Skip to content

Jak zacząć SEO? Kiedy warto rozpocząć działania pozycjonujące

Jak zacząć SEO? Kiedy warto rozpocząć działania pozycjonujące

Odpowiedź na pytanie kiedy i jak zacząć SEO dla strony internetowej jest stosunkowo krótka. Działania powinny być zaplanowane możliwie najwcześniej, najlepiej od samego początku tworzenia witryny, gdyż pozycjonowanie jest inwestycją długoterminową. Pierwszym krokiem skutecznego SEO jest analiza danych – i to od niej należy zacząć. Po rozpoznaniu rynku można rozpocząć optymalizację.

  • Podstawami SEO są dogłębne analizy słów kluczowych i konkurencji.
  • Jeżeli projekt strony nie był konsultowany ze specjalistą SEO, działania warto rozpocząć od audytu SEO.
  • Zaczynając z SEO, należy zadbać, by najważniejsze elementy oferty posiadały osobne podstrony z możliwie prostym adresem URL.
  • Każda podstrona powinna zawierać wyczerpujący opis prezentowanego produktu lub usługi oraz umożliwiać optymalizację metadanych.
  • Koniecznie należy zadbać o użyteczną wersję mobilną i szybkość ładowania strony.

Dlaczego warto zająć się SEO strony?

Trudno obecnie wyobrazić sobie istnienie biznesu bez strony internetowej. Niezależnie od branży, posiadanie chociażby niewielkiej wizytówki online jest wręcz obowiązkiem. Jednak sama obecność w internecie już nie wystarczy – aby dotrzeć do potencjalnego klienta należy pokonać wielu rywali posiadających podobną ofertę. Marketing internetowy oferuje wiele kanałów, przy użyciu których możesz pozyskać klientów. Twoją rolą jest znalezienie miejsca, które zrzesza osoby potencjalnie zainteresowane Twoją ofertą. Dla niektórych branż będzie to Facebook, dla innych Instagram, a w niektórych przypadkach szybko rośnie rola TikToka. Nasze internetowe życie toczy się jednak nie tylko w Social Media – równie często odwiedzamy bowiem wyszukiwarki.

Google jest nie tylko źródłem wiedzy, ale przede wszystkim pomaga nam w odnalezieniu potrzebnych produktów i usług. W teorii więc mogłoby się wydawać, że wystarczy rozpocząć kampanię reklamową w Google Ads i sprawa rozwiązana – nic bardziej mylnego! Chcąc zyskać zaufanie klienta, należy do niego trafiać na różnych etapach poszukiwania wiedzy o produktach lub usługach. Reklamowanie się na wszystkie zapytania użytkowników będzie trudne i niewiarygodnie kosztowne. Poza tym – dość duża część osób pomija reklamy lub korzysta z różnego typu adblocków. Dlatego też warto zadbać o widoczność w wynikach organicznych (darmowych) i postarać się “przypodobać” wyszukiwarce Google.

Kiedy zacząć myśleć o SEO?

Odpowiedź jest prosta – możliwie jak najszybciej! Najlepszym momentem na rozpoczęcie optymalizacji strony internetowej jest etap jej projektowania. Pozwoli to na dostosowanie wszystkich ważnych dla pozycjonowania elementów witryny bez konieczności wykonywania bardzo wielu poprawek w późniejszym czasie. Nanoszenie zmian na funkcjonującej od dłuższego czasu zwykle jest bardziej kosztowne niż zmiany optymalizacyjne w projekcie.

Oczywiście, jeśli już posiadasz witrynę lub sklep internetowy – możesz zacząć działania na istniejącej wersji. Przygotuj się jednak na to, że Twój specjalista SEO może poprosić o kontakt z twórcą strony lub przekazać listę zmian do konsultacji i wprowadzenia. Warto więc pozostać w dobrych stosunkach z deweloperem i zachować z nim dość regularny kontakt – jego wsparcie będzie nieocenione w procesie pozycjonowania strony.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o budowaniu strony pod SEO, sprawdź: Tworzenie strony internetowej pod SEO – od czego zacząć?

Od czego zacząć SEO? Pierwsze kroki w pozycjonowaniu witryny

Skuteczne działania SEO są oparte w całości na analizie dostępnych danych. Dlatego też prace nad optymalizacją witryny rozpoczynają się od wykorzystania narzędzi pozwalających sprawdzić, czy Twoja strona jest widoczna w Internecie i czy w prawidłowy sposób odpowiada na potrzeby użytkowników. Jeśli witryna nie jest dla Ciebie wsparciem w pozyskiwaniu klientów – zapewne nie spełnia ich oczekiwań!

Analiza słów kluczowych

Pierwszym krokiem w SEO dla każdej strony internetowej powinna być dogłębna analiza słów kluczowych. Dzięki niej dowiesz się, w jaki sposób użytkownicy poszukują Twojej oferty. Będzie to podstawa do optymalizacji lub stworzenia podstron dedykowanych poszczególnym produktom lub usługom. Ponadto poznasz również najpopularniejsze problemy, które dzięki Twojemu wsparciu użytkownicy internetu będą mogli rozwiązać. Tworząc rozbudowanego bloga lub bazę wiedzy powiązaną z Twoją ofertą zyskasz nie tylko widoczność w wynikach wyszukiwania, ale również pozycję eksperta.

O tym, jak blog może Ci pomóc w promowaniu biznesu, dowiesz się z artykułu: Blog firmowy – jak go prowadzić, aby był skuteczny dla Twojego biznesu?

Analiza konkurencji

Zastanawiając się, jak zacząć SEO, nie zapominaj o dokładnym zapoznaniu się ze stronami internetowymi Twoich konkurentów. Mówimy tutaj nie o rywalach z najbliższego sąsiedztwa, ale witrynach, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania związanych z ważnymi dla Ciebie słowami kluczowymi. Rzetelnie przeprowadzona analiza konkurencji będzie źródłem wiedzy na temat prawidłowej architektury strony, odpowiedniego zastosowania słów kluczowych oraz… innych chwytów marketingowych, które stosują najlepsi w Twojej branży. Przegląd konkurencji jest bardzo istotnym elementem działań, którego nie wolno pomijać. Jeśli okaże się, że konkurencja “nie istnieje” – jest to również ważny wniosek, gdyż być może użytkownicy nie są gotowi na Twoją ofertę! Poszukiwanie klientów rozpocznie się wówczas od szerokiego opisywania zastosowania i zalet sprzedawanych przez Ciebie produktów lub usług.

Audyt SEO

Jeśli zależy Ci na kompleksowej ocenie stanu Twojej strony internetowej, koniecznie zastanów się nad przeprowadzeniem pełnego audytu SEO. Oczywiście możesz podjąć próbę wykorzystania darmowych narzędzi dostępnych w internecie, ale musisz pamiętać, że otrzymane z nich wyniki będą zwykle oceną programu, a nie dogłębną analizą, którą może przeprowadzić tylko specjalista. Warto więc wziąć pod uwagę powierzenie tego zagadnienia ekspertowi. Audyt stanowi nie tylko ocenę stanu strony z punktu widzenia SEO, ale również swego rodzaju punkt wyjścia działań, do którego w przyszłości będzie można porównywać efekty.

Treści i architektura informacji

Pierwszym czynnikiem, którym warto się zająć na pozycjonowanej stronie, jest architektura informacji. Ujmując ten temat możliwie najprościej – postaraj się, by każdy istotny element Twojej oferty posiadał własną, osobną podstronę z autorskim opisem. Zaplanowana w taki sposób strona daje bardzo duże możliwości optymalizacji pod słowa kluczowe, które przekładają się na realne szanse na pozyskanie klientów.

Tworząc opisy na takie podstrony, pamiętaj o dzieleniu tekstu na bloki i wykorzystywaniu śródtytułów. Taką treść po prostu wygodniej się czyta. W nagłówkach i kolejnych akapitach tekstu należy wykorzystywać słowa kluczowe przypisane do danego elementu oferty. Nie mogą się one powielać na innych podstronach.

Podstawowe elementy techniczne SEO

Treści i ich odpowiedni podział na podstrony, to tylko jeden z istotnych elementów pozycjonowania witryny.

Pracując nad stroną należy zwrócić szczególną uwagę na:

  • metadane – a zwłaszcza title i wykorzystanie w nim słów kluczowych,
  • kształt adresu URL – aby był możliwie prosty i zawierał słowa kluczowego,
  • grafiki – by ich rozmiar nie spowalniał strony, a opisy alternatywne zawierały interesujące Cię frazy,
  • menu – które powinno kierować bezpośrednio do najważniejszych dla Ciebie elementów oferty.

Zadbaj również o poprawność działania strony na urządzeniach mobilnych, a także prędkość jej ładowania.

Pokaż się poza swoją stroną i pozyskuj wartościowe linki

Na SEO Twojej strony składają się nie tylko prace techniczne i treściowe, ale również działania na innych witrynach. Warto od czasu do czasu wypowiedzieć się na znanych portalach branżowych, przygotować gościnny artykuł dla partnerów biznesowych, a publikując je zadbać o to, by przy nazwie Twojej działalności pojawił się link do Twojej strony. W ten sposób, całkowicie naturalnie pozyskasz wartościowe odnośniki podnoszące autorytet Twojej domeny.

Analizuj efekty

Zaczynając z SEO koniecznie należy przygotować pakiet narzędzi monitorujących. Podstawowe i bardzo wartościowe – tj. Google Search Console czy Google Analytics, można wykorzystywać za darmo! Zmiany na stronie powinny być wdrażane etapami, a każde kolejne poprawki poprzedzone analizą efektów poprzednich. Działając z rozwagą można wiele zyskać!

To tylko podstawy…

Pozycjonowanie stron internetowych jest tematem, na który powstają wielogodzinne kursy i szkolenia. Książek jest stosunkowo niewiele, gdyż trudno o przygotowanie materiału, który będzie aktualny przez wiele lat. Zaprezentowane powyżej elementy to tylko podstawy, początek SEO, który umożliwi w późniejszym czasie realizację bardziej rozbudowanych strategii.

Dynamika zmian powoduje, że SEO to proces ciągły – nowe zalecenia Google i działania konkurencji zmuszają do regularnego monitoringu efektów i reagowania na ewentualne osłabienie pozycji. Dlatego też obecnie trudno prowadzić je samodzielnie, jednocześnie dbając o inne aspekty biznesu. Jeśli chcesz powierzyć pozycjonowanie swojej strony w ręce ekspertów – zapraszamy do kontaktu!


Pytania i odpowiedzi

Czy można pozycjonować stronę internetową samodzielnie?

Teoretycznie samodzielne pozycjonowanie strony internetowej jest możliwe. Wymaga jednak rozległej wiedzy na temat algorytmów Google, narzędzi analitycznych, a także umiejętności tworzenia treści i edycji kodu witryny. W praktyce złożoność i czasochłonność tego zadania zwykle przekracza możliwości jednej osoby.

Od czego zacząć pozycjonowanie strony?

Podstawą dla działań SEO powinna być dogłębna analiza słów kluczowych. Następnie warto przeprowadzić analizę konkurencji w wynikach wyszukiwania. W oparciu o uzyskane informacje może zostać przeprowadzony audyt i przygotowana strategia pozycjonowania.


Bartłomiej Tomczyk

Specjalista ds. SEO

KATEGORIE
Social Media

Chcesz dzięki naszym działaniom zdobyć klientów i zwiększyć sprzedaż?