Skip to content

Jak wypozycjonować bloga w wyszukiwarce Google?

Jak wypozycjonować bloga w wyszukiwarce Google?

Blog to własne miejsce w sieci, dzięki któremu możesz dzielić się wiedzą, doświadczeniem i własnym zdaniem na temat otaczającego nas świata. Jednak, aby Twój blog był często odwiedzany i zyskał grono stałych czytelników, regularna publikacja i wartościowe treści nie wystarczą. Pozycjonowanie bloga to obecnie niemal obowiązkowy element strategii prowadzenia poczytnych serwisów. Czy SEO nie doprowadzi do zniekształcenia Twojej wizji? Dlaczego pozycjonowanie bloga się opłaca? Czy jest to pomysł dla każdego? W tym tekście znajdziesz wiedzę, która pomoże w znalezieniu odpowiedzi na te i wiele innych pytań.

Dlaczego pozycjonowanie bloga jest ważne?

Blog w obecnych czasach może przyjmować wiele form, które przynoszą realne zyski ich autorom. Praktycznie każda licząca się na rynku firma posiada bloga, na którym wyjaśnia zawiłości swojej branży, prezentuje ofertę i codzienność w pracy. Znane osobistości – i mówimy tu nie tylko o postaciach znanych z mediów, ale również liderach różnych branż – posiadają blogi eksperckie firmowane nazwiskiem, na których dzielą się wiedzą i doświadczeniami. Zarówno jednym, jak i drugim pozwala to na łatwiejsze sprzedawanie usług. Artykuły pełnią więc rolę nie tylko wsparcia dla czytelnika, ale przede wszystkim kreują wizerunek eksperta i partnera, do którego warto zwrócić się z zapytaniem o ofertę. Muszą jednak dać się znaleźć.

O zaletach prowadzenia i pozycjonowania bloga firmowego dowiesz się z artykułu: Blog firmowy – jak go prowadzić, aby był skuteczny dla Twojego biznesu?

Ale blogosfera to nie tylko firmy i znane marki osobiste. To przede wszystkim ogromna grupa ludzi z pasją, którzy chcą się nią podzielić z całym światem. Znajdziemy wśród nich fanów książek, filmów, gier, mody i muzyki, zapalonych turystów, popularyzatorów wiedzy, majsterkowiczów, a także wielu entuzjastów innych popularnych i niszowych tematów. Wszyscy chętnie podzielą się zdobytą wiedzą, udzielą rad i odpowiedzą na pytania. Najlepsi w swoim fachu stają się liderami opinii z rzeszą regularnych czytelników, co z czasem przekłada się na realne zyski finansowe. Dobrze prowadzony, merytoryczny blog może stać się źródłem utrzymania. Musi jednak być widoczny – nie tylko odpowiadać na potrzeby użytkowników, ale jednocześnie dać się znaleźć.

Czy widzisz już wspólny mianownik blogów firm, marek osobistych i pasjonatów? Wszystkie, aby generowały ruch i zyskały fanów, muszą być widoczne w wyszukiwarce. Zanim podzielisz się wiedzą lub sprzedasz cokolwiek (swojego albo pochodzącego od partnera biznesowego) musisz zyskać uwagę czytelnika – a do tego niezbędne jest skuteczne pozycjonowanie bloga. Przejdźmy więc do meritum.

Aspekty techniczne pozycjonowania bloga

Każdy, kto myśli o uruchomieniu bloga, zastanawia się na początku – „o czym będę pisać?”. To bardzo słuszne, podstawowe pytanie – bez tematu ciężko o prowadzenie czegokolwiek. Ale jeśli już uda się podjąć decyzję i stworzyć szkice pierwszych tematów, nie można zapomnieć o aspektach technicznych. Pozycjonowanie bloga zaczyna się dużo wcześniej, niż w momencie napisania pierwszych słów.

Gdzie założyć bloga? Ocena SEOwca

To pierwsza techniczna decyzja, z którą musi zmierzyć się początkujący bloger. Obecnie jest to najczęściej wybór między dwoma rozwiązaniami:

  • platforma blogowa tj. Blogger czy WordPress.com,
  • własny CMS (najczęściej WordPress) na własnym hostingu i domenie.

Pierwsza opcja kusi pod wieloma względami – na każdej platformie istnieją darmowe warianty kont, nie trzeba też posiadać żadnej wiedzy technicznej – kilka kliknięć i gotowe, można zacząć pisać. Z punktu widzenia pozycjonowania bloga, rozwiązanie to ma jednak dużo więcej minusów niż plusów.

Po pierwsze – opcje edycji treści i konfiguracji bloga są dość ograniczone. W kwestiach szybkości ładowania strony, edycji kodu, możliwości personalizacji szablonu i wielu innych polegasz jedynie na tym, co oferuje dostawca. Masz nietypowy pomysł na kształt tagów lub kategorii? Chcesz łączyć posty, tworzyć adresy kanoniczne i przekierowywać ruch? Nie zawsze będzie to możliwe.

Po drugie – blog tak naprawdę nie jest Twój, a należy do właściciela serwisu. Jeżeli z różnych powodów zadecyduje o zamknięciu swojego biznesu – zostajesz z niczym. Nawet jeśli uda się skopiować zawartość, to ciężko o całkowite przeniesienie ruchu na nową domenę i silnik bloga.

Tych wad nie posiada opcja druga – własny CMS na własnym hostingu i domenie. Wadą dla początkujących jest konieczność zdobycia podstawowej wiedzy technicznej. Nie ma się jednak czego bać – w internecie bez problemu znajdziesz poradniki, jak wybrać hosting, a większość dostawców umożliwia szybką instalację różnych systemów zarządzania treścią w kilka kliknięć. Najpopularniejszym CMSem do blogowania jest WordPress. O jego konfiguracji napisano już tak wiele, że szybko odnajdziesz porady dla początkujących, jak uruchomić własną stronę, wybrać motyw i rozpocząć przygodę z tworzeniem bloga. Swoboda działania może na początku wydawać się przytłaczająca, ale z czasem stanie się gigantyczną zaletą tego rozwiązania.

Istotną wadą dla początkujących może być także konieczność opłacenia hostingu i domeny. Tego również nie trzeba się obawiać. Wspomniane już liczne poradniki zawierają porównanie aktualnych cen, a na samym początku swojej przygody możesz liczyć na promocje. Potraktuj to jako finansowanie swojego hobby – 200 zł rocznie to chyba dobra cena za mniejsze ryzyko utracenia tworzonych z pasją treści? Decyzja należy do Ciebie.

Wybierz szablon dostosowany pod SEO

Co kryje się za tym stwierdzeniem? Przede wszystkim wygoda konfiguracji, brak zbędnych dodatków (tj. page buildery), a także swoboda edycji treści, czyli poprawne ostylowanie nagłówków, wyróżnień, linków oraz wszelkiego rodzaju list lub tabel. Nie bój się testować, stwórz przykładową zawartość z tytułem, śródtytułami, listami, linkiem, a także tabelą i sprawdź, czy zawartość wyświetla się tak, jak chcesz.

Z punktu widzenia pozycjonowania bloga warto zwrócić uwagę na następujące aspekty:

  • wyświetlanie tytułu wpisu – na podstronie artykułu powinien występować w kodzie strony jako nagłówek H1, a na innych podstronach (kategorie, tagi, strona główna) – jako nagłówek H3 lub niższy, a najlepiej w formie zwykłego tekstu (znacznik p),
  • możliwość dodawania widgetów w panelu bocznym i stopce – dzięki temu będziesz mieć szansę na utworzenie sekcji tj. polecane artykuły i kategorie, dodanie linków do swoich social media oraz wyświetlanie odnośników do najnowszych wpisów na każdej podstronie,
  • szybkość działania – tutaj w porównywaniu pomogą Ci narzędzia tj. PageSpeed Insights czy GTMetrix, pamiętaj aby testować nie tylko stronę główną, ale także przykładowy artykuł i kategorię,
  • prostota konstrukcji – nadmiar animacji i dodatkowe skrypty nie tylko spowalniają ładowanie strony, ale także często utrudniają poprawne indeksowanie zawartości i co najważniejsze – rozpraszają czytelnika.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat poprawnej konstrukcji technicznej Twojego bloga, sprawdź artykuł:
Tworzenie strony internetowej pod SEO – od czego zacząć?

Ostrożnie z wtyczkami!

Wielką zaletą WordPressa jest możliwość instalacji wtyczek – dodatków, które rozszerzają możliwości CMSa, ułatwiając wprowadzanie zmian, dodając ciekawe funkcjonalności lub po prostu uatrakcyjniając przekaz. Wydaje się więc, że to rozwiązanie wszystkich problemów właściciela bloga – brakuje funkcjonalności to instalujemy wtyczkę i po kłopocie. W teorii to prawda, w praktyce – każda doinstalowana wtyczka spowalnia działanie strony – minimalnie, ale jednak. Nie ma więc problemu, gdy zainstalujemy kilka większych i kilka mniejszych dodatków. Ale gdy okaże się, że jest ich kilkadziesiąt, z czego połowa to narzędzia wielofunkcyjne o których możliwościach wiemy tak naprawdę niewiele – nagle WordPress widocznie zwalnia, pojawiają się konflikty wynikające z powielania funkcjonalności, a nawet błędy uniemożliwiające edycję lub przeglądanie treści. Wpływa to negatywnie nie tylko na pozycjonowanie bloga, ale przede wszystkim na jego odbiór przez czytelników i pracę autorów treści. Nie zapominajmy również o tym, że próba aktualizacji tak zmodyfikowanego systemu to swego rodzaju ruletka – nie wiadomo, co zepsuje się jako pierwsze.

Przy okazji warto wspomnieć, że regularne aktualizowanie WordPressa, motywu i wtyczek to obowiązkowy punkt na liście zadań właściciela bloga. Wpływa to pozytywnie na szybkość działania witryny, jej bezpieczeństwo i funkcjonalność, a więc i pośrednio na działania SEO.

Jeśli poszukujesz dodatków, które pomogą Ci w pozycjonowaniu bloga, sprawdź koniecznie The SEO Framework lub Yoast SEO.

pozycjonowanie bloga - wtyczka seo

Na kłopoty – deweloper

Patrząc z punktu widzenia początkującego blogera, lista kwestii technicznych, na które warto zwrócić uwagę jest długa i niejasna. Dlatego też, jeżeli internet zawiedzie, bo prezentowane wskazówki wykluczają się wzajemnie lub są zbyt zaawansowane i niezrozumiałe – warto poszukać pomocy u deweloperów. Krótka konsultacja ze znajomym lub poleconym twórcą stron internetowych często sprawia, że problem z pozoru nie do przejścia ma jednak łatwe rozwiązanie. A dodatkowo nie trzeba instalować kolejnych 10-ciu wtyczek (patrz punkt wyżej).

Pamiętaj o monitoringu

Nawet jeżeli na etapie tworzenia bloga nie myślisz o jego pozycjonowaniu lub czerpaniu zysków z prowadzenia swojego miejsca w internecie – wykorzystaj darmowe narzędzia monitorujące od Google – Google Search Console i Google Analytics. Dzięki nim dowiesz się, czy ktoś w ogóle czyta Twoje wpisy, a także czego szukają użytkownicy trafiający na Twoją stronę.

Słowa kluczowe w pozycjonowaniu bloga

Masz już określoną tematykę i całkiem sprawnie działającego WordPressa – czas więc publikować! Wydawałoby się, że wartościowy, atrakcyjnie skomponowany tekst będzie przyciągał kolejnych czytelników jak magnes. W praktyce jednak narzędzia monitorujące wyświetlają smutne zera. Niestety, tak zawsze wyglądają początki blogera. Aby ktoś w ogóle zauważył Twoje treści, koniecznie musisz stosować w nich słowa kluczowe, których szukają czytelnicy, tylko jak je znaleźć i jak używać w treści?

Przydatne narzędzia i umiejętności wyszukiwania słów kluczowych

Najprostszą i darmową metodą na znalezienie słów, które wpisują w Google użytkownicy, jest wykorzystanie samej wyszukiwarki. Wejdź na google.com i zacznij wpisywać słowa, które kojarzą się z tematyką Twojego bloga – pomoc nadejdzie bardzo szybko:

Pozycjonowanie bloga w Google

W ten sposób np. otrzymaliśmy pomysł na serię artykułów związanych z karmieniem zwierząt domowych. Pomocne będą również frazy powiązane, wyświetlające się w różnych miejscach strony wyników wyszukiwania (zwykle na samym dole).

Oczywiście do tematu można podejść bardziej profesjonalnie. Do analizy słów kluczowych istnieje wiele narzędzi, w tym najpopularniejsze tj. Senuto, SEMSTORM czy Surfer lub darmowy Ubersuggest. Ciekawą opcją jest również Answer The Public. W każdym z nich, po wpisaniu słowa ogólnego, znajdziesz listę słów szczegółowych (tzw. longtaili), które są wręcz gotowymi tematami wpisów, a także pytaniami, które często wyszukują użytkownicy.

Pozycjonowanie bloga

Każde z wspomnianych narzędzi posiada bezpłatną lub bardzo tanią wersję testową. Pozwoli Ci ona zapoznać się z ich funkcjonalnością, a także wyszukać pierwsze inspiracje. Znacząco ułatwi to pozycjonowanie bloga od samego jego początku.

Gdzie stosować słowa kluczowe?

Tworząc artykuł na bloga, staraj się wplatać słowa kluczowe w jego tytuł, śródtytuły oraz treść. Nie zapominaj o tym, że Twoim głównym adresatem jest czytelnik – dlatego też zachowaj naturalność opisu. Powtarzanie w kółko nieodmienionych zwrotów typu „ciasto kakaowe przepis” raczej przerazi Twoich gości i uniemożliwi im odbiór treści – lepiej pisać po prostu „przepis na ciasto kakaowe”.

W kwestii pozycjonowania bloga warto wspomnieć także o różnicy pomiędzy tytułem SEO, a tytułem redakcyjnym. Pierwszy z nich to inaczej atrybut title, którego wygodną edycję umożliwiają wtyczki SEO. Należy umieszczać w nim najważniejsze słowa kluczowe, w sposób naturalny (nie po przecinku), ale jasno i konkretnie wskazujący na tematykę artykułu. Efekt widoczny jest na pasku górnym przeglądarki oraz w wynikach wyszukiwania Google. Drugi z tytułów – redakcyjny – jest wyświetlany na początku wpisu. Może być dłuższy od title i dużo bardziej naturalny. Powinien stanowić zachętę do rozpoczęcia czytania treści. Warto umieścić w nim jedno, istotne dla artykułu słowo kluczowe.

W pozycjonowaniu bloga istotną rolę odgrywają również adresy URL. Najlepiej, by adres wpisu był możliwie najprostszy np. adresbloga.pl/adres-wpisu/ i zawierał słowo kluczowe.

Zadbaj o hierarchię treści

Twój wpis blogowy powinien wyglądać jak artykuł w czasopiśmie lub książka. Tytuł jest tylko jeden, dlatego też nagłówek H1 może pojawić się tylko raz, na samym początku. Główne bloki tematyczne rozdziel przy pomocy śródtytułów, czyli nagłówków H2. Bardziej szczegółowy podział to nagłówki H3. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić i nie rozdrobnić zawartości. Jeśli w danym akapicie jedno zdanie lub kilka słów jest szczególnie ważne – wyróżnij je pogrubieniem, przy użyciu znacznika strong. Dobrze, aby w pogrubionych fragmentach od czasu do czasu padało słowo kluczowe.

Pamiętaj o grafikach!

Zdjęcia lub innego rodzaju ilustracje to bardzo ważny element każdego bloga – przyciągają uwagę i stanowią swego rodzaju „strefę odpoczynku” dla wzroku czytelnika. Można je również wykorzystać w pozycjonowaniu bloga. Wystarczy umieścić słowa kluczowe (oczywiście w możliwie najbardziej naturalny sposób) w opisach alternatywnych grafik oraz nazwach plików.

Niestety, źle zoptymalizowane obrazy mogą zadziałać niekorzystnie na pozycjonowanie i całościowy odbiór bloga. Jeśli nie dopasujesz rozmiarów grafik do miejsc, w których są wyświetlane – np. niepotrzebnie opublikujesz plik o rozdzielczości 4000 x 3000, zamiast wymaganego 1200 x 900 – wygenerujesz zbędny ładunek do pobrania, który jedynie spowolni ładowanie Twojej strony.

Porządkowanie treści a pozycjonowanie bloga – kategorie i tagi

Kategorie i tagi to dwie taksonomie (sposoby uporządkowania treści) stosowane na blogach. W WordPressie pierwsza z nich jest obowiązkowa, druga opcjonalna. Pozwalają na pogrupowanie treści w logiczne zestawy, które ułatwią czytelnikom zapoznawanie się z Twoimi wpisami. Prawidłowy podział wspiera również pozycjonowanie bloga.

Kategorie to ogólne grupy tematyczne, które warto zaplanować już na etapie tworzenia bloga. Przykładowo, jeśli zajmujesz się zwierzętami, mogą to być gatunki, o których piszesz, np.: psy, koty, chomiki, papugi itp. Dla bloga modowego będą to np.: inspiracje, stylizacje, porady czy lookbook. Jeśli natomiast piszesz o książkach, podziel wpisy według ogólnych gatunków literackich. Zadbaj o proste nazewnictwo, które jasno wskaże, co znajduje się w danej kategorii. Ponadto staraj się unikać zbyt szczegółowego podziału, gdyż w ten sposób otrzymasz zbędne podstrony kategorii z linkami do pojedynczych wpisów, które jedynie spowolnią indeksowanie bloga.

Jeśli chodzi o tagi i ich wpływ na pozycjonowanie bloga – zdania są podzielone. Część ekspertów uważa, że są całkowicie zbędne i w zasadzie można przyznać im rację. Trudno o prawidłowe wykorzystanie tagów, a nawet drobne błędy przynoszą więcej szkody niż pożytku. Prawidłowy zestaw tagów powinien odzwierciedlać powiązania tematyczne inne niż kategorie. Tak więc jeżeli mamy do czynienia z blogiem o zwierzętach, przykładowym tagiem może być np. „dieta zwierzaka” lub „zabawki dla zwierząt”. W przypadku bloga modowego mogą to być np.: „długie sukienki”, „szpilki” itp. Pozwolą one połączyć w zestawy treści, które należą do zupełnie różnych kategorii.

Wprowadzając nazwy tagów bezwzględnie unikaj odmiany – to nie są słowa kluczowe! Jeżeli przypisujesz teksty do tagu „długie sukienki”, nigdy nie twórz tagu „długa sukienka”. W ten sposób jedynie wygenerujesz zbędne podstrony, które spowolnią indeksowanie Twojej witryny i mogą wpłynąć negatywnie na pozycjonowanie bloga. Podobnie jak w przypadku kategorii, unikaj tworzenia tagów z pojedynczymi wpisami.

Uważaj na duplikację!

Zjawiska duplikacji treści i kanibalizacji słów kluczowych to duże zagrożenie dla pozycjonowania bloga, a także stron, przy których blogi występują. Planując tematy wpisów i dobierając do nich frazy zadbaj, by dane słowo kluczowe było powiązane z jednym wpisem. Tworząc strukturę kategorii lub tagów unikaj powielania słów kluczowych z wpisami, a także innymi kategoriami lub tagami.

Doprowadzając do sytuacji, w której na jedno słowo kluczowe odpowiada kilka podstron Twojego bloga, wprowadzasz zbędne zamieszanie w wynikach wyszukiwania. W efekcie Google może obniżyć pozycje Twojej strony, gdyż algorytm nie będzie pewny, który rezultat warto wyświetlić.

Nie bój się aktualizacji treści

Rodzi się więc pytanie – co zrobić, gdy napisany już artykuł nie jest już aktualny i warto napisać coś nowego na ten sam temat? Czy pozycjonowanie bloga wyklucza takie działanie? Odpowiedź jest bardzo prosta – zaktualizuj jego treść! Możesz dzięki temu zyskać naprawdę sporo.

Zaktualizowany tekst zachowa niezmieniony adres URL, dzięki czemu nie będzie pozycjonowany od zera. Jeżeli poprzednia wersja wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania, jest szansa, że jeśli nowa treść jest dobrze zoptymalizowana, wpis nie utraci wypracowanych pozycji. Ponadto, roboty Google zostaną powiadomione, że warto wielokrotnie odwiedzać istniejące wpisy, gdyż uzupełniasz je o nową zawartość.

Czy możesz samodzielnie pozyskiwać linki do bloga?

Linkbuilding w pozycjonowaniu bloga to zagadnienie dość trudne. Warto być ostrożnym, gdyż nieumiejętne pozyskiwanie linków może doprowadzić do spadków pozycji, a w najgorszym wypadku nawet do kar od Google i całkowitej utraty widoczności. Dlatego też należy unikać kupowania linków z niepewnych źródeł.

Istnieje jednak dość bezpieczna metoda, która umożliwia pozyskanie wartościowych linków – i to za darmo! Warto spróbować dodawania komentarzy we wpisach na innych, powiązanych tematycznie blogach. Należy jednak pamiętać, że w zasadzie każdy blog jest moderowany, więc wypowiadanie się pod wpisami dla samego pozyskania odnośnika nie ma sensu. Pisz wartościowe komentarze, które wnoszą coś ciekawego do dyskusji pod artykułem. Niejako przy okazji w formularzu możesz zostawić link do swojej strony.

Znajdź sobie własny cel!

Pozycjonowanie bloga to jedna z najskuteczniejszych metod zyskania czytelników. Zanim zbudujesz własną markę, musisz w jakiś sposób pokazać się użytkownikom internetu. Jednak, aby okazjonalny gość stał się regularnym, konieczna jest dbałość o jakość prezentowanych treści, regularność publikacji oraz dobry kontakt z nowo tworzącą się społecznością. W tym ostatnim bardzo pomoże prowadzenie własnych Social Media.

Dobrze wypozycjonowany blog z aktywną grupą fanów z czasem zyska na znaczeniu i może urosnąć do rangi istotnej witryny w obszarze Twoich zainteresowań. Kiedy zauważysz, że ruch zaczyna rosnąć, a w komentarzach coraz częściej pojawiają się te same osoby, zastanów się, co jest celem Twojego bloga. Czy samo zbudowanie wizerunku poczytnej blogerki lub blogera Ci wystarczy? Czy będziesz mieć wystarczająco czasu, by tworzyć treści w wolnym czasie? A może warto pomyśleć nad poszerzeniem działalności i monetyzacją ruchu generowanego przez bloga? Pamiętaj jednak, by starając się zmienić pasję w pracę nie utracić zainteresowania tematem i dobrego kontaktu ze swoimi czytelnikami.

Pozycjonowanie bloga nie jest łatwe – może warto powierzyć je specjalistom?

Wskazane w tym artykule kwestie to istotne podstawy, które pomogą Ci w dobrym starcie z tworzeniem własnego bloga. Jednak w momencie, gdy zaczniesz konkurować z liderami w swojej grupie tematycznej, może się okazać, że podstawowa wiedza nie wystarczy. W tym miejscu decydują niuanse techniczne i redakcyjne, a także autorytet domen linkujących do stworzonych treści. Jeśli Twoim celem jest dalsze zwiększanie zasięgów, chcesz sprzedawać z pomocą bloga lub odnaleźć inne sposoby na monetyzację ruchu – powierz pozycjonowanie bloga specjalistom!

Jeżeli posiadasz bloga – niezależnie, czy jest to blog firmowy, ekspercki czy może miejsce dzielenia się pasją – i chcesz skorzystać z usług ekspertów – zapraszamy do kontaktu! Chętnie przeprowadzimy audyt SEO, zaplanujemy strategię i zajmiemy się pozycjonowaniem Twojego miejsca w internecie.

Bartłomiej Tomczyk

Specjalista ds. SEO

KATEGORIE
Social Media

Chcesz dzięki naszym działaniom zdobyć klientów i zwiększyć sprzedaż?