Pozycjonowanie lokalne - szansa na zaistnienie małej firmy w internecie
Pozycjonowanie lokalne to działania SEO nastawione na uzyskanie jak największej widoczności strony internetowej na zapytania związane z konkretnym miastem lub regionem. Jeśli więc prowadzisz biznes, którego celem nie jest podbicie rynku krajowego lub całego świata, a chcesz skupić się na klientach z najbliższej okolicy - zapraszamy do lektury!
- Google personalizuje wyniki wyszukiwania między innymi na podstawie lokalizacji.
- Jeśli Twoja działalność jest nastawiona na lokalnych klientów, warto wykorzystać takie zachowanie wyszukiwarki.
- Rozpoczynając pozycjonowanie lokalne, wykonaj analizę słów kluczowych i poznaj swoją najbliższą konkurencję.
- Zadbaj o to, by na Twojej stronie wyeksponowane zostały dane adresowe i kontaktowe.
- Skorzystaj z możliwości, jakie dają Google Moja Firma i Google Maps.
- Nie zapominaj o wartościowych treściach na stronie.
Personalizacja wyników wyszukiwania a pozycjonowanie lokalne
Google postawiło sobie za cel dostarczanie wyników odpowiadających precyzyjnie na nasze potrzeby. Dlatego też rezultaty wyszukiwania są dopasowywane na podstawie zainteresowań, lokalizacji oraz wielu innych wskaźników wynikających z analizy naszych zachowań w internecie. Ten sam użytkownik, w zależności od używanego urządzenia czy miejsca, w którym się obecnie znajduje, może zatem widzieć nieco inne wyniki wyszukiwania.
Szukając usług stomatologa już od dawna nie musimy wpisywać “dentysta Kraków”, by znaleźć fachowca w okolicach Krakowa. Wystarczy sam “dentysta” – a Google za nas dopasuje wyniki, wyświetlając reklamy i organiczne wyniki wyszukiwania dla lekarzy znajdujących możliwie najbliżej lokalizacji, w której się znajdujemy.
Pojawia się więc pytanie – jak znaleźć się w takich wynikach wyszukiwania? Odpowiedzią jest pozycjonowanie lokalne. Pod względem technicznym optymalizacja witryny niewiele różni się od standardowych działań SEO. Kluczem jest analiza nastawiona na lokalne słowa kluczowe i konkurencję oraz zadbanie o widoczność w serwisach promujących lokalne biznesy.
Kto powinien się zdecydować na pozycjonowanie lokalne?
Jeżeli zajmujesz się dystrybucją produktów lub usług na ograniczonym obszarze – w konkretnym regionie, mieście czy nawet dzielnicy – zastanów się, czy Twoja strona internetowa odpowiada na zapytania lokalne. Dotyczy to zwłaszcza firm z branży gastronomicznej i beauty (np. kosmetyczek i fryzjerów), szeroko pojętych usług budowlanych i serwisowych, warsztatów, usług medycznych oraz sklepów i hurtowni nastawionych na sprzedaż lokalną.
Jeżeli natomiast oferujesz usługi online, produkty w dystrybucji cyfrowej lub sprzedaż wysyłkową – pozycjonowanie lokalne zapewne będzie Cię interesować nieco mniej – choć i tutaj zdarzają się wyjątki. Przykładem mogą być sklepy internetowe z kilkoma fizycznymi punktami sprzedaży.
Jakie analizy wykonać, chcąc pozycjonować stronę lokalnie?
Tak jak w przypadku standardowych strategii SEO, wielu cennych informacji dostarczy Ci analiza słów kluczowych. Warto sprawdzić, czy słowa kluczowe związane z Twoją ofertą występują w połączeniu z lokalizacją, w której działasz. Ponadto zweryfikuj, czy są to pojedyncze frazy, czy grupy słów kluczowych, dla których warto utworzyć osobne podstrony.
Przykładowo, jeżeli oferujesz usługi fryzjerskie w Krakowie, w dzielnicy Krowodrza, interesować Cię powinna nie tylko fraza fryzjer Kraków. Może to być również salon fryzjerski Kraków, a także słowa kluczowe związane z ofertą, jak np.: fryzjer damski Kraków, flamboyage Kraków, doczepianie włosów Kraków itp. W przypadku Krakowa sens będzie mieć również bardzo dokładna fraza – fryzjer Krowodrza.
Ponadto, jak zwykle, warto przyjrzeć się poczynaniom konkurencji. Pozwoli to określić potrzeby związane ze strukturą strony oraz jej zawartością, a także stwierdzić jak trudne będzie osiągnięcie satysfakcjonującej widoczności w wyszukiwarce.
Na jakie aspekty witryny zwrócić uwagę?
Istotną kwestią w pozycjonowaniu lokalnym jest prezentacja w widocznym miejscu danych kontaktowych i lokalizacji. Umieszczenie nazwy miejscowości w tytule SEO może pomóc, ale na pewno nie wystarczy do sukcesu. Warto zadbać o aktualne dane adresowe w nagłówku lub stopce strony. Ponadto teksty na podstronach powinny zawierać interesującą Cię lokalizację. Tworząc treści pamiętaj jednak, aby zachować naturalność i unikać zbitek typu “fryzjer Kraków” w środku zdania – w tej sposób możesz zniechęcić użytkowników do zapoznania się z Twoją ofertą. Innym istotnym ważnym jest dodanie w kodzie witryny danych strukturalnych (Schema), zwłaszcza tych związanych z adresem, danymi kontaktowymi firmy i godzinami otwarcia – ułatwi to robotom dopasowanie Twojej oferty do lokalnych wyników wyszukiwania. Pomocne będą także opinie klientów.
Co robić, gdy firma działa w kilku lokalizacjach?
W takiej sytuacji warto zastanowić się nad przygotowaniem landing page – podstron dedykowanych poszczególnym lokalizacjom. Należy wówczas pamiętać, by słowa kluczowe przypisane do jednego miejsca pojawiały się tylko na podstronie mu dedykowanej. Nie powinny się powielać w innych częściach strony.
Gdzie warto się pokazać?
Ważnym elementem pozycjonowania lokalnego jest z pewnością pozyskiwanie wartościowych odnośników do strony internetowej. Warto zwrócić szczególną uwagę na wizytówki NAP, będące swego rodzaju katalogami firm, pozwalającymi na umieszczenie nazwy, adresu fizycznego, numeru telefonu, a także adresu e-mail i linka do strony internetowej. Poprawnie wypełniony profil, uzupełniony rzeczowym opisem działalności uwiarygadnia lokalny charakter biznesu. Dotyczy to zwłaszcza szeroko znanych katalogów firm.
Ponadto koniecznie należy poznać świat lokalnych mediów i rozważyć wykupienie reklam z odnośnikiem do strony lub stworzenie artykułów sponsorowanych, które przybliżą czytelnikom Twoją działalność i zbudują Twoją pozycję jako lokalnego eksperta w branży.
Google Moja Firma i Google Maps
Google stawia nie tylko na personalizację wyników wyszukiwania, ale również dostarczanie użytkownikom jak największej ilości informacji bez konieczności przeklikiwania się do innych witryn. W przypadku smartfonów otrzymujemy nawet możliwość wykonania połączenia jednym kliknięciem! Twój potencjalny klient najpierw zobaczy reklamę, potem listę wizytówek firm z Google Moja Firma i Google Maps, a dopiero na końcu wyniki bezpłatne. Bardzo często w ogóle do nich nie dotrze – zdecyduje się na telefon z reklamy bądź wizytówki lub uruchomi nawigację w telefonie, by określić odległość do najbliższych punktów usługowych.
Dlatego też nieodzownym elementem pozycjonowania lokalnego jest dodanie danych firmy do usługi Google Moja Firma oraz, co za tym idzie, Google Maps. Bogato uzupełniony profil, z godzinami otwarcia, rzeczowym opisem oferowanych usług i przy okazji poprawnie użytymi słowami kluczowymi związanymi z Twoim biznesem to duża szansa na pozyskanie klientów. Do wizytówki koniecznie dodaj również adres strony internetowej oraz zdjęcia.
Przykładowy wynik z polem Google Maps
Opinie użytkowników
Pamiętaj, że wizytówka Google Moja Firma umożliwia użytkownikom dodawanie opinii na Twój temat. Dlatego też warto starać się o pozyskiwanie ocen od zadowolonych klientów. Poprawnie napisana, kilkuzdaniowa opinia będzie wartościowym dodatkiem do Twojej wizytówki – potencjalni klienci bardzo często zwracają uwagę na oceny i komentarze innych użytkowników. Pamiętaj, aby starać się prosić o opinie na bieżąco, a nie “hurtowo”, gdyż pojawienie się wielu ocen na raz może skutkować usunięciem ich części.
Oczywiście nie wolno również zapominać, że w Twojej wizytówce mogą się pojawić opinie negatywne. Dlatego też raz skonfigurowaną wizytówkę należy monitorować i w razie potrzeby starać się reagować na niskie oceny. Ataki personalne lub fałszywe opinie można zgłaszać do Google, ale jeśli ocena została wystawiona rzetelnie – zwykle już się jej nie pozbędziesz. Pozostaje Ci wówczas próba wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. Jest to również motywacja do stałego podnoszenia jakości oferowanych usług i asortymentu.
Czy zasięg lokalny zwalnia z konieczności regularnego publikowania wartościowych treści?
Zdecydowanie nie. SEO lokalne nie różni się bardzo od innych rodzajów pozycjonowania, więc także i tutaj warto zadbać o wartościową zawartość strony. Może się wydawać, że konkurencja będzie dużo mniejsza, ale z drugiej strony tylko czołowe pozycje będą zapewniać dopływ klientów i realne zyski. Dlatego też tak ważna jest wspomniana wcześniej analiza konkurencji. Rezultaty bywają zaskakujące, a kolejka chętnych do sprzedaży usług podobnych do Twoich – bardzo długa.
Pozycjonowanie lokalne to szansa na zaistnienie dla niewielkich firm
Lokalne SEO daje możliwość skorzystania z dobrodziejstw internetu nawet niewielkim firmom, działającym w promieniu kilku kilometrów od swojej siedziby lub posiadającym jeden punkt usługowy. Chcąc zaistnieć w sieci w taki sposób, należy postawić na szczegółowe słowa kluczowe ściśle związane z profilem działalności i konkretną lokalizacją. Ważne jest także odpowiednie wyeksponowanie danych kontaktowych i obecność w serwisach ułatwiających wyszukiwanie firm w okolicy. Jeśli uważasz, że to rozwiązanie odpowiednie dla Ciebie, ale wolisz zająć się realizacją zleceń i rozwojem firmy – chętnie pomożemy!
Pytania i odpowiedzi:
Kto powinien zdecydować się na pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne to rozwiązanie przydatne dla osób i firm oferujących swoje usługi lub produkty na ograniczonym obszarze (region, miasto, dzielnica), a także dla działalności posiadających jeden lub kilka punktów usługowych / handlowych.
Jakie korzyści daje lokalne SEO?
SEO lokalne ułatwia dotarcie do potencjalnych klientów w najbliższej okolicy. Zwykle jest również tańsze niż pozycjonowanie na frazy ogólne.
Bartłomiej Tomczyk
Specjalista ds. SEO
Zobacz podobne artykuły
KATEGORIE
Social Media
Chcesz dzięki naszym działaniom zdobyć klientów i zwiększyć sprzedaż?