Skip to content

Tworzenie strony internetowej pod SEO – od czego zacząć?

Tworzenie strony internetowej pod SEO – od czego zacząć?
5 stycznia 2021

Decydując się na stworzenie strony internetowej firmy, organizacji lub marki zwykle mamy na celu zaprezentowanie swojej oferty szerszej grupie odbiorców. Już od dawna adres www przestał być ciekawym dodatkiem widocznym tylko na wizytówce przedstawiciela firmy, a ewoluował do postaci jednego z najważniejszych elementów identyfikacji każdego biznesu. Jednak droga pomiędzy posiadaniem strony internetowej, a możliwością dotarcia przy jej pomocy do potencjalnego klienta jest bardzo długa. Od publikacji witryny do uzyskania widoczności w Google mijają długie miesiące, a w bardzo wielu przypadkach strona nigdy nie zaczyna pomagać w sprzedaży usług lub towarów. W głowie jej właścicieli rodzi się wówczas pytanie „Dlaczego? Przecież wydałem tyle pieniędzy na ładną stronę!”. No właśnie – ładną. A czy dostępne na niej treści będą wartościowe dla użytkownika i czy wyszukiwarka ją „polubi”?

Pomyśl o SEO zanim zaczniesz!

Jeżeli celem Twojej strony jest sprzedaż, warto pomyśleć o jej pozycjonowaniu. Im wcześniej zostanie podjęta decyzja o współpracy ze specjalistą, tym lepiej. Optymalizacja SEO witryny powinna się zacząć nie w momencie jej publikacji, a w chwili gdy zaczynasz ją projektować wspólnie z deweloperem. Może się bowiem okazać, że nawet największe „dzieło sztuki” jest co prawda estetyczne, ale nigdy nie zostanie poprawnie zinterpretowane przez wyszukiwarkę.

Załóżmy, że wybór domeny masz już za sobą. Jeśli nie – zrób to jak najszybciej i zarezerwuj adres związany z nazwą Twojej firmy lub opcjonalnie asortymentem, który oferujesz. Z pewnością pomoże to w pozycjonowaniu witryny.

Istotne znaczenie ma również dobór odpowiedniego serwera, na którym Twoja strona zostanie opublikowana. Z punktu widzenia SEO istotna jest prędkość działania i nieprzerwana dostępność treści. Hosting powinien obsługiwać wszystkie technologie, które są wymagane do poprawnego działania Twojej witryny, z możliwością aktualizacji do najnowszych ich wersji. Przykładowo – zmiana wersji PHP na wyższą może w znaczny sposób wpłynąć na prędkość ładowania! Limit transferu w ofercie może się wydawać nieosiągalny, ale musisz przygotować się na sukces. Nie chcesz chyba, żeby Twój potencjalny klient zamiast strony zobaczył błąd związany z przekroczeniem dostępnych zasobów. Dodatkowo, warto by serwer umożliwiał wprowadzenie cache po stronie serwera oraz użytkownika – przyspiesza to znacząco prędkość ładowania strony, gdyż nie musi być ona za każdym razem generowana i pobierana w całości.

Budując stronę pod SEO nie zapominaj o wersji mobilnej

Ponad połowa ruchu w polskim internecie pochodzi z urządzeń mobilnych. Nie możesz więc zapominać o użytkownikach smartfonów. Z tego właśnie powodu Google wprowadziło zasadę „Mobile first”, w myśl której zasoby Twojej strony są indeksowane przede wszystkim w oparciu o jej wersję mobilną.

Decydując się na stworzenie strony internetowej pod SEO pamiętaj, by wszystkie treści dostępne w wersji na komputery były widoczne dla użytkowników urządzeń mobilnych. Dotyczy to zarówno treści podstron, jak i struktury menu. Wielkość tekstu powinna umożliwiać komfortowe czytanie niezależnie od rozdzielczości ekranu, a wymiary elementów klikalnych należy dobrać w taki sposób, by nie utrudniały nawigacji – zbyt małe i wąsko ustawione linki mogą powodować przypadkowe kliknięcia. Całość należy przetestować pod kątem szybkości ładowania, o czym później.
Nieczytelna, niewygodna w użytkowaniu i wolno ładująca się strona może wywołać jedynie irytację u Twojego potencjalnego Klienta. Prędzej przejdzie do oferty konkurencji niż zdecyduje się na kontakt z Tobą. Jak sprawdzić, czy strona ładuje się poprawnie? Można do tego celu wykorzystać narzędzie Google – Test optymalizacji mobilnej:

budowa strony pod SEO

Zaplanuj strukturę strony – wyróżnij swoje usługi

Strony typu One-Page – czyli witryny, które nie posiadają podstron kuszą na wiele sposobów. Z jednej strony są po prostu bardzo ładne i wygodne w przeglądaniu. Wszystko jest w jednym miejscu i zachowuje graficzną spójność. Z drugiej – są tańsze. Wykonuje się je stosunkowo niskim nakładem pracy, bez konieczności inwestowania w rozbudowane zaplecze techniczne. Wszystko jest w najlepszym porządku, jeśli posiadasz niewielką działalność oferującą tylko jedną usługę lub jeden produkt. Wtedy One-Page sprawdzi się również w SEO. Ale powiedzmy sobie szczerze – jak wiele firm opiera swoją działalność na pojedynczym produkcie?

Poza drobnymi wyjątkami strona typu One-Page to zdecydowanie za mało, by zaistnieć w wynikach wyszukiwania. Budując stronę pod SEO musisz dokładnie zaplanować jej strukturę jeszcze zanim deweloper zacznie nad nią pracować. Z punktu widzenia pozycjonowania kluczowa jest strona główna (o niej za chwilę) oraz podstrony produktów lub usług. Każdy istotny element Twojej oferty powinien mieć osobną, dedykowaną podstronę z własnym adresem URL, którą będzie można zoptymalizować pod wybrane słowa kluczowe. Tylko taka forma konstrukcji strony pozwoli Ci na umieszczenie odpowiedniej ilości treści, wykorzystanie pełni możliwości meta danych oraz struktury nagłówków. Adres URL każdej podstrony powinien być możliwie najprostszy – składać się jedynie z domeny oraz nazwy podstrony pisanej małymi literami. Zamiast spacji należy stosować znak „-”.

Ponadto, każda podstrona ofertowa powinna być łatwo dostępna z poziomu menu strony. Rozwiązania nastawione na estetykę – eliminujące belkę z nawigacją lub ograniczające jej pojemność do 3–4 pozycji sprawdzą się jedynie w przypadku bardzo wąskiego asortymentu. Tworząc menu pod SEO należy również pamiętać o tym, by jego wymiary umożliwiały użycie pełnych nazw produktów lub usług. Wykorzystywanie interesujących Cię słów kluczowych w nawigacji to jedna z podstaw skutecznego pozycjonowania. W doborze fraz nieoceniona będzie pomoc specjalisty SEO, który nie tylko wyszuka odpowiednie dane w narzędziach analitycznych, ale wykona również analizę poczynań konkurencji.

tworzenie strony pod pozycjonowanie

Przedstaw się… na stronie głównej!

Intuicyjnie, strona główna to najważniejszy element każdej witryny. Powinna pełnić rolę wizytówki biznesu, przyciągać uwagę i zachęcać do zapoznania się z ofertą. Niestety, dla wielu osób wiąże się to z umieszczaniem na niej jak najmniejszej ilości treści. Z punktu widzenia SEO jest to jednak bardzo poważny błąd. Do strony głównej prowadzi większość linków, przez co jest podstroną o największym autorytecie i od jej poprawności semantycznej może zależeć całe pozycjonowanie strony internetowej.

Tworząc stronę internetową pod SEO należy uwzględnić konieczność umieszczenia na stronie głównej dużej ilości tekstu – zwykle między 3, a 5 tys. znaków ze spacjami. Tak, AŻ TYLE, ale świadomość tej potrzeby na etapie projektowania pozwoli rozłożyć treści w taki sposób, że nie będą one razić, a wręcz przeciwnie – potencjalny klient będzie zainteresowany kolejnymi opisami. Tekst powinien zostać zoptymalizowany pod ogólne słowa kluczowe charakteryzujące biznes, a nie pod frazy związane z poszczególnymi produktami lub usługami (dlatego wcześniej podkreślone zostało planowanie struktury). Warto przygotować ten tekst już na etapie projektowania graficznego – w doborze słów kluczowych pomoże konsultacja ze specjalistą SEO, a w napisaniu wartościowej i atrakcyjnej treści – Content Manager.

Budowa strony pod SEO w zasadzie wyklucza konieczność przygotowania podstrony „O nas”, tak popularnej wśród małych firm. Większość informacji zostanie bowiem zamieszczone na stronie głównej.

Tworząc stronę pod SEO pamiętaj o treści…

Tak jak w przypadku strony głównej, również szablony podstron powinny przewidywać umieszczenie na nich dużej ilości tekstu. Opisy w najbardziej konkurencyjnych branżach potrafią przekraczać 10 tysięcy znaków! To przypadki ekstremalne, ale konsultując tą kwestię ze specjalistą SEO już na etapie planowania struktury strony, unikniesz nieestetycznych ścian tekstu, a Twój deweloper i grafik będą mogli zaprojektować odpowiednio długie i atrakcyjne graficznie podstrony.

Bardzo ważnym aspektem tworzenia strony internetowej z myślą o SEO jest unikanie animacji tekstu, a także jego ukrywania, rozwijania lub prezentacji na zakładkach. Roboty Google są bardzo inteligentnymi tworami, ale z animacjami treści radzą sobie różnie. Prezentacja długiego tekstu w formie kliku zdań i przycisku „Czytaj więcej” rozwijającego resztę wydaje się kusząca, ale z punktu widzenia SEO często stanowi przeszkodę nie do pokonania. Podobnie jak estetyczne płynne wsuwanie tekstu lub inne, nawet bardzo delikatne, animacje.

Google zwraca również uwagę na problemy, jakie mogą generować animacje treści – jak np. „uciekanie” przycisków, które zwykle prowadzi do problemów z nawigacją po stronie. W odpowiedzi na to rozszerza jeden z czynników rankingowych, tzw. Page Experience o kilka nowych aspektów, w tym CLS – zbiorcze przesunięcie układu. W dużym uproszczeniu oznacza to, że nadmiar animacji, powodujący niestabilność wyglądu strony, może być przyczyną obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania. Rodzi się pytanie – gdzie jest granica? W przetestowaniu układu pomoże narzędzie PageSpeed Insights.

budowa strony internetowej

…oraz o jej odpowiedniej hierarchii

W czytaniu książek, czasopism lub poradników bardzo pomagają wyraźnie wyróżnione tytuły, śródtytuły oraz wszelkiego rodzaju listy – punktowane lub numerowane. Postaraj się przenieść te rozwiązania na swoją stronę internetową. Użytkownicy będą Ci wdzięczni za czytelność tekstu, a roboty Google docenią Twoją pracę.

Tytuł każdej podstrony powinien zostać objęty znacznikiem nagłówka H1, który jest bardzo istotny dla pozycjonowania i na podstronie powinien wystąpić tylko jeden raz. Rolę śródtytułów pełnić powinny nagłówki H2, a w bardziej szczegółowym podziale warto stosować nagłówki H3 i H4.

Warto być tego świadomym już na etapie tworzenia strony internetowej, gdyż dość często zdarza się, że nagłówki są stosowane losowo, tak by pasowały graficznie, a nie zgodnie z hierarchią treści. Uwzględnienie tej kwestii w przygotowywaniu arkuszy stylów dla strony spowoduje, że jednocześnie uda się utrzymać odpowiedni wygląd oraz dobrą dla SEO konstrukcję kodu.

Tworząc style dla strony, poza nagłówkami, należy również zwrócić uwagę na wygląd elementów takich jak:

  • akapity,
  • listy punktowane i numerowane,
  • tabele,
  • linki,
  • wyróżnienia (znaczniki strong, b, em, i).

Dzięki temu uzupełnianie strony różnego typu treściami nie spowoduje problemów z utrzymaniem estetyki szablonu i nie wymusi konieczności dopisywania stylów „na szybko” podczas nanoszenia optymalizacji SEO.

Zadbaj o możliwość edycji zawartości strony

Trendy w SEO zmieniają się bardzo szybko. Praktycznie każda aktualizacja algorytmu Google przynosi nowy element, który warto uwzględnić w strategii. Ewoluuje również biznes – część Twojej oferty za kilka lat będzie nieaktualna, pojawią się inne usługi lub produkty, a w niektórych przypadkach zmianie ulegnie zakres lub opis, który będzie musiał być dostosowany do realiów rynku. Także Twoi potencjalni klienci mogą szukać Twojej oferty w inny sposób, niż zakładaliśmy na początku.

Dlatego też CMS strony internetowej tworzonej pod SEO powinien umożliwiać zmiany wielu jej fragmentów. Wygodna edycja pozwoli na szybkie uzupełnienie dostrzeżonych braków.

Oto lista elementów, które powinny być łatwe do modyfikacji:

  • nazwa podstrony (tytuł),
  • meta dane – przynajmniej title i meta description,
  • adres URL podstrony,
  • śródtytuły (nagłówki H2),
  • treść akapitów,
  • opisy alternatywne grafik (a same zdjęcia powinny być łatwe do podmiany),
  • wszystkie inne elementy opisowe – tabele, listy,
  • menu główne oraz menu w stopce.

Wszystkie te elementy powinny być edytowalne osobno dla każdej podstrony, zarówno strony głównej, podstron ofertowych, jak i np. bloga. Warto również, by CMS generował plik robots.txt oraz mapę witryny i dawał możliwość ich modyfikacji.

Dzięki temu specjalista SEO, a również i Ty będziesz mieć możliwość sprawnego wprowadzania zmian na podstawie bieżących analiz. W przeciwnym razie każda, nawet najdrobniejsza poprawka, będzie musiała być wykonywana przez dewelopera. A to wymaga czasu i pieniędzy.

Szybkość działania również ma znaczenie

W teorii szybkość ładowania witryny nie jest uznawana za czynnik rankingowy Google. W praktyce jednak okazuje się, że algorytmy mają za zadanie jak najlepiej symulować zachowanie użytkownika internetu, a ten – jak każdy z nas – nie jest zbyt cierpliwy. Dlatego też warto, by strona ładowała się szybko, a treści wyświetlały się bez problemów – niezależnie od urządzenia, z którego korzysta Twój potencjalny klient.

Tworząc stronę internetową pod SEO należy dbać, by jej kod był możliwie jak najprostszy, a pliki jak najmniejsze. Krótko mówiąc – im mniej danych do przesłania i odczytania tym lepiej. Nie należy jednak popadać w skrajności – witryny wykorzystujące renderowanie treści po stronie użytkownika (przynajmniej w chwili pisania artykułu) sprawiają problemy robotom.

W analizie prędkości ładowania strony z pewnością pomoże szereg narzędzi pomiarowych. Jako przykład warto podać wspomniany wcześniej PageSpeed Insights od Google oraz GTMetrix, które nie tylko mierzą, ale również podpowiadają, jak zoptymalizować witrynę. Ich zalecenia jednak nie zawsze są bezbłędne, dlatego też warto postawić na doświadczenie dewelopera.

tworzenie stron internetowych pod SEO

Budowa strony internetowej pod SEO to trudne zadanie?

Lista aspektów witryny, na które należy zwrócić uwagę, jest bardzo długa, a artykuł który teraz czytasz, obejmuje jedynie podstawy. Na szczęście najpopularniejsze CMS do tworzenia stron, tj. WordPress, w połączeniu z wtyczkami SEO domyślnie umożliwiają edycję praktycznie wszystkich istotnych elementów. Ważną rolą dewelopera jest odpowiednie uwzględnienie zmiennych w tworzonym dla Ciebie szablonie strony.

Zupełnie inaczej jest w przypadku rozwiązań dedykowanych – pisanych od podstaw dla klienta. Tutaj trzeba pamiętać o wdrożeniu wszystkich istotnych dla SEO elementów, gdyż późniejsze modyfikacje zaplecza technicznego mogą być bardzo kosztowne.

Czy współpraca z agencją SEO / SEM od samego początku mi się opłaci?

Jeżeli Twoja strona jest nastawiona na prezentację oferty i sprzedaż usług lub produktów – odpowiedź jest prosta – TAK. Warto współpracować ze specjalistami marketingu internetowego od samego początku, gdyż ich porady mogą w znaczący sposób wpłynąć na kształt Twojej strony internetowej.

Źle zbudowana strona internetowa znacząco utrudnia, a czasem wręcz uniemożliwia pozycjonowanie oraz (tak, to prawda) prowadzenie skutecznych kampanii reklamowych. W ekstremalnych przypadkach po prostu nie ma czego pozycjonować lub reklamować, dlatego też chociażby konsultacja ze specjalistami może pomóc ustrzec się podstawowych błędów marketingu online i remontu generalnego witryny.

Wczesna współpraca ze specjalistą SEO oraz ekspertami od contentu pomoże skrócić czas od publikacji strony do osiągnięcia widocznych efektów pozycjonowania. To również szansa na zaoszczędzenie pieniędzy – poważne modyfikacje witryny nie tylko wymagają czasu, ale przede wszystkim sporo kosztują. Dotyczy to nie tylko kodu, ale również wartościowych treści.

Zastanawiasz się, czy Twój pomysł na stronę internetową jest odpowiedni, a lista rzeczy do sprawdzenia wydaje się nieskończona? Możemy Ci pomóc! Skontaktuj się z nami już na etapie projektowania witryny.

Bartłomiej Tomczyk

Specjalista ds. SEO

Social Media
TAGI

Chcesz dzięki naszym działaniom zdobyć klientów i zwiększyć sprzedaż?

Pomyśl o SEO zanim zaczniesz!

Jeżeli celem Twojej strony jest sprzedaż, warto pomyśleć o jej pozycjonowaniu. Im wcześniej zostanie podjęta decyzja o współpracy ze specjalistą, tym lepiej. Optymalizacja SEO witryny powinna się zacząć nie w momencie jej publikacji, a w chwili gdy zaczynasz ją projektować wspólnie z deweloperem. Może się bowiem okazać, że nawet największe „dzieło sztuki” jest co prawda estetyczne, ale nigdy nie zostanie poprawnie zinterpretowane przez wyszukiwarkę.

Załóżmy, że wybór domeny masz już za sobą. Jeśli nie – zrób to jak najszybciej i zarezerwuj adres związany z nazwą Twojej firmy lub opcjonalnie asortymentem, który oferujesz. Z pewnością pomoże to w pozycjonowaniu witryny.

Istotne znaczenie ma również dobór odpowiedniego serwera, na którym Twoja strona zostanie opublikowana. Z punktu widzenia SEO istotna jest prędkość działania i nieprzerwana dostępność treści. Hosting powinien obsługiwać wszystkie technologie, które są wymagane do poprawnego działania Twojej witryny, z możliwością aktualizacji do najnowszych ich wersji. Przykładowo – zmiana wersji PHP na wyższą może w znaczny sposób wpłynąć na prędkość ładowania! Limit transferu w ofercie może się wydawać nieosiągalny, ale musisz przygotować się na sukces. Nie chcesz chyba, żeby Twój potencjalny klient zamiast strony zobaczył błąd związany z przekroczeniem dostępnych zasobów. Dodatkowo, warto by serwer umożliwiał wprowadzenie cache po stronie serwera oraz użytkownika – przyspiesza to znacząco prędkość ładowania strony, gdyż nie musi być ona za każdym razem generowana i pobierana w całości.

Budując stronę pod SEO nie zapominaj o wersji mobilnej

Ponad połowa ruchu w polskim internecie pochodzi z urządzeń mobilnych. Nie możesz więc zapominać o użytkownikach smartfonów. Z tego właśnie powodu Google wprowadziło zasadę „Mobile first”, w myśl której zasoby Twojej strony są indeksowane przede wszystkim w oparciu o jej wersję mobilną.

Decydując się na stworzenie strony internetowej pod SEO pamiętaj, by wszystkie treści dostępne w wersji na komputery były widoczne dla użytkowników urządzeń mobilnych. Dotyczy to zarówno treści podstron, jak i struktury menu. Wielkość tekstu powinna umożliwiać komfortowe czytanie niezależnie od rozdzielczości ekranu, a wymiary elementów klikalnych należy dobrać w taki sposób, by nie utrudniały nawigacji – zbyt małe i wąsko ustawione linki mogą powodować przypadkowe kliknięcia. Całość należy przetestować pod kątem szybkości ładowania, o czym później.
Nieczytelna, niewygodna w użytkowaniu i wolno ładująca się strona może wywołać jedynie irytację u Twojego potencjalnego Klienta. Prędzej przejdzie do oferty konkurencji niż zdecyduje się na kontakt z Tobą. Jak sprawdzić, czy strona ładuje się poprawnie? Można do tego celu wykorzystać narzędzie Google – Test optymalizacji mobilnej:

budowa strony pod SEO

Zaplanuj strukturę strony – wyróżnij swoje usługi

Strony typu One-Page – czyli witryny, które nie posiadają podstron kuszą na wiele sposobów. Z jednej strony są po prostu bardzo ładne i wygodne w przeglądaniu. Wszystko jest w jednym miejscu i zachowuje graficzną spójność. Z drugiej – są tańsze. Wykonuje się je stosunkowo niskim nakładem pracy, bez konieczności inwestowania w rozbudowane zaplecze techniczne. Wszystko jest w najlepszym porządku, jeśli posiadasz niewielką działalność oferującą tylko jedną usługę lub jeden produkt. Wtedy One-Page sprawdzi się również w SEO. Ale powiedzmy sobie szczerze – jak wiele firm opiera swoją działalność na pojedynczym produkcie?

Poza drobnymi wyjątkami strona typu One-Page to zdecydowanie za mało, by zaistnieć w wynikach wyszukiwania. Budując stronę pod SEO musisz dokładnie zaplanować jej strukturę jeszcze zanim deweloper zacznie nad nią pracować. Z punktu widzenia pozycjonowania kluczowa jest strona główna (o niej za chwilę) oraz podstrony produktów lub usług. Każdy istotny element Twojej oferty powinien mieć osobną, dedykowaną podstronę z własnym adresem URL, którą będzie można zoptymalizować pod wybrane słowa kluczowe. Tylko taka forma konstrukcji strony pozwoli Ci na umieszczenie odpowiedniej ilości treści, wykorzystanie pełni możliwości meta danych oraz struktury nagłówków. Adres URL każdej podstrony powinien być możliwie najprostszy – składać się jedynie z domeny oraz nazwy podstrony pisanej małymi literami. Zamiast spacji należy stosować znak „-”.

Ponadto, każda podstrona ofertowa powinna być łatwo dostępna z poziomu menu strony. Rozwiązania nastawione na estetykę – eliminujące belkę z nawigacją lub ograniczające jej pojemność do 3–4 pozycji sprawdzą się jedynie w przypadku bardzo wąskiego asortymentu. Tworząc menu pod SEO należy również pamiętać o tym, by jego wymiary umożliwiały użycie pełnych nazw produktów lub usług. Wykorzystywanie interesujących Cię słów kluczowych w nawigacji to jedna z podstaw skutecznego pozycjonowania. W doborze fraz nieoceniona będzie pomoc specjalisty SEO, który nie tylko wyszuka odpowiednie dane w narzędziach analitycznych, ale wykona również analizę poczynań konkurencji.

tworzenie strony pod pozycjonowanie

Przedstaw się… na stronie głównej!

Intuicyjnie, strona główna to najważniejszy element każdej witryny. Powinna pełnić rolę wizytówki biznesu, przyciągać uwagę i zachęcać do zapoznania się z ofertą. Niestety, dla wielu osób wiąże się to z umieszczaniem na niej jak najmniejszej ilości treści. Z punktu widzenia SEO jest to jednak bardzo poważny błąd. Do strony głównej prowadzi większość linków, przez co jest podstroną o największym autorytecie i od jej poprawności semantycznej może zależeć całe pozycjonowanie strony internetowej.

Tworząc stronę internetową pod SEO należy uwzględnić konieczność umieszczenia na stronie głównej dużej ilości tekstu – zwykle między 3, a 5 tys. znaków ze spacjami. Tak, AŻ TYLE, ale świadomość tej potrzeby na etapie projektowania pozwoli rozłożyć treści w taki sposób, że nie będą one razić, a wręcz przeciwnie – potencjalny klient będzie zainteresowany kolejnymi opisami. Tekst powinien zostać zoptymalizowany pod ogólne słowa kluczowe charakteryzujące biznes, a nie pod frazy związane z poszczególnymi produktami lub usługami (dlatego wcześniej podkreślone zostało planowanie struktury). Warto przygotować ten tekst już na etapie projektowania graficznego – w doborze słów kluczowych pomoże konsultacja ze specjalistą SEO, a w napisaniu wartościowej i atrakcyjnej treści – Content Manager.

Budowa strony pod SEO w zasadzie wyklucza konieczność przygotowania podstrony „O nas”, tak popularnej wśród małych firm. Większość informacji zostanie bowiem zamieszczone na stronie głównej.

Tworząc stronę pod SEO pamiętaj o treści…

Tak jak w przypadku strony głównej, również szablony podstron powinny przewidywać umieszczenie na nich dużej ilości tekstu. Opisy w najbardziej konkurencyjnych branżach potrafią przekraczać 10 tysięcy znaków! To przypadki ekstremalne, ale konsultując tą kwestię ze specjalistą SEO już na etapie planowania struktury strony, unikniesz nieestetycznych ścian tekstu, a Twój deweloper i grafik będą mogli zaprojektować odpowiednio długie i atrakcyjne graficznie podstrony.

Bardzo ważnym aspektem tworzenia strony internetowej z myślą o SEO jest unikanie animacji tekstu, a także jego ukrywania, rozwijania lub prezentacji na zakładkach. Roboty Google są bardzo inteligentnymi tworami, ale z animacjami treści radzą sobie różnie. Prezentacja długiego tekstu w formie kliku zdań i przycisku „Czytaj więcej” rozwijającego resztę wydaje się kusząca, ale z punktu widzenia SEO często stanowi przeszkodę nie do pokonania. Podobnie jak estetyczne płynne wsuwanie tekstu lub inne, nawet bardzo delikatne, animacje.

Google zwraca również uwagę na problemy, jakie mogą generować animacje treści – jak np. „uciekanie” przycisków, które zwykle prowadzi do problemów z nawigacją po stronie. W odpowiedzi na to rozszerza jeden z czynników rankingowych, tzw. Page Experience o kilka nowych aspektów, w tym CLS – zbiorcze przesunięcie układu. W dużym uproszczeniu oznacza to, że nadmiar animacji, powodujący niestabilność wyglądu strony, może być przyczyną obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania. Rodzi się pytanie – gdzie jest granica? W przetestowaniu układu pomoże narzędzie PageSpeed Insights.

budowa strony internetowej

…oraz o jej odpowiedniej hierarchii

W czytaniu książek, czasopism lub poradników bardzo pomagają wyraźnie wyróżnione tytuły, śródtytuły oraz wszelkiego rodzaju listy – punktowane lub numerowane. Postaraj się przenieść te rozwiązania na swoją stronę internetową. Użytkownicy będą Ci wdzięczni za czytelność tekstu, a roboty Google docenią Twoją pracę.

Tytuł każdej podstrony powinien zostać objęty znacznikiem nagłówka H1, który jest bardzo istotny dla pozycjonowania i na podstronie powinien wystąpić tylko jeden raz. Rolę śródtytułów pełnić powinny nagłówki H2, a w bardziej szczegółowym podziale warto stosować nagłówki H3 i H4.

Warto być tego świadomym już na etapie tworzenia strony internetowej, gdyż dość często zdarza się, że nagłówki są stosowane losowo, tak by pasowały graficznie, a nie zgodnie z hierarchią treści. Uwzględnienie tej kwestii w przygotowywaniu arkuszy stylów dla strony spowoduje, że jednocześnie uda się utrzymać odpowiedni wygląd oraz dobrą dla SEO konstrukcję kodu.

Tworząc style dla strony, poza nagłówkami, należy również zwrócić uwagę na wygląd elementów takich jak:

  • akapity,
  • listy punktowane i numerowane,
  • tabele,
  • linki,
  • wyróżnienia (znaczniki strong, b, em, i).

Dzięki temu uzupełnianie strony różnego typu treściami nie spowoduje problemów z utrzymaniem estetyki szablonu i nie wymusi konieczności dopisywania stylów „na szybko” podczas nanoszenia optymalizacji SEO.

Zadbaj o możliwość edycji zawartości strony

Trendy w SEO zmieniają się bardzo szybko. Praktycznie każda aktualizacja algorytmu Google przynosi nowy element, który warto uwzględnić w strategii. Ewoluuje również biznes – część Twojej oferty za kilka lat będzie nieaktualna, pojawią się inne usługi lub produkty, a w niektórych przypadkach zmianie ulegnie zakres lub opis, który będzie musiał być dostosowany do realiów rynku. Także Twoi potencjalni klienci mogą szukać Twojej oferty w inny sposób, niż zakładaliśmy na początku.

Dlatego też CMS strony internetowej tworzonej pod SEO powinien umożliwiać zmiany wielu jej fragmentów. Wygodna edycja pozwoli na szybkie uzupełnienie dostrzeżonych braków.

Oto lista elementów, które powinny być łatwe do modyfikacji:

  • nazwa podstrony (tytuł),
  • meta dane – przynajmniej title i meta description,
  • adres URL podstrony,
  • śródtytuły (nagłówki H2),
  • treść akapitów,
  • opisy alternatywne grafik (a same zdjęcia powinny być łatwe do podmiany),
  • wszystkie inne elementy opisowe – tabele, listy,
  • menu główne oraz menu w stopce.

Wszystkie te elementy powinny być edytowalne osobno dla każdej podstrony, zarówno strony głównej, podstron ofertowych, jak i np. bloga. Warto również, by CMS generował plik robots.txt oraz mapę witryny i dawał możliwość ich modyfikacji.

Dzięki temu specjalista SEO, a również i Ty będziesz mieć możliwość sprawnego wprowadzania zmian na podstawie bieżących analiz. W przeciwnym razie każda, nawet najdrobniejsza poprawka, będzie musiała być wykonywana przez dewelopera. A to wymaga czasu i pieniędzy.

Szybkość działania również ma znaczenie

W teorii szybkość ładowania witryny nie jest uznawana za czynnik rankingowy Google. W praktyce jednak okazuje się, że algorytmy mają za zadanie jak najlepiej symulować zachowanie użytkownika internetu, a ten – jak każdy z nas – nie jest zbyt cierpliwy. Dlatego też warto, by strona ładowała się szybko, a treści wyświetlały się bez problemów – niezależnie od urządzenia, z którego korzysta Twój potencjalny klient.

Tworząc stronę internetową pod SEO należy dbać, by jej kod był możliwie jak najprostszy, a pliki jak najmniejsze. Krótko mówiąc – im mniej danych do przesłania i odczytania tym lepiej. Nie należy jednak popadać w skrajności – witryny wykorzystujące renderowanie treści po stronie użytkownika (przynajmniej w chwili pisania artykułu) sprawiają problemy robotom.

W analizie prędkości ładowania strony z pewnością pomoże szereg narzędzi pomiarowych. Jako przykład warto podać wspomniany wcześniej PageSpeed Insights od Google oraz GTMetrix, które nie tylko mierzą, ale również podpowiadają, jak zoptymalizować witrynę. Ich zalecenia jednak nie zawsze są bezbłędne, dlatego też warto postawić na doświadczenie dewelopera.

tworzenie stron internetowych pod SEO

Budowa strony internetowej pod SEO to trudne zadanie?

Lista aspektów witryny, na które należy zwrócić uwagę, jest bardzo długa, a artykuł który teraz czytasz, obejmuje jedynie podstawy. Na szczęście najpopularniejsze CMS do tworzenia stron, tj. WordPress, w połączeniu z wtyczkami SEO domyślnie umożliwiają edycję praktycznie wszystkich istotnych elementów. Ważną rolą dewelopera jest odpowiednie uwzględnienie zmiennych w tworzonym dla Ciebie szablonie strony.

Zupełnie inaczej jest w przypadku rozwiązań dedykowanych – pisanych od podstaw dla klienta. Tutaj trzeba pamiętać o wdrożeniu wszystkich istotnych dla SEO elementów, gdyż późniejsze modyfikacje zaplecza technicznego mogą być bardzo kosztowne.

Czy współpraca z agencją SEO / SEM od samego początku mi się opłaci?

Jeżeli Twoja strona jest nastawiona na prezentację oferty i sprzedaż usług lub produktów – odpowiedź jest prosta – TAK. Warto współpracować ze specjalistami marketingu internetowego od samego początku, gdyż ich porady mogą w znaczący sposób wpłynąć na kształt Twojej strony internetowej.

Źle zbudowana strona internetowa znacząco utrudnia, a czasem wręcz uniemożliwia pozycjonowanie oraz (tak, to prawda) prowadzenie skutecznych kampanii reklamowych. W ekstremalnych przypadkach po prostu nie ma czego pozycjonować lub reklamować, dlatego też chociażby konsultacja ze specjalistami może pomóc ustrzec się podstawowych błędów marketingu online i remontu generalnego witryny.

Wczesna współpraca ze specjalistą SEO oraz ekspertami od contentu pomoże skrócić czas od publikacji strony do osiągnięcia widocznych efektów pozycjonowania. To również szansa na zaoszczędzenie pieniędzy – poważne modyfikacje witryny nie tylko wymagają czasu, ale przede wszystkim sporo kosztują. Dotyczy to nie tylko kodu, ale również wartościowych treści.

Zastanawiasz się, czy Twój pomysł na stronę internetową jest odpowiedni, a lista rzeczy do sprawdzenia wydaje się nieskończona? Możemy Ci pomóc! Skontaktuj się z nami już na etapie projektowania witryny.

Bartłomiej Tomczyk

Specjalista ds. SEO

TAGI

Chcesz dzięki naszym działaniom zdobyć klientów i zwiększyć sprzedaż?