Skip to content

Jak promować firmę na rynku lokalnym za pomocą narzędzi Google

Jak promować firmę na rynku lokalnym za pomocą narzędzi Google

Klienci korzystający z Twoich usług to paliwo napędowe dla Twojego biznesu. Aby móc utrzymać się na rynku potrzebujesz klientów, którzy wygenerują przychód. W przypadku prowadzenia biznesu lokalnego ten trud jest zwiększony, ze względu na ograniczony obszar działania. W poniższym artykule przekażemy Ci skuteczny sposób na promocję firmy w sieci, a także zaprezentujemy jak za pomocą reklamy w systemie Google Ads dotrzeć do klientów znajdujących się w obszarze działania Twojej firmy. Zapraszamy do lektury.

  • Promowanie biznesu w Google rozpocznij od przygotowania wizytówki Google Moja Firma.
  • Pamiętaj, że podstawą działań marketingowych online jest atrakcyjna strona internetowa.
  • Google Ads umożliwia wykorzystanie wizytówki Google Moja Firma w ramach lokalnej kampanii reklamowej.
  • Swoje reklamy Google Ads możesz kierować do użytkowników znajdujących się w określonej lokalizacji.
  • Uruchomienie kampanii kierowanej na podstawie lokalizacji użytkownika wymaga samodzielnej konfiguracji parametrów reklamy.

Wykorzystaj trend i technologię

Coraz więcej osób korzysta z wyszukiwarki internetowej, poszukując lokalnych usług. To, w jaki sposób formułowane są wyszukiwania, zależy od indywidualnych preferencji użytkowników. Ze względu na sposób precyzowania zapytań możemy podzielić je na dwie grupy.

Pierwsza grupa to użytkownicy, którzy dopisują do wyszukiwanej usługi nazwę miasta, dzielnicy, a nawet ulicy, aby maksymalnie sprecyzować swoje zapytanie. Druga to osoby, które nie określają w żaden sposób lokalizacji, stosując jedynie pojedyncze słowa kluczowe takie jak np. mechanik, fryzjer, restauracja z kuchnią włoską, sklep mięsny itd. Jak wyszukiwarka radzi sobie z dopasowaniem takich zapytań?

Google stara się dostarczać swoim użytkownikom jak najbardziej spersonalizowane wyniki wyszukiwań. W związku z tym, oprócz standardowego przetwarzania wyszukiwanych słów kluczowych Google odczytuje i interpretuje dodatkowe sygnały wysyłane przez użytkowników. Takimi sygnałami jest np. historia lokalizacji, ustawienia urządzenia lub wcześniej sformułowane zapytania, dzięki czemu Google jest w stanie lepiej powiązać użytkowników z konkretnym miejscem i wyświetlić im właściwe propozycje.

Jest to dla użytkownika bardzo wygodne, a Tobie stwarza szansę na pojawienie się w takim wyszukiwaniu, gdzie możesz dostarczyć potencjalnemu klientowi niezbędnych informacji potrzebnych do podjęcia decyzji o tym, czy, kiedy i jak skorzystać z usług Twojej firmy.

Od czego zacząć? Od stworzenia własnego miejsca w sieci!

Jeśli poważnie myślisz o pozyskiwaniu klientów z internetu, to warto posiadać dwie rzeczy: stronę internetową oraz wizytówkę w Google Moja Firma.

Obecność lokalnych biznesów w sieci najczęściej zaczyna się od założenia wizytówki w Google Moja Firma. Jest to bezpłatna usługa, która pozwala wyświetlać oraz zarządzać wirtualną wizytówką firmy w wyszukiwarce Google. Jedyne czego potrzebujesz do założenia wizytówki to adres lokalu, w którym świadczysz usługi.

Wizytówka pozwala Ci na wyświetlanie w wynikach wyszukiwania Google najważniejszych informacji na temat Twojej działalności. W ramach edycji profilu będziesz mógł edytować prezentowany tytuł wizytówki, dodać adres, pod którym znajduje się Twój lokal, dodać godziny otwarcia, numer telefonu, zdjęcia oraz krótkie opisy oferowanych usług.

Dodatkowym elementem wizytówki, który może znacząco wyróżnić Twoją firmę na tle konkurencji, jest właściwe wykorzystanie systemu wystawiania opinii w wizytówce.

Często decyzja o podjęciu działania zakupowego, jest poprzedzona zapoznaniem się z opiniami innych użytkowników na temat firmy. Posiadanie dobrych opinii w Google Moja Firma z pewnością ułatwi Ci zdobycie zaufania klientów oraz wzmocni Twoją pozycje na rynku lokalnym.

Dlaczego warto mieć stronę internetową?

Pomimo posiadania wizytówki w Google Moja Firma, strona internetowa Twojej firmy powinna powstać. Powód? Nieograniczone możliwości edytowania treści witryny oraz wykorzystania jej w działaniach marketingowych. Jeśli chcesz się dowiedzieć jak prawidłowo podejść do kwestii tworzenia strony, sprawdź nasz artykuł.

Strona internetowa powinna informować klientów o tym, co oferujesz, dlaczego warto skorzystać z Twoich usług, zawierać dane kontaktowe oraz to gdzie się znajdujesz. To jak będzie wyglądać strona oraz jak duże środki chcesz na to przeznaczyć, w całości zależy od Ciebie.

Pamiętaj, że posiadanie strony bądź wizytówki to dopiero początek drogi prowadzącej do potencjalnego klienta. Skuteczność pozyskiwania klientów poprzez witrynę będzie zależeć od podjętych przez Ciebie działań. Widoczność tych elementów w sieci należy wspierać innymi działaniami marketingowymi takimi jak np. linki sponsorowane.

Kampania lokalna wykorzystująca wizytówkę Google Moja Firma

Celem kampanii lokalnej, która wykorzystuje wizytówkę Google Moja Firma, jest zwiększenie liczby wizyt w sklepie stacjonarnym. W jaki sposób? Poprzez wyświetlanie reklam użytkownikom w miejscu i czasie, w których mogą zachęcić go do wykonania jednego z trzech działań:

  • wizyty w sklepie stacjonarnym,
  • wyznaczenia trasy do sklepu stacjonarnego,
  • połączenia telefonicznego.

Aby uruchomić kampanię lokalną na koncie Google Ads, musisz wykonać kilka czynności. Po pierwsze i najważniejsze, musisz połączyć konto Google Moja Firma z kontem Google Ads. W dalszych etapach konfiguracji panel poprosi Cię o wybranie budżetu dziennego oraz uzupełnienie kilku informacji.

Wymagane będzie podanie adres URL, na który trafią użytkownicy po kliknięciu reklamę oraz wybranie nagłówków, opisów, grafik oraz wideo (UWAGA: Do uruchomienia kampanii niezbędne jest przygotowanie co najmniej jednego pliku wideo)

Wprowadzone elementy zostaną wykorzystywane do stworzenia różnych kompozycji reklamy.

O czym warto pamiętać, decydując się na kampanię lokalną na podstawie wizytówki Google Moja Firma?

Kampania lokalna ma swoje plusy, ale także ograniczenia, o których warto wiedzieć. Poniżej opiszemy trzy istotne rzeczy, o których należy pamiętać:

  • Zasięg kierowania na lokalizację jest określany na podstawie informacji zawartych w wizytówce Google Moja Firma. System sam będzie określał, w jakiej lokalizacji geograficznej wyświetlać Twoją reklamę. Lokalizacje te mogą się różnić w zależności od preferencji użytkownika wyszukującego usługę.
  • Kolejnym elementem, o którym warto wiedzieć, jest brak możliwości zdefiniowania stawek za kliknięcia. Opcja ”Maksymalizuj wartość konwersji” to jedyna strategia ustalania stawek dostępna w przypadku kampanii lokalnych. Koszty za kliknięcia będą ustalane automatycznie przez systemy uczące się Google.
  • Kampania będzie wykorzystywać całą sieć Google do wyświetlania reklam. Miejsca, w których będzie pojawić się Twoja reklama to m.in. sieć wyszukiwania i sieć reklamowa Google, Mapy Google, skrzynka pocztowa Gmail oraz platforma YouTube. W kampanii lokalnej nie mamy kontroli nad miejscem wyświetlania się reklamy. Tego typu ograniczenie może niektórym przeszkadzać.

Jak widzisz, uruchomienie kampanii lokalnej jest stosunkowo proste i szybkie. Być może korzystając z tego rozwiązania uda Ci się pozyskać klientów dla swojej firmy.

Przejdźmy do drugiego sposobu promowania lokalnego biznesu w Google Ads, a mianowicie do reklamowania na podstawie ręcznie skonfigurowanego ustawienia kierowania na lokalizację. Ten sposób zdecydowanie różni się od opisanego powyżej rozwiązania, wymaga on nieco więcej wysiłku, wiedzy oraz doświadczenia.

Jeśli chcesz mieć kontrolę nad tym, ile kosztuje, gdzie, jak i o której godzinie wyświetla się Twoja reklama, powinieneś zainteresować się pełnymi możliwościami, jakie daje panel Google Ads.

Kampania lokalna kierowana na wybrane obszary geograficzne

Możliwości docierania do klientów za pośrednictwem platformy Google Ads są ogromne. Za pomocą kilku kliknięć jesteś w stanie wybrać lokalizację i wyświetlać na jej obszarze reklamy. Dzięki kombinacji kierowania na lokalizację oraz słów kluczowych lub grup odbiorców możesz precyzyjnie dotrzeć z przekazem reklamowym do potencjalnych klientów.

Google Ads pozwala na wskazanie, w którym z typów lokalizacji możesz wyświetlać reklamy. Dla Polski możemy skorzystać między innymi z następujących typów kierowania:

  • Kierowanie na kraj,
  • Kierowanie na województwa,
  • Kierowanie na miasta,
  • Kierowanie na dzielnice,
  • Kierowanie na powiaty,
  • Kierowanie na gminy,
  • Kierowanie na kody pocztowe,
  • Kierowanie na charakterystyczne miejsca (lotniska, uczelnie, szpitale i wiele innych).

Jak widzisz, wybór jest duży. Jako lokalny biznes najbardziej będą interesowały Cię mniejsze typy lokalizacji. Wybierając lokalizację kierowania mamy trzy sposoby na jej określenie:

  • Lokalizacja docelowa,
  • Obszar wokół lokalizacji,
  • Pinezka.

Poniżej przedstawimy, jak wygląda wybór lokalizacji docelowej do kierowania reklam:


Podczas korzystania z wyżej wymienionego sposobu, może dojść do sytuacji, w której wybrana przez Ciebie lokalizacja docelowa nie pojawi się na liście. Oznacza to, że system Google Ads nie posiada informacji na temat szacunkowej liczby osób znajdujących się lub zainteresowanych lokalizacją.

W takim przypadku najlepiej posłużyć się kierowaniem na promień lub pinezką.



Wybieranie lokalizacji za pomocą pinezki wygląda tak samo jak kierowanie za pomocą opcji Promień, z tą różnicą, że nie korzystamy z wyszukiwarki, a ręcznie “zrzucamy pinezkę” na mapę.

O czym warto pamiętać, decydując się na kampanię lokalną na podstawie ręcznie skonfigurowanego ustawienia kierowania na lokalizację?

  • Pamiętaj, że Twoi klienci niekoniecznie znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie Twojej firmy. Zastanów się, w jakich lokalizacjach można się ich spodziewać i tam kieruj swoje reklamy.
  • Podczas wybierania kierowania na lokalizację możesz skorzystać z zaawansowanych ustawień i zdecydować czy Twoje reklamy będą wyświetlały się użytkownikom wyszukiwarki w ich fizycznej lokalizacji, miejscu, którym się interesują lub w przypadku wystąpienia obu wariantów jednocześnie. Ktoś, będąc fizycznie w Warszawie, może interesować się usługami znajdującymi się w Krakowie. Zastanów się, czy Twoje usługi powinny wyświetlać się tego typu klientom.
  • Jeśli wybrana przez Ciebie lokalizacja docelowa nie pojawia się na liście, to znaczy, że system Google Ads nie posiada informacji na temat szacunkowej liczby osób znajdujących się w wybranej przez Ciebie lokalizacji lub osób zainteresowanych tą lokalizacją. Nie znaczy to jednak, że nikogo tam nie ma. Wykorzystaj kierowanie na za pomocą promienia i pinezki, aby spróbować dotrzeć do potencjalnych klientów.

Pełna kontrola to także pełna odpowiedzialność

Podczas uruchamiania kampanii lokalnej na podstawie wizytówki Google Moja Firma, niektóre ustawienia kampanii konfigurują się niejako same. Wystarczy wybrać odpowiednią wizytówkę a np. tematyka wyszukiwań, miejsca oraz harmonogram wyświetlania, lokalizacja geograficzna dostosują się dzięki informacjom zawartym w wizytówce.

Decydując się na ręczne skonfigurowanie ustawień kierowania, wszystkie parametry potrzebne do prawidłowego działania reklamy musisz uzupełnić sam. Konfigurując kampanie bez odpowiedniej wiedzy oraz doświadczenia możesz osiągnąć odwrotny efekt od zamierzonego.

Jeśli po przeczytaniu tego artykułu uznałeś, że kampanie kierowane na lokalizacje w Google Ads to coś, czego potrzebuje Twój biznes — napisz do nas. Opowiedz nam, co chciałbyś osiągnąć dzięki reklamie w wyszukiwarce Google, a my zaproponujemy Ci bezpieczne i skuteczne rozwiązania, które przybliżą Cię do realizacji tego celu.


Pytania i odpowiedzi:

Co zrobić, aby w Mapach Google wyświetlała się moja reklama?

Możesz stworzyć kampanię lokalną na podstawie wizytówki Google Moja Firma lub skorzystać z ręcznie konfigurowanych ustawień. W przypadku drugiego rozwiązania, aby na mapach pojawiła się Twoja reklama, należy dodać do kampanii Rozszerzenie lokalizacji. Pamiętaj także, że stawki za kliknięcia oraz budżet mogą wpływać na częstotliwość pojawiania się Twojej reklamy w Mapach Google.

Ile będzie kosztować promowanie lokalnego biznesu za pomocą Google Ads?

Jednym z atutów platformy Google Ads jest elastyczność finansowa. To Ty ustalasz maksymalną kwotę wydatków, jaką chcesz ponieść. Więcej informacji na temat finansów w Google Ads przeczytasz w naszym artykule Reklama w Google Ads – Jaka jest cena sukcesu? Zbiór finansowych zagadnień.


Mateusz Klimczyński

Specjalista ds. SEM

KATEGORIE
Social Media

Chcesz dzięki naszym działaniom zdobyć klientów i zwiększyć sprzedaż?