Jak pozyskać klientów za pośrednictwem bloga firmowego?
Celem każdego biznesu - dużego, średniego, czy małego - jest maksymalizacja zysków i zwiększanie sprzedaży. Dlatego też w działalności internetowej toczy się nieustanna batalia o uwagę i zainteresowanie jak największego grona potencjalnych klientów. Sposobów na to jest wiele. W tym artykule poruszymy temat pozyskiwania nowych odbiorców za pomocą strony internetowej, a konkretnie bloga. Jeśli więc zastanawiasz się, czy blog firmowy jest dla Ciebie, w tym wpisie rozwiejemy Twoje wątpliwości!
Strona internetowa to Twoja wizytówka
To kwestia oczywista – strona internetowa jest bardzo często na pierwszym froncie kontaktu potencjalnego klienta z firmą. Jej wygląd potrafi skutecznie zachęcić lub wręcz przeciwnie – odstraszyć odwiedzającego. Użytkownik internetu po zaledwie kilku sekundach jest w stanie stwierdzić, czy dana strona odpowiada jego potrzebom. Po tym czasie albo zostaje na niej na dłużej, albo ucieka w poszukiwaniu innej, odpowiedniej strony. Dlatego tak ważne jest, aby Twoja strona była estetyczna, przejrzysta i konkretna. Powinna posiadać czytelne kategorie, a także odpowiednio skonstruowaną treść. Dzięki temu będzie ona bardziej przyjazna dla odbiorcy.
W większości przypadków dobrym rozwiązaniem na urozmaicenie strony i poprawienie jej widoczności jest stworzenie bloga firmowego. Ta praktyka przynosi wiele korzyści od tych wizerunkowych, aż po techniczne.
Jak prowadzić bloga firmowego?
Masz już bloga firmowego? Świetnie! Dowiedz się jak wykorzystać jego potencjał. Jeśli jednak jeszcze zastanawiasz się, czy blog firmowy jest dla Ciebie pozwól, że na wstępie przedstawimy Ci kilka korzyści tego rozwiązania.
- Prowadzenie bloga firmowego pomoże Ci w budowaniu wizerunku eksperta, co wpłynie na zwiększenie poziomu zaufania klientów.
- Zyskasz większą popularność i rozpoznawalność. Jeśli Twoje treści będą wysokiej jakości, zbudujesz swój autorytet i zyskasz przewagę nad konkurencją.
- Blog firmowy jest idealnym rozwiązaniem wspomagającym działania SEO. Dzięki wdrożeniu tej strategii do treści blogowych zyskasz lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.
- Zyskując lepsze pozycje w wyszukiwarce, zwiększysz liczbę odwiedzających Twoją stronę, co przełoży się na zwiększenie sprzedaży.
Znasz już korzyści z prowadzenia bloga firmowego. Jeśli zastanawiasz się co zrobić, by Twój blog był skutecznym narzędziem do pozyskiwania klientów, sprawdź nasze wskazówki.
Chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat możliwości w zakresie retargetingu w social mediach? Koniecznie zapoznaj się z treścią artykułu: Blog firmowy – jak go prowadzić, aby był skuteczny dla Twojego biznesu?
Poznaj swojego odbiorcę
Blog firmowy jest takim elementem strony, który będzie wymagał od Ciebie dużego zaangażowania. Zastanów się jakie treści powinny się na nim pojawić, co może zainteresować Twojego odbiorcę. Aby jednak to zrobić, musisz go dobrze poznać. Zanim przystąpisz do tworzenia treści na bloga, sprecyzuj swoją grupę odbiorców. Stwórz personę (wzór potencjalnego klienta) i zastanów się, jaka ona jest, co ją interesuje, jakich informacji szuka. Dzięki tej wiedzy będzie Ci łatwiej dopasować treści do klienta, a co za tym idzie – łatwiej będzie Ci przyciągnąć na stronę użytkowników, którzy rzeczywiście zainteresują się Twoją ofertą, a następnie z niej skorzystają.
Dostosuj temat do odbiorcy
Pozostając w temacie odbiorcy, bardzo istotne jest, aby nie tylko dopasować do niego tematykę wpisów, ale także jej formę i stopień skomplikowania. W zależności od tego, jaki jest poziom wtajemniczenia odbiorcy w funkcjonowanie Twojej firmy i oferowane przez Ciebie usługi, musisz dopasować odpowiedni język i słownictwo. Jeśli Twój odbiorca nie jest specjalistą – porusz na blogu podstawowe zagadnienia, które pomogą mu zrozumieć, na czym polega Twoja działalność, czy oferowany przez Ciebie produkt. W tym przypadku musisz wyposażyć klienta w pakiet niezbędnej wiedzy, dzięki czemu zyska do Ciebie zaufanie, jako do eksperta. Natomiast jeśli kierujesz swoją ofertę do specjalistów w danej dziedzinie, możesz skupić się na bardziej specyficznych i konkretnych zagadnieniach, a także wykorzystywać branżowe słownictwo. W tym przypadku nie ma potrzeby tłumaczenia każdego specjalistycznego wyrażenia – Twój odbiorca doskonale je zna.
Zachowaj systematyczność publikowania wpisów
Systematyczność jest niezwykle ważna w przypadku bloga firmowego. Niestety bardzo często zdarza się tak, że zostaje ona zachowana jedynie w pierwszych miesiącach życia bloga, by później odejść w zapomnienie. Nie możesz dopuścić, by taki los spotkał blog na Twojej stronie. Pamiętaj, że blog jest również elementem budującym Twój wizerunek. Jeśli publikujesz regularnie wartościowe materiały, zwiększa on zaufanie względem Ciebie, a także produktów i usług znajdujących się w Twojej ofercie. Blog firmowy pokazuje, że jesteś zaangażowany w życie Twojej firmy, a także ukazuje Cię jako specjalistę, który doskonale wie o czym mówi.
Systematycznie, czyli jak?
Systematyczność nie oznacza publikowanie dwóch wpisów w tygodniu – blog firmowy to nie media społecznościowe. Tak naprawdę nie ma tutaj złotej zasady. Najlepiej jeśli dopasujesz prowadzenie bloga do swoich realnych możliwości i czasu. Jeśli zdecydujesz się na jeden post w miesiącu – ustal sobie czas, w którym go publikujesz i zachowaj ten schemat. Pamiętaj, że dzisiejszy odbiorca lubi schematy – jeśli przyzwyczai się do tego, że nowa treść pojawia się pod koniec miesiąca, będzie na nią czekał. Nie zawiedź go!
Pamiętaj także, że prowadzenie bloga firmowego powinno być poparte dokładną analizą konkurencji. Będzie ona również pomocna w ustaleniu częstotliwości publikowania treści. Jeśli Twoi konkurenci zamieszczają na blogu jeden artykuł w miesiącu, zachowaj tę samą częstotliwość, lub w miarę możliwości, zwiększ ją. W końcu zależy Ci na tym, by być o krok przed konkurencją – zrób to także na blogu!
Zadbaj, by Twoja treść była atrakcyjna wizualnie
Blog firmowy prowadzisz głównie z myślą o klientach. Dlatego też treść powinna być przyjazna dla użytkownika odwiedzającego stronę. Powinna być czytelna i przejrzysta. Co to oznacza? Tekst musi być łatwo przyswajalny dla odbiorcy. Zadbaj by znalazły się w nim odpowiednio dobrane nagłówki, zdjęcia, infografiki, listy punktowane, a także wyróżnienia (ten element jest również istotny pod względem SEO). Unikaj natomiast bloków samego tekstu na stronie. Zbyt duża jego ilość może się okazać przytłaczająca dla czytelnika i skutecznie zniechęci go do pozostania na stronie.
Stwórz w treści siatkę powiązań
Być może brzmi to nieco enigmatycznie, jednak ten element jest bardzo istotny. Linkowanie wewnętrzne pozwoli Ci na połączenie wpisu blogowego z poszczególnymi elementami na stronie (np. z ofertą, konkretnymi produktami, czy innymi wpisami na Twoim blogu). Jak to zrobić? Na etapie tworzenia treści na bloga firmowego zadbaj o to, by znalazły się w niej nawiązania do oferty czy produktów, a także zagadnienie, które wyjaśniałeś już w poprzednich wpisach. Dzięki temu z łatwością uda Ci się podpiąć do nich linki, tworząc siatkę powiązań między blogiem a stroną. Odpowiednio przygotowane i przeprowadzone linkowanie wewnętrzne wzmocni działania SEO na Twojej stronie. Pamiętaj jednak, że profil linkowania wewnętrznego powinien być dokładnie zaplanowany i odpowiednio wdrożony. Wtedy maksymalnie wykorzystasz jego możliwości.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat skutecznego pozycjonowania Twojego bloga, zapoznaj się z naszym artykułem: Jak wypozycjonować bloga w wyszukiwarce Google?
Jak zwiększyć ruch na stronie za pomocą bloga firmowego?
Prowadzenie bloga firmowego ma na celu nie tylko kwestie wizerunkowe, ale także pozyskanie nowych klientów. Aby jednak blog firmowy zaczął przynosić określone efekty, muszą zostać wdrożone liczne rozwiązania wspomagające. Sama treść, nawet jeśli jest naprawdę wartościowa pod względem merytorycznym, nie będzie wystarczająca.
Zintegruj działania
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, sama treść na blogu nie zapewni Ci zadowalających efektów. Oprócz zadbania o wysoką jakość merytoryczną publikowanych treści dołóż również wszelkich starań, by pomóc im zaistnieć w sieci. W tym celu Twoimi największymi sprzymierzeńcami są media społecznościowe i SEO. Wdrażanie koncepcji SEO przy prowadzeniu bloga pozwoli Ci na uzyskanie lepszych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Natomiast lepsza widoczność w wyszukiwarce wpłynie na większą liczbę odwiedzin Twojego serwisu.
W całym procesie nie zapomnij także o mediach społecznościowych. Jeśli prowadzisz fanpage swojej firmy, z pewnością masz już stałe grono odbiorców. Informuj ich na bieżąco nie tylko o działaniach jakie podejmujesz, ale też o tym co dzieje się na Twojej stronie. Właśnie wrzuciłeś interesujący tekst na bloga? Doskonale! Dodaj również post w swoich mediach społecznościowych o nowym wpisie i dodaj do niego odnośnik. Zachęcając odbiorców do lektury, wspomnij o czym jest tekst i wzbudź w nich ciekawość – dzięki temu chętniej się z nim zapoznają. Pamiętaj też, że media społecznościowe są świetnym kanałem pozyskiwania nowych odbiorców. Wchodź z nimi w interakcję i zachęcaj do odwiedzenia strony. Być może na Twoim blogu znajdą właśnie to, czego szukają.
Zastanawiasz się jak tworzyć angażujące posty w mediach społecznościowych? W naszym artykule przedstawiamy aż 13 sposobów na ciekawy profil na Facebooku. Zapraszamy do lektury! Jak stworzyć ciekawy profil na Facebooku? 13 pomysłów na angażujące posty
Monitoruj wyniki
Podejmowanie działań bez ich weryfikacji i mierzenia skuteczności, może się okazać przysłowiowym “strzałem w kolano”. Monitorowanie wyników pozwoli Ci na ocenę, które elementy wdrażanej strategii przynoszą oczekiwane efekty, a które należy poddać korekcie, lub całkowicie wyeliminować. Prowadzenie bloga firmowego również wymaga nieustannych obserwacji, analizy i wyciągania wniosków. Do Twojej dyspozycji jest wiele narzędzi, które pomogą Ci w całym procesie. Przykładowo, za pomocą Senuto zbadasz zasięg Twojej strony w wyszukiwarce Google, natomiast za pomocą narzędzia Google Analytics dowiesz się m.in. ile czasu spędza użytkownik na Twoim blogu, czy poznasz liczbę przejść z poziomu bloga do formularza kontaktowego. Są to niezwykle cenne informacje, dzięki którym będziesz w stanie ocenić czy Twoje treści są ciekawe dla czytelników i skuteczne.
Zmaksymalizuj wykorzystanie potencjału Twojego bloga
Prowadzenie bloga firmowego, który wzmocni Twój wizerunek eksperta, a także poprawi widoczność Twojej strony w wyszukiwarce, przy jednoczesnym przyciąganiu nowych klientów, to nie lada wyzwanie. Wymaga ogromnego zaangażowania, systematyczności, a także specjalistycznej wiedzy. Pamiętaj też, że blog firmowy najlepiej zadziała, jeśli będzie prowadzony zgodnie z dobrymi praktykami SEO. Sama treść nie przyniesie Ci oczekiwanych rezultatów – musi zostać odpowiednio zoptymalizowana.
Jeśli chcesz maksymalnie wykorzystać potencjał swojego bloga firmowego, skorzystaj z wiedzy i doświadczenia specjalistów. Nasza agencja marketingu internetowego zajmuje się content marketingiem i pozycjonowaniem. Pomożemy Ci w prowadzeniu i wypozycjonowaniu Twojego bloga. Skontaktuj się z nami, a my pomożemy Ci stworzyć angażujący blog firmowy, dzięki któremu zaczniesz sprzedawać!
Marta Dobosz
Specjalista ds. Content Marketingu
Zobacz podobne artykuły
KATEGORIE
Social Media
Chcesz dzięki naszym działaniom zdobyć klientów i zwiększyć sprzedaż?