Skip to content

Blog firmowy - jak go prowadzić, aby był skuteczny dla Twojego biznesu?

Blog firmowy – jak go prowadzić, aby był skuteczny dla Twojego biznesu?
20 stycznia 2021

Mimo zwiększającej się z roku na rok świadomości dotyczącej marketingu internetowego i jego wartości dla biznesów, wielu przedsiębiorców wciąż pomija w strategii blog firmowy. Panuje błędne przekonanie, że to narzędzie nie wykazuje się wysoką skutecznością. Regularne umieszczanie treści w obrębie strony internetowej może zapewnić Twojej firmie szereg korzyści. Nie dzieje się to jednak z dnia na dzień. Wiedza, w jaki sposób osiągnąć sukces w tym obszarze, zaangażowanie i cierpliwość to Twoi sprzymierzeńcy.

Z artykułu dowiesz się, w jaki sposób prowadzić bloga firmowego, aby wspierał realizację Twoich celów biznesowych. Ponadto przekażemy Ci wiele skutecznych wskazówek, dzięki którym rozpoczęcie pracy nad treściami będzie znacznie łatwiejsze, a efekty pojawią się w stosunkowo krótkim czasie.

Co zyskasz, prowadząc bloga firmowego?

Czy wiesz, że aż 57% marketerów zdobywa klientów głównie za pośrednictwem bloga? Brzmi zachęcająco, prawda? A jeśli dodamy, że – zdaniem HubSpot – firmy, które systematycznie publikują treści, odnotowują 97% więcej linków kierujących do witryn? Jeśli mimo przytoczenia powyższych danych wciąż masz wątpliwości, czy warto prowadzić bloga firmowego, zapoznaj się z podsumowaniem najważniejszych korzyści, które potwierdzają jego skuteczność.

Dzięki blogowi awansujesz w rankingu wyszukiwarki Google

Z pewnością niejednokrotnie zastanawiałeś się, jak zapewnić firmie miejsce w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwarki Google. Regularne uzupełnianie strony internetowej o wysokiej jakości treści to jedno z bardziej efektywnych działań, jakie możesz podjąć, aby móc zostać dostrzeżonym przez najpopularniejszą wyszukiwarkę. Z czego to wynika?

Po pierwsze, wpisy blogowe są przez Google’a bardzo dobrze indeksowane – szczególnie w przypadku ich odpowiedniej promocji na stronie głównej. Co należy rozumieć poprzez „indeksowanie”? W dużym uproszeniu: to proces, w ramach którego strony www dodawane są do wyszukiwarki. Składowymi tego cyklu są kolejno: zbieranie, przetwarzanie, a następnie gromadzenie informacji w indeksie – zasobach wewnętrznych wyszukiwarki. Dzieje się to za pomocą specjalnych robotów, których zadaniem jest skanowanie witryny w poszukiwaniu wartościowych treści dla użytkowników Google’a.

Artykuły umieszczane na blogu wspomagają nasycenie strony frazami kluczowymi typu long tail. Frazami „długiego ogona” określamy szczegółowe zapytania potencjalnych nabywców, które wpisują do wyszukiwarki Google (przykładowo dla frazy „pasek damski”, long tail’em będzie „skórzany pasek damski brązowy”). Nie lekceważ potencjału tego rodzaju zapytań. Wykonaj analizę fraz dla Twojej branży (dla każdej poziom skomplikowania i baza long taili jest inna), a następnie poprzez odpowiednią optymalizację wpisów zgromadź jak największy zasób tego typu słów kluczowych.

Po drugie – Google premiuje strony ze świeżymi treściami oraz witryny, na których informacje są na bieżąco aktualizowane. Pamiętaj, że każdy wpis blogowy to nowa podstrona, a regularność w ich umieszczaniu sprawi, że wyszukiwarka będzie postrzegać Twoją stronę internetową jako stale rozwijający się serwis. To ma znaczenie dla klasyfikacji w wynikach Google.

Po trzecie, dzięki blogowi firmowemu wzmocnisz linkowanie wewnętrzne, które również oddziałuje na pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Umieszczanie w artykułach odnośników do innych, tematycznie związanych z nimi treści, a także oferowanych produktów lub usług, zwiększa szansę na zapoznanie się z nimi nie tylko odbiorców, ale także robotów Google’a. Stosowanie tego typu zabiegów zwiększa wartość danej strony docelowej w ocenie algorytmów, dzięki czemu awansujesz w wynikach wyszukiwania.

Wykreujesz wizerunek eksperta

Blog firmowy to nie tylko możliwość zwiększenia konkurencyjności w wynikach wyszukiwania. Ponadto, dzięki poruszaniu we wpisach istotnych tematów z obszaru Twojej branży budujesz wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Być może uznasz, że bardziej niż na kreowaniu wizerunku zależy Ci na działaniach, które zapewnią realną sprzedaż. Jednak, aby doszło do finalizacji zakupu produktu lub usługi w większości przypadków konieczny jest fundament w postaci zaufania klienta do marki. Blog to doskonałe miejsce, aby zaprezentować swoją fachowość i rozległą wiedzę z danego obszaru. Dodatkowo wartościowe będzie także informowanie we wpisach o historii firmy, jej misji, sukcesach – możliwości są niezliczone. Pamiętaj jednak, aby treści były interesujące z perspektywy potencjalnego klienta oraz o dostosowaniu ich pod SEO w celu zyskania jak największej grupy odbiorców!

Jeśli tworzone przez Ciebie treści będą inspirujące i użyteczne dla odbiorców, będą stanowić odpowiedź na ich pytania, możesz liczyć na pozyskanie dodatkowych, całkowicie naturalnych linków do Twojej strony. Artykuły, które wpiszą się w powyższe kryteria, będą udostępniane w mediach społecznościowych oraz wspominane na innych blogach. Linki pozyskane w wyniku zastosowania opisywanej taktyki zwiększają potencjał do osiągania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania nie tylko danej treści, ale i całej strony internetowej.

Zbudujesz bogatą bazę e-mailingową

Wartościowy i ciekawy content może także posłużyć poszerzaniu kontaktów z potencjałem sprzedażowym. W jaki sposób? Dzięki opcji zapisu do newslettera, widocznej w każdym wpisie. Budowanie takiej bazy to jedno z cenniejszych działań, jakie możesz podjąć, aby w skuteczny sposób promować produkty lub usługi. Dzięki niej pozostajesz w stałym kontakcie z osobami, które wykazały zainteresowanie Twoją działalnością.

Aby powyższe rozwiązanie było efektywne, zadbaj o odpowiednią ekspozycję zaproszenia do subskrypcji. Ciekawym rozwiązaniem jest także zachęcenie do zapisu poprzez zaoferowanie dostępu do bezpłatnych materiałów.

Jak prowadzić bloga firmowego, abyś mógł odnotowywać dla swojego biznesu powyższe korzyści?

Tworząc strategię prowadzenia bloga firmowego, powinieneś kierować się dwoma aspektami – wartość i konkurencja. Co to oznacza? Nie ilość, a jakość wpisów przesądzi o sukcesie tego narzędzia marketingu internetowego. Poprzez „jakość” rozumie się nie tylko wartość merytoryczną artykułu, ale także optymalizację pod kątem SEO. Spełnienie wymogów Google’a to konieczność – decydują bowiem o pojawieniu się w czołówce wyników wyszukiwania, a co za tym idzie – wpływają na skalę dotarcia. Zastanawiasz się, jakimi kryteriami kierują się roboty? O tym szerzej w dalszej części artykułu.

Nie oznacza to jednak, że ilość publikacji jest bez znaczenia. Liczbę treści dostarczaną w danym przedziale czasowym należy ustalić na podstawie realnych możliwości, jak również biorąc pod uwagę liczbę wpisów Twojej konkurencji. Zasada jest prosta – bądź o krok przed nimi! Konkurent aktualizuje bloga co miesiąc? Rozważ dostarczanie dwóch specjalistycznych treści w tym okresie. Regularność i zaangażowanie w tworzeniu artykułów zapewni Tobie szeroką i lojalną publiczność, a także wysoką pozycję w Google’u.

O czym powinieneś pisać na blogu firmowym?

Artykuły na blogu firmowym powinny być interesujące dla użytkowników i stanowić odpowiedź na wpisane w wyszukiwarce zapytanie. Aby Twoje treści mogły plasować się na wysokich pozycjach i generować ruch w obrębie witryny, konieczne jest opracowywanie ich na podstawie fraz kluczowych związanych z SEO. W tym celu sprawdź za pomocą narzędzi analizy słów kluczowych, takich jak Senuto, SEMSTORM czy Semrush, na jakie frazy wyświetla się Twoja strona. Dodatkowo przygotuj spis własnych, interesujących Ciebie słów kluczowych z uwzględnieniem wolumenu wyszukiwań. Wybór fraz kluczowych powinien być zgodny z działalnością, jaką prowadzisz oraz z jej produktami lub usługami, na pozycjonowaniu których w największym stopniu Ci zależy. Pamiętaj jednak, aby treści na bloga firmowego nie były tworzone z wykorzystaniem fraz, dla których przygotowałeś strony produktów lub usług! W artykułach używaj słów kluczowych powiązanych (czyli wspomnianych wcześniej long taili) o charakterze poradnikowym lub wyjaśniającym zawiłości Twojej branży.

Przykładowo MTWeb – nasza agencja marketingu internetowego – specjalizuje się w pozycjonowaniu stron www, kampaniach Google Ads oraz Facebook Ads, a także w prowadzeniu profili w mediach społecznościowych, Buzz Marketingu i dostarczaniu contentu. Jak myślisz, jakie frazy kluczowe będą wyznaczać kierunek naszych działań? Oczywiście te, które wpisują się w świadczone przez nas usługi. Oto kilka przykładów:

Artykuły po publikacji znajdują się na odległych kartach wyników wyszukiwania, jednak z czasem, dzięki odpowiedniej optymalizacji, ich pozycja rośnie. Monitoring pozycji dostępny jest w ramach narzędzi, takich jak Senuto, SeoStation czy SERPROBOT.

Jak dostosować artykuł pod kątem SEO?

Oprócz przemyślanego doboru tematów na podstawie istotnych dla Twojego biznesu fraz kluczowych ważna jest ponadto optymalizacja SEO. Oto 8 wskazówek, dzięki którym Google dostrzeże i doceni Twoją pracę w ramach prowadzenia bloga firmowego:

  1. Pisz wyczerpująco – Przygotuj kompleksową treść na wybrany temat, która będzie odpowiedzią na wyszukiwany problem. Jak długi powinien być tekst? Nie istnieje optymalna długość artykułu. Przyjmuje się jednak, aby nie był on krótszy niż 4,5 tysięcy znaków. Niemniej jednak – im dłuższy (jednocześnie wartościowy i merytoryczny), tym lepiej dla pozycji Twojej firmy w wynikach wyszukiwania! W określaniu zapotrzebowania na tekst może Ci pomóc moduł Analiza SERP w Senuto.

  2. Zadbaj o semantykę treści – Tytuł artykułu powinien być nagłówkiem H1. Śródtytuły należy natomiast umieszczać w nagłówkach H2, a dalszy podział – w H3. Pamiętaj jednak, by zachować czytelność treści i dopasować ilość śródtytułów do długości tekstu. Najważniejsze fragmenty wyróżnij pogrubieniem (znacznik b).

  3. Używaj słów kluczowych i long tailów Zastosuj w publikacji wyczerpującą ilość słów i fraz kluczowych (najlepiej, jeśli będą występować w różnych odmianach), a także pytania, jakie najczęściej są wpisywane w zakresie danego hasła. Nie zapominaj o zastosowaniu ich również w śródtytułach! Zastanawiasz się, ile słów powinieneś użyć? W tym celu skorzystaj z narzędzi analitycznych, takich jak Edytor SEMSTORM, który m.in. dzięki opcji sugestii zarekomenduje dokładną ilość fraz dla danego zapytania oraz podpowie jakie nowe słowa kluczowe możesz dodatkowo wykorzystać w tekście. Jeśli chcesz zostać dostrzeżonym nie tylko przez Google’a, ale także zgromadzić lojalne grono odbiorców, zadbaj o to, by wkomponowywane frazy brzmiały naturalnie.

  4. Uzupełnij metatagi – Metatagi odgrywają ważną rolę w indeksowaniu stron przez roboty. Odpowiednia optymalizacja znaczników HTML umieszczanych w kodzie źródłowym bloga to podstawa, aby działania te mogły przynosić rezultaty. Z tego względu zadbaj o uzupełnienie słowami kluczowymi w naturalnej postaci takich znaczników jak title i meta description.

  5. Nie pomijaj ALT-ów – Obecność opisów obrazków, które umieszczasz w artykule również pozytywnie oddziałuje na klasyfikację w rankingu wyszukiwań. Nie bagatelizuj potencjału ALT-ów, gdyż one także są sygnałem dla robotów Google’a, a co za tym idzie – szansą na awans.

  6. Linkuj wewnętrznie – Linkowanie wewnętrzne na blogu firmowym wspiera pozycjonowanie Twojej strony. W związku z tym stosuj w publikacjach odnośniki do innych, tematycznie związanych wpisów oraz dostarczanych przez Ciebie produktów lub świadczonych usług. Wówczas internauta spędzi na Twojej witrynie więcej czasu niż wcześniej zakładał, a to będzie stanowiło ważną informację dla Google’a, która może przesądzić o awansie w hierarchii wyszukiwań.

  7. Zadbaj o przyjazny URL – Przyjazny dla oka URL to kolejny czynnik, który jest istotny z punktu widzenia SEO. Warto jednak podkreślić, że nie tylko sama wyszukiwarka zwraca uwagę na jego formę, ale także każdy przeciętny użytkownik. Dlaczego? Dla wielu jest to informacja, czy dany artykuł nie pochodzi z podejrzanej strony i na podstawie jego budowy decyduje o wejściu bądź pominięciu witryny. Pamiętaj: odpowiednio stworzony URL nie zawiera polskich znaków, wielkich liter i znaków specjalnych, a zamiast spacji używany jest symbol „-”.

  8. Aktualizuj artykuły – Wiesz już, że świeże i aktualizowane treści są przez Google’a mile widziane. Wobec tego, jeśli we wcześniej opracowanym artykule poruszyłeś kwestie, które z czasem uległy zmianie lub przedawnieniu – nanieś stosowne poprawki, dając mu nowe życie. Tego typu działania nie tylko pozytywnie wpłyną na pozycję Twojej strony internetowej, ale także będą wspierać proces budowania wizerunku eksperta.

Dlaczego warto powierzyć agencji marketingowej prowadzenie bloga firmowego?

Powyższy artykuł został stworzony tak, aby dać Ci kompleksową wiedzę i wskazówki do budowania i wypełniania skutecznej strategii prowadzenia bloga firmowego. Ukazana instrukcja to wynik naszego wieloletniego doświadczenia. Jesteśmy przekonani, że jej zastosowanie przyniesie Ci opisane korzyści biznesowe.

Pamiętaj, że blog firmowy to duże przedsięwzięcie, które wymaga regularności, zaangażowania i znajomości SEO, a więc dużego nakładu czasu. Jeśli wiesz, że mimo szczerych chęci zapał minie po pierwszym umieszczonym wpisie – powierz to zadanie specjalistom. Eksperci rozpoczną działania od nakreślenia planu, wyboru słów i fraz kluczowych z potencjałem biznesowym. Ponadto w ramach współpracy otrzymasz wykaz tematów, które będą realizowane w wyznaczonym terminie. Treści będą terminowo dostarczane, a po uzyskaniu Twojej akceptacji umieszczane na stronie internetowej i optymalizowane pod kątem SEO.

Za zleceniem agencji marketingu internetowego content marketingu w obrębie witryny przemawia nie tylko oszczędność czasu. To również szansa na wykorzystanie wartościowego doświadczenia specjalistów w swoim biznesie – do Twojej dyspozycji będą fachowcy zarówno z obszaru contentu, jak i pozycjonowania stron www. Oznacza to, że każde z działań będzie przemyślane i zgodne z obowiązującymi standardami oraz trendami. W zakresie usługi znajduje się także aktualizacja strategii na podstawie oczekiwań klienta.

Rozważasz przekazanie bloga firmowego w ręce specjalistów? Skontaktuj się z nami! Przedstawimy szczegółową strategię działania, która z góry jest skazana na sukces!

Kinga Banaśkiewicz

Social Media & Content Marketing Manager

KATEGORIE
Social Media

Chcesz dzięki naszym działaniom zdobyć klientów i zwiększyć sprzedaż?