiwarki Google. Możesz nie zauważyć dużego spadku rankingów zaraz po aktualizacji algorytmu, niemniej jednak może to mieć wpływ na statystyki SEO w dłuższej perspektywie. Regularne przeprowadzanie audytu SEO pozwala śledzić zmiany algorytmu Google i dostosowywać strategię SEO do aktualnych czynników rankingu.


  • Po drugie – uzyskasz wyższą pozycję w rankingu, dzięki aktualizacji informacji

Czy natknąłeś się kiedyś na świetny post na blogu, ale odkryłeś, że wszystkie dane pochodzą z 2002 roku? Jest to bardzo rozczarowujące i może spowodować natychmiastowe opuszczenie przez użytkownika strony. To z kolei spowoduje wzrost współczynnika odrzuceń i obniżenie pozycji w rankingu wyszukiwarki. Audyt SEO może pomóc Ci zidentyfikować miejsca, w których Twoje treści mogą być aktualizowane, dzięki czemu Twoi klienci zostaną na stronie internetowej zdecydowanie dłużej.

Może również pomóc w zidentyfikowaniu możliwości usprawnienia SEO, takich jak zwiększenie gęstości słów kluczowych w konkretnym poście na blogu lub aktualizacja tytułów i opisów meta description. Dodatkowo, aktualizacja zawartości automatycznie spowoduje, że Twoja witryna zostanie nagrodzona przez Google w postaci awansu w rankingu. Wynika to z faktu, że wyszukiwarki preferują strony internetowe, które regularnie publikują nowe, wysokiej jakości treści.


  • Po trzecie – dowiesz się, w jaki sposób zatrzymać użytkowników na dłużej

Wszelkie starania, o to aby wrażenia użytkownika po wejściu na stronę były bardziej pozytywne, zaprocentują w postaci poprawy pozycji w wyszukiwarkach. Doświadczenie użytkownika określa, jak długo użytkownik odwiedza witrynę, co z kolei wpływa na współczynnik odrzuceń. Jeśli regularnie nie przeprowadzasz audytu SEO, niektóre problemy z SEO na stronie mogą nieumyślnie odstraszyć odwiedzających, co w skutku oznacza spadek w rankingu.

Możliwe, że musisz zaktualizować nawigację lub rozmiar czcionki, aby Twoja strona była łatwiejsza w użyciu. Być może trzeba zainwestować w responsywny projekt strony internetowej, aby poprawić ogólną wygodę użytkownika i zwiększyć liczbę konwersji. Bez audytu SEO nigdy się nie dowiesz!


  • Po czwarte – unikniesz kary od wyszukiwarki Google

Problemy z SEO mogą się z czasem komplikować, a stosunkowo drobne problemy mogą łatwo wywołać poważne obawy, jeśli nie zostaną odpowiednio wcześnie rozwiązane. Na przykład, jeśli zaobserwujesz, że współczynnik odrzuceń zaczyna być coraz większy, być może nadszedł czas, aby przejrzeć zawartość strony docelowej w celu uniknięcia spadku w rankingu.

Regularne przeprowadzanie audytu SEO strony gwarantuje, że Twoja witryna nie odnotuje ogromnego spadku plasowanej pozycji w rankingu. Negatywne skutki wynikające z nagłego spadku w rankingu mogą wymagać wielu miesięcy naprawy i są bardzo kosztownym przedsięwzięciem. Przeprowadzanie kompleksowej kontroli SEO co 6 miesięcy jest znacznie bardziej opłacalne.

 

  • Po piąte – będziesz w stanie śledzić działania konkurencji

Nadążanie za najnowszymi strategiami SEO jest niezbędne, jeśli nie chcesz, aby Twoja rywalizacja była skazana na porażkę. Nie chodzi jedynie o to, że krajobraz SEO nieustannie się zmienia, chcesz również wiedzieć, które strategie SEO rzeczywiście pracują dla Ciebie, a które nie. W ten sposób unikniesz marnowania czasu i pieniędzy na taktykę z niskim zwrotem z inwestycji i będziesz mógł skupić swoją uwagę na tych, które naprawdę się liczą. Audyt SEO będzie analizował Twoje obecne strategie SEO, aby zobaczyć, co działa na korzyść Twojego biznesu, a co niekoniecznie.

Ważne jest również przeanalizowanie konkurencji (np. słów kluczowych, dla których są rangowane), aby sprawdzić, czy istnieją jakieś okazje SEO, które tracisz. Na podstawie informacji zawartych w raporcie z audytu możesz dostosować swoją taktykę i strategię, aby pozostać konkurencyjnym.


Obszar kompleksowego audytu – co zawiera?

  • Jakość treści

Dobra, wysoka jakość treści jest kluczem do zbudowania strony z silnym SEO. Upewnienie się, że zawartość witryny jest bogata i wartościowa dla użytkowników, odgrywa ważną rolę w ogólnych rankingach i kondycji witryny. Dodatkowe czynniki obejmują opisy meta i strukturę słów kluczowych. Słowa kluczowe mogą mieć negatywny wpływ, jeśli są nadużywane lub używane zbyt luźno, a różnica między treściami bogatymi i słabymi może zależeć od użycia słowa kluczowego. Przechodząc przez treści z mocnym spojrzeniem redakcyjnym, możesz ustawić swoją stronę, by zapewnić ciągły sukces w przyszłości.

 

  • Jakość techniczna i UX

Poza treścią ważne jest, aby witryna była dobra technicznie i zapewniała komfort użytkownikom, przy jednoczesnym utrzymaniu możliwości indeksowania w wyszukiwarkach. Ten wymiar sprawdza, jak zoptymalizowana jest strona internetowa pod kątem technicznym. Nurkowanie w mapie witryny, właściwe przekierowania, znaczniki kanoniczne i wiele innych czynników może odkryć, jak silna jest techniczna jakość strony internetowej.

 

  • Analiza łącza

Jakie witryny prowadzą do Twojej witryny? Czy jest to zdrowa, kolorowa gama różnych linków w Twojej branży, czy też jest wypełniona spamem i linkami o złej jakości? Linki odgrywają istotną rolę w pozycjonowaniu w wyszukiwarkach i ogólnym autorytecie witryny. Ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z linkami - sprawdzić, czy są jakieś, które mogą powodować przeciążenie witryny.

 

  • Analityka

Ile naprawdę wiesz o skuteczności swojej strony internetowej, jeśli nie używasz Google Analytics do śledzenia każdego szczegółu w obrębie witryny? Przeanalizowanie statystyk może pomóc znaleźć słabe punkty i śledzić trendy, co może wzmocnić silną strategię SEO. Przeglądanie danych może pomóc znaleźć obszary, które wymagają poprawy w Twojej witrynie. Dzięki temu przyszłe kampanie będą mogły w pełni spełnić oczekiwania.

 

  • Wyszukiwanie lokalne

Jeśli Twoja firma ma swoją siedzibę, pojawianie się w wynikach wyszukiwania lokalnego ułatwia znalezienie jej, a osobom w pobliżu pomoże skorzystać z Twoich usług. Opcja dostarczenia adresu znajduje się w pakiecie map, a przyjrzenie się, jak wygląda Twój lokalny profil i zaangażowanie, napędzi nowy i powtarzający się ruch w Twoim lokalu.

 

  • Projekt mobilny

Teraz, gdy ponad połowa wyszukiwań odbywa się za pomocą smartfonów, skrócenie czasu reakcji na audyt i gotowość na urządzenia przenośne może pomóc w szczegółowym sprawdzeniu, jak użytkownicy przeglądają Twoją witrynę w dowolnym miejscu. Aby Twoja strona sprostała oczekiwaniom użytkowników funkcjonujących w obecnym, mobilnym świecie wyszukiwania, konieczne jest aby była responsywna, a więc była dostosowana do urządzeń mobilnych.


Audyt – zrobić samemu czy zlecić agencji?

Kompleksowy audyt jest dużym przedsięwzięciem. Dzieje się tak dlatego, że kontrola nie powinna kończyć się listą rzeczy, które działają, a które nie. Nie wystarczy zidentyfikować problemy. Musisz podjąć natychmiastowe, możliwe do wykonania kroki w celu wdrożenia zmian. Pytanie, czy można zrobić to samodzielnie, czy lepszym jednak pomysłem będzie zlecenie go jednej z agencji? Oczywiście, możesz przeprowadzić audyt samemu, zgodnie ze wskazówkami krążącymi w Internecie. Niemniej jednak, poniżej prezentujemy cztery powody, dla których warto powierzyć to działanie w ręce profesjonalistów:

  • agencja posiada dostęp do większej liczby narzędzi, a przede wszystkim umiejętność ich obsługi;
  • zarówno nad audytem, jak i późniejszymi zmianami pracuje kilku specjalistów, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje i wiedzę;
  • w wyniku wieloletniego działania, agencja posiada doświadczenie w działaniach dla różnorodnych branż;
  • samo wykonanie audytu nie gwarantuje dobrze wdrożonych zmian – tak jak pisaliśmy powyżej, zidentyfikowanie problemu to zbyt mało - konieczne jest natychmiastowe wdrożenie zmian na stronę internetową.

 

Podsumowanie

Przeprowadzanie audytu strony internetowej jest konieczne dla każdej rozwijającej się firmy i jest niezbędny do stworzenia solidnej strategii SEO. Nawet jeśli uważasz, że ruch internetowy na Twoją witrynę jest dość silny, zawsze jest miejsce na poprawę. Identyfikując potencjalne problemy i podejmując możliwe do wykonania kroki teraz, możesz zapewnić swojemu biznesowi długoterminowy wzrost i uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek w przyszłości.