Skuteczne kampanie AdWords – jak zaplanować optymalizację?

thumbnail

Przejrzysty i czytelny interfejs AdWords może wywoływać mylne wrażenie, iż prowadzenie i optymalizacja kampanii w Google Adwords nie wymaga wielkiego wysiłku. Dla doświadczonych specjalistów z pewnością nie stanowi to wielkiego wyzwania, ale dla nowicjusza może już nie być takie proste. I o ile z samym stworzeniem kampanii, reklam i wyborem słów kluczowych większych problemów zwykle nie ma, to dalsze kroki często nastręczają wielu wątpliwości. Wystarczy jednak kilka prostych czynności, by podnieść skuteczność działań reklamowych i wyciągnąć z nich właściwe wnioski.

Zanim wystartujemy z pierwszą kampanią upewnijmy się, że konta AdWords i Analytics zostały prawidłowo połączone. Bez tego nie damy rady uruchomić kampanii remarketingowej, gdy zajdzie taka potrzeba, nie damy też rady stworzyć list odbiorców (a zgromadzenie wymaganej liczby plików cookies może potrwać od kilku do kilkunastu dni, w zależności od natężenia ruchu na naszej stronie internetowej). Nie będziemy też mieć dostępu do bardzo wartościowych danych (np. czas spędzony na stronie, liczba stron/sesję, współczynnik odrzuceń dla wejść z AdWords), które są niezbędne do prawidłowej optymalizacji kampanii.

Dobierając odpowiednie słowa kluczowe nie zapominajmy o wyodrębnieniu tych wykluczających. Dzięki temu nasze reklamy nie będą wyświetlać się na hasła zupełnie niezwiązane z działalnością firmy, co niepotrzebnie pochłania budżet reklamowy a nie przynosi pożądanych skutków. Poważnym niedopatrzeniem jest też lekceważenie zestawienia wyszukiwanych haseł. To prawdziwa kopalnia wiedzy na temat tego, na jakie faktyczne zapytania wyświetlają się nasze reklamy. Będziecie zdziwieni, jakich kosztów da się uniknąć tylko dzięki temu, że na bieżąco zaczniecie wyszukiwać nowe wykluczające słowa kluczowe.

Kolejną rzeczą, która nie wymaga wielkiego wysiłku, a znacznie poprawia skuteczność reklam są rozszerzenia reklam. Dlaczego warto je wypróbować? Po pierwsze, zwiększają widoczność reklam – możliwe, że konkurencja nie stosuje ich wcale, dlatego nasz komunikat będzie wyróżniać się na ich tle. Oprócz tego mamy szansę przekazać potencjalnemu klientowi znacznie więcej informacji, niż w standardowej reklamie – numer telefonu, dane adresowe czy informację o aktualnych promocjach. Do wyboru mamy siedem różnych rozszerzeń, znajdziemy je w karcie „Rozszerzenia reklam” w panelu Google AdWords.

Innym, często popełnianym błędem jest też przesadne skupianie się na podstawowych wskaźnikach, takich jak CPC, CPM czy CTR. Jeśli celem kampanii jest konwersja w witrynie (np. złożenie zamówienia) warto pochylić się również nad parametrami: koszt za konwersję i współczynnik konwersji. Badając współczynnik konwersji dla poszczególnych reklam i słów kluczowych może okazać się, że te najskuteczniejsze wcale nie osiągają najwyższych współczynników klikalności. Dlatego im więcej różnych danych analizujemy, tym lepiej dla kampanii.

Już tych kilka zmian powinno wystarczyć, by kampanie reklamowe zaczęły przynosić lepsze efekty.